Ferry Ritstier Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Hallo allemaal,weet iemand een handige techniek om een opstaande rand in een aluminium buis te krijgen?Dit zodat straks mijn slang er niet vanaf schiet.Groeten,Ferry
Gast Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Ferry,Van binnenuit naar buiten kloppen met hamer en pons / steenbijtel.Is inderdaad zeer belangrijk.Dit brandje is onstaan doordat er geen felsrand op de tankingang zat: Groeten,Alex
Wim v d Hil Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Kun je een mooi apparaat voor kopen bij de autosportcompany.
Ferry Ritstier Geplaatst: 25 maart 2011 Auteur Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Ik heb dat apparaat gezien Wim, maar was me net te duur voor 6 randjes....Groeten,Ferry
Wim v d Hil Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Heb je wel een mooi randje maar idd voor 6 randjes is het wel prijzig.
Gast Rogier Jansen Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Maaar 6 randjes of 1 brandje.
Onno Zuidema Geplaatst: 25 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Alternatief is 2 of 4 popnagels aanbrengen achter de klem. Niet zo mooi als een felsrand maar de slang blijft wel op zijn plaats.
Ferry Ritstier Geplaatst: 25 maart 2011 Auteur Rapporteer Geplaatst: 25 maart 2011 Dat is ook een goed idee Onno, niet aan gedacht. Is trouwens een alu buis voor de koeling, dus brand zal niet heel snel uitbreken hoop ik. Groeten,Ferry
Frank Hoekstra Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 26 maart 2011 Gewoon met een tangetje er een randje aan buigen,gaat makkelijk met alu.
Gast Ruud Beckers Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 26 maart 2011 Op het engelse Locostbuilders forum is het Oyster tool populair:Video van het tool in actie: Fabrikant van het tool: Oyster tool
J. Gijsberts Geplaatst: 26 maart 2011 Rapporteer Geplaatst: 26 maart 2011 Beste bouwers,Ik heb indertijd met hetzelfde probleem geworsteld om een mooie opstaande rand aan mijn aluminium buizen van 32 mm te krijgen.Na wat proefjes heb ik bijgaand tooltje ontworpen. Hierbij wordt een kogeltje van 10 mm door een wigje iets naar buiten gedrukt en dan wordt het geheel enkele malen rondgedraaid tot het gemakkelijk gaat, dan wordt de bout weer iets ingedraaid zodat het kogeltje weer met meer spanning tegen de pijp aandrukt. Dit enkele malen herhalen en je krijgt een perfecte opstaande rand. Het gereedschap moet een aanslag tegen het einde van de pijp hebben waarbij de kogel op ca. 15 mm van het pijpeinde komt te zitten.Dit om te voorkomen dat het uiteinde uitbolt. Nadat de ril (opstaande rand groot genoeg is) de pijp inkorten zodat er 3 -4 mm materiaal voor de ril zit. Voor iedere binnendiameter pijp heb je een apart tooltje nodig. Maar als je een draaibankje hebt is het gemakkelijk te maken. Tijdens het proces het geheel licht in vetten om geen wrijving te hebben tussen het tooltje en de pijp.Zie bijlage.Mocht één en ander nog niet duidelijk zijn stuur dan een PB tjeJanopstaande rand.doc
Thomas Rouw Geplaatst: 5 mei 2011 Rapporteer Geplaatst: 5 mei 2011 ook stom toevallig dat we net in dezelfde periode allemaal hiermee bezig zijn.had net een apeldoornse collega bouwer gevraagd of ie dat kon, een dag later ging om 13:00 mijn gasfles van de tig leeg en kon ik toch niet verder met lassen, dus van de nood een deugd gemaakt en de volgende 2 manieren bedacht en gemaakt.onder 3 foto's van mijn grote versie, het voordeel ten opzichte van die van J gijsberts is dat ie voor practisch alle maten werkt afhankelijk van hoe groot je je vorm wieltje draaid. en dan ie vrij makkelijk te bedienen is.de 2 balkjes aluminium (rest stukken van het frezen van adapterplaten voor remklauwen) zitten vast geschroefd op de originele boutgaatjes voor de bekken van de bankschroef, het vorm wieltje is gedraaid uit pisbakkenstaal meer wel even netjes glad gemaakt en draait vrij over een 12,9staal M6 boutje met een kloddertje vet ertussen.de negatief vorm is gemaakt met 1 8.8staal M8 bout 2 lagertjes 8/24/5 en een aantal M8 ringetjes om de afstand te kunnen bepalen (bij dikker wanddikte buis moeten de lagertjes verder uit elkaar)Ik doe de kleine 6 8 en 10mm aluminium buisjes trouwens in de draaibank zelf.de draaibank hoeft er niet eens voor aan buis goed vast klemmen in de 3 klauw.vast tegencenter in de losse kop.de losse kop zeer goed op de leibaan vast klemmen.en nu pers je met het "nonius wieltje voor boordiepte op de losse kop" heel gemakkelijk een flens-randje aan de buis. daarna even langs de bandschuur om het scherpe randje eraf te halen e voila!op de laatste foto kun je het verschil niet zien tussen een rand gemaakt op een machine van 250 euro (ooit eens bij speedon mogen doen van Mischa) en die van de bankschroef versie.heb die overigens niet zelf bedacht hoor ergens op internet gevonden.mijn volgende versie boor ik de M6 bout er helemaal doorheen en krijg die een zwengel aan de andere kant, bediening word dan nog makkelijker.grtz Thomas
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.