B.Klaaijsen Geplaatst: 21 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 Nicola Tesla had het 120 jaar geleden al aangetoond en in 1931 reed hij al in een elektrische auto die gevoed werd door electriciteit uit de Ether wat nog niemand snapt, maar nu is er dan een bedrijf dat toepassingen aanbiedt voor wireless elektriciteit . Vreemd dat dit nu pas gebeurt trouwens, de patenten zijn voortgeborduurd op de 1905 patenten van Tesla..Het gaat uit van een elektriciteitsbron die dmv resonantie/pulsering(Resonant Magnetic Coupling) van magnetisch veld en inductie, nabijliggende apparaten draadloos voedt die het magnetisch veld weer in elektriciteit omzetten al dan niet met tussenliggende "doorgeef" bronnen als de afstand te groot wordt.Een Inspiratie hiertoe was de enorme hoeveelheid acculaders waar je gek van wordt tegenwoordig.Toepassingen liggen nu vooral in het draadloos laden van mobiele apparaten zoals telefoons , laptops en dergelijke maar er is ook al een wireless acculader voor elektrische auto's. Als je verder redeneert kan je je afvragen of die auto nog wel accu's nodig heeft als je gebruik zou maken van het aardmagnetisch veld en de ionosfeer.Een leuke test die je zelf kan doen is elektriciteit uit radiogolven halen, zo heb ik eens gehoord dat als je vlakbij de zendmast in Lopik woont, je met dit principe een tl buis op afstand kunt laten branden.Je kunt dit ook toepassen in alle instrumenten en verlichting in een auto waardoor je geen voedingsdraden meer nodig hebt. Zelfs je startmotor kan je draadloos voeden op deze manier.Wordt witricity-inside de nieuwe toekomst? Er is heel wat te converteren/standaardiseren. Ben benieuwd of dit door gaat zetten.zie www.witricity.com
Antonie Vonk Geplaatst: 21 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 Bas,Hier zitten toch nog wel wat beperkingen aan.Eigenlijk is dit een open gewerkte tranformator.Het grootste probleem is dat alles wat wireless is, onderhevig is aan grote verliezen.http://en.wikipedia.org/wiki/Path_lossDit werkt wel om bij voorbeeld zonder bedrading de accus van een electrisch auto op te laden.http://www.witricity...ing-system.html1 spoel van de transformator in de grond en 1 in de auto.Maar dan wel netjes in het vak parkeren.De geadviseerde afstand bij deze module is max. 20cm daarboven zijn de verliezen zo groot dat het niet meer lekker werkt.Dit principe wordt bij enkele bedrijven gebruikt in buro's om bijvoorbeeld je telefoon of laptop op te laden.Blijft wel boeien dit soort technology
Antonie Vonk Geplaatst: 21 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 Ze gaan zelfs een stap verder.http://www.popsci.co...ess-power-spaceMaar als het fout gaat met een 1GW mirowave beam die niet op het goede punt op aarde terecht komt kunnen de gevolgen heeeeeeel groot zijn.Ik denk dat je gekookt wordt als je daar in terecht kom.En mensen zeuren nu al over een radio signaal van 50W van een GSM of UMTS zender. Dit is 200.000 keer zoveel.
Rudie Heikens Geplaatst: 21 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 Eigenlijk zoals een elektrische tandenborstel opgeladen wordt?Het Evoluon (wie kent het niet?) had vroeger al speelgoedbootjes die draadloos rondjes voeren in een waterbak...En hoe rijden de autootjes en vliegtuigjes in Madurodam? Ik weet het eerlijk gezegd niet.Maar wat te denken van een zweeftrein? In noord Duitsland rijdt zo'n apparaat.Als je daarop voort borduurt kun je op dezelfde manier auto's laten rijden op een daarvoor aangepaste weg...Leuk, maar gaat nooit gebeuren.Bovendien ben ik liefhebber van rook, stank en lawaai. Liever een startende spaceshuttle dan een landende vliegende schotel.Dus.
Antonie Vonk Geplaatst: 21 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 Eigenlijk zoals een elektrische tandenborstel opgeladen wordt?YEPHet Evoluon (wie kent het niet?) had vroeger al speelgoedbootjes die draadloos rondjes voeren in een waterbak...En hoe rijden de autootjes en vliegtuigjes in Madurodam? Ik weet het eerlijk gezegd niet.Ik dacht net als een speelgoed race baan, met geleiders en sleepcontactenMaar wat te denken van een zweeftrein? In noord Duitsland rijdt zo'n apparaat.Die is helemaal leuk want dit is dus een combinatie van een linieare moter en tranformator in één.
B.Klaaijsen Geplaatst: 21 september 2011 Auteur Rapporteer Geplaatst: 21 september 2011 die elektrische tandenborstel wordt opgeladen via (conventionele) magnetische inductie, dan moet het dicht op elkaar zitten inderdaad anders heb je grote verliezen.. Die formule kan je hier niet zo toepassen, is voor radiogolven en gaat wel op in het voorbeeld dat ik gaf over de mast bij Lopik..Dit is dus niet hetzelfde als die tandenborstel lader.Hier wordt gebruikt gemaakt van resonantie en dan zijn grotere afstanden mogelijk, dat is nu juist het speciale aan die techniek..Dit maakt een en ander misschien duidelijk Tesla maakte zelfs ook gebruik van longitudinale golven en sloot tansversale golven (ja, sneller dan licht! ),"magnetrontechiek" uit voor wireless elektriciteit verplaatsen. Dat geeft mogelijkheden die de conventionele transversale golven niet kunnen maar dat is een ander verhaal. De formule van path-loss en distortion zoals in bovengenoemd japans ruimteprojekt, gaat dan niet op!Resonantie en longitudinaal, die 2 moet je maar eens onthouden als je verder leest in die materie....en als je echt interesse hebt in de techniek, lees dan dit, opgesteld door een enthousiaste Nederlandse elektrotechnisch ingenieur.http://www.tuks.nl/w...OfWirelessPowerBekijk ook de filmpjes en uitleg van Eric Dollard die je op het net kunt vinden. Dat is erg interessant en vergeet de link niet te lezen naar het document van Tesla "transmission of elektrical energy without wires...... "http://www.bibliotec...sp_tesla_34.htm
Gast Thor Veldboer Geplaatst: 23 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 23 september 2011 En die auto's en vliegtuigen in Madurodam...via magneten onderin de voertuigen, die een sterke magneet volgen, die net onder het 'wegdek'' langs een kettingbaantje wordt geleid. Verder via een ouderwetse ketting en tandwielen, maar ook inmiddels met ondergrondse stroomdraden die een magnetisch veld opwekken, waar gebruik van gemaakt wordt.Bron: http://www.madurodam.nl/techniek
Gast Rogier Jansen Geplaatst: 24 september 2011 Rapporteer Geplaatst: 24 september 2011 Die Bas komt ook weer met mooie dingen! Denk alleen dat het de wereld op zn kop is, want de complete oliehandel stort dan in. Elk land zn eigen atoomcentrales en alle ali babas met hun zwarte goud zijn klaar. Maargoed, electrisch rijden gaat toch de toekomst worden. Begin het ook steeds mooier te vinden. Vooral die amerikaan met die opgevoerde rode auto (lada?) die op de sprint werkelijk alles zoek rijdt... Geniaal.
B.Klaaijsen Geplaatst: 24 september 2011 Auteur Rapporteer Geplaatst: 24 september 2011 De reden dat JP Morgan (energiemagnaat en een van de sponsors van Tesla) het Wardenclyffe projekt (stroom door de lucht) stopte was nu precies de reden die Rogier aangeeft.Als je er geen meter aan kunt hangen, kan je er niet aan verdienen. En de gevestigde orde die geld aan iets verdient zal er alles aan doen te verhinderen dat er iets beters komt waar ze niets aan verdienen.bijvoorbeeld,Toen Tesla het AC (wissel) stroomnetwerk uitvond(destijds door Westinghouse gesponsord), heeft het nog een tijd geduurd voordat men overtuigd was dat dit beter was dan het DC (gelijkstroom) stroomnetwerk waar je om de kilometer een centrale nodig had omdat transformatie niet kon over afstanden..Er gebeurde enorm veel ongelukken mee.Edison kon nog een aardig tijdje volhouden zn techniek in stand te hoden door te beweren dat AC gevaarlijk was door ellenlange rechtzaken en propaganda trucjes die het volk gelijk gelooft zoals AC stroom toepassen op de electrische stoel en roepen: zie je wel het is gevaarlijk ...Ondertussen stierven wekelijks werknemers in de DC centrales door de enorme amperages..Het ging natuurlijk allemaal om geld van de gevestigde orde(daarom mag de kolencentrale nu plotseling ook gewoon gedoogd doorgaan in nederland, dat geloof je toch bijna niet!), net als veel wetenschap die verbonden is aan de relativiteitstheorie.Wetenschappers, onderzoekers en schoolboeken zitten daar muurvast aan. Er is "in de orde" geen twijfel mogelijk dat het een correcte theorie is .. Rara wie financiert die wetenschap.... Toch zal de relativiteitstheorie ooit verworpen worden met bewijzen denk ik.Daar had Tesla (toen al) ook een leuke visie op die nu na meer dan 100 jaar weer aktueler lijkt te worden:"Einsteins theory is a magnificent mathematical garb which fascinates, dazzles and makes people blind to the underlying errors. The theory is like a beggar clothed in purple whom ignorant people take for a king ... its exponents are brilliant men but they are metaphysicists rather than scientists"Zoek ook maar eens naar de Dynamic Theory of Gravity van Tesla (vlak voor zn dood opgesteld en nooit gepubliceerd).De veld-theorie die gravitatie verklaart adhv massa, ether en energie, wordt in de relativiteitstheorie niet eens genoemd en gooit de hele relativiteitstheorie op zn kop. Deze theorie is in handen van de Amerikaanse staat en wordt niet vrijgegeven onder de FOIA..Is enorm interessant als je er over leest.Wat meer over wireless stroom zoals door Tesla bedacht, patenten staan er ook bij.http://www.bibliotec...sp_tesla_34.htmDie opgevoerde lada is een datsun uit 1972 trouwens, White Zombie.Ik heb gisteren mn eerste elektrische auto gekocht trouwens, 17,6pk, aktieradius ca 65km en max 70km.u. Voorlopig leuk voor de boodschappen
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.