Ga naar inhoud

Hoe krijg ik aluminium weer als nieuw ?

Bas Bais

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo clubgangers.

Hoe reinig je het beste aluminium en wordt het weer als nieuw?

Graag wil ik van jullie horen wat jullie methodes waren en de ervaringen hiermee.

Momenteel sta ik op het punt om een hoop aluminium motordelen schoon te gaan maken en wil deze er weer superstrak bij hebben straks.

Groeten Bas

Geplaatst:

Met Scotch Brite en wasbenzine.Daarna polijsten met alu/koper poets.

Als je het goed doet,kan je je haar erin kammen maar dan ben je even bezig :grin:

Gast Edwin Kerstens
Geplaatst:

Hoi Bas,

Je kunt er ook voor kiezen de alluminium delen te laten parel stralen, scheelt je een hoop werk en de delen zijn weer als nieuw.

Vergeet niet de delen goed te reinigen, voordat je ze terug plaatst.

Eventueel kun je na het stralen er nog voor kiezen om de alluminium delen te polijsten, ieder zijn eigen mening.

In ieder geval succes

Geplaatst:

C5102 aluminium cleaner van Orapi Applied

gebruiken wij sinds kort, het is onvoorstelbaar hoe dit middel aluminium weer als nieuw maakt.

super makkelijk, 1;10 verdunnen met water met een planten spuit inspuiten.

10 minuten laten staan en dan met voldoende water afspuiten.

dan is het echt weer als nieuw.

Geplaatst:

aqls het goed is stuurt peter binnenkort de vertegenwoordiger bij mij langs onno

dan wil ik wel een vaatje kopen en mag je wat mij betreft ook wat overnemen of de helft of zo

Geplaatst:

aqls het goed is stuurt peter binnenkort de vertegenwoordiger bij mij langs onno

dan wil ik wel een vaatje kopen en mag je wat mij betreft ook wat overnemen of de helft of zo

Ik heb daar ook wel oren naar !

Als het niet te lang duurt tenminste :P

Geplaatst:

http://www.orapiapplied.nl/

zal wel in grotere hoeveelheden gaan.

Ik gebruik altijd Belgom Alu- polijstpasta als het Aluminium gecorrodeerd is. Dat is alleen in motorfietswinkels te koop, kost 12 euro ofzo.

grovere corrosie, dat spoel je niet glad glimmend met water en wondermiddeltjes.

Gast Rogier Jansen
Geplaatst:

Ik gebruik zilverpoets, zo'n busje met blauw/witte figuurtjes. Koop je in elke fatsoenlijke supermarkt voor een paar euro. Inpoetsen, ff wachten, uitpoetsen en klaar.

Geschikt voor redelijk onderhouden alu materialen. Dat gecorrodeerde spul heeft ie wat moeite mee, maar lukt uiteindelijk wel.

Heb van Mischa eens Mequirs geleend. Werkte ook ge-wel-dig, alleen was dat 19 euro voor een potje van niks.

Geplaatst:

ik heb het resultaat bij peter gezien

het plaatwerk van jon zijn racer was al aardig gecorrodeerd na het wassen met dit middel was het weer bling bling en geen corrosie te zien

donderdag komt de vertegenwoordiger hier langs (was in april hier al geweest maar was ik er niet :roll: )en ik kom er dan even op terug hier

Geplaatst:

In dat geval wil het ook aanschaffen.

Poetsen is vrouwenwerk, dus dit middel zie ik wel zitten

Gr Pino

Geplaatst:

heb vandaag toevallig een zelfgemaakt aluminium tankje voor mij versnellingsbak ontluchting gedaan met Comendant 4 en een doekje, tis nog niet perfect maar op zich niet eens slecht.

@ Cees, ik zou inderdaad ook 2 weken verbannen worden naar het kippenhok als ik dat zou beweren, maargoed van Pino zijn we wat gewend he! Whahaha (lemans insiders)

grtz Thomas

Gast Bert Bakker
Geplaatst:

Commandant 4 gaat prima, maar doe het dan niet met een poetsmachine, want daar heb ik mijn dashbord mee verjeweetwel.

Geplaatst:

Ik gebruik zilverpoets, zo'n busje met blauw/witte figuurtjes. Koop je in elke fatsoenlijke supermarkt voor een paar euro. Inpoetsen, ff wachten, uitpoetsen en klaar.

Geschikt voor redelijk onderhouden alu materialen. Dat gecorrodeerde spul heeft ie wat moeite mee, maar lukt uiteindelijk wel.

Heb van Mischa eens Mequirs geleend. Werkte ook ge-wel-dig, alleen was dat 19 euro voor een potje van niks.

Commandant 4 gaat prima, maar doe het dan niet met een poetsmachine, want daar heb ik mijn dashbord mee verjeweetwel.

Bedankt jongens voor alle reacties

Maar 1 ding wil ik even voorop stellen.

Het moet voor mij juist niet bling bling worden maar juist alu als nieuw.

Ik heb vandaag van een vriend van mij gehoord dat soda alu ook goed schoon zou maken, maar moest hier wel mee oppassen omdat het te hard zou gaan als het te sterk zou zijn.

Ik wil ook graag eens zien wat harm voor een goedje aangeboden krijgt

Groeten Bas

Geplaatst:

gehoord dat soda alu ook goed schoon zou maken, maar moest hier wel mee oppassen omdat het te hard zou gaan als het te sterk zou zijn.

[\quote]

Soda werkt erg agressief op aluminium, denk maar aan de alu pannen van vroeger...

Eerst maar een paar proefstukjes maken met verdunning in verschillende koncentraties, daarna goed afspoelen!

Schoon aluminium oxideert snel, de oxidehuid beschermt het onderliggende aluminium maar is erg ruw van struktuur.

Daardoor neemt het makkelijk vuil aan...

Geplaatst:

probleem met commendant is dat het toerental van je bortsel heel laag moet wezen anders verdampt meteen het vocht eruit en word alles zwart.

ik heb een vanochtend een tooltje gemaakt om mijn polijst schijf in te kunnen klemmen in de 3klauw op mijn draaibank, de bank op zijn op een na laagste toerental geschakeld en de hele poets schijf ingesmeerd met commendant4. dan heel voorzichtig gaan polijsten en het resultaat is een spiegel.

ik zal kijken of ik een fototje kan schieten.

Grtz Thomas

Geplaatst:

Is de vertegenwoordiger nog geweest Harm?

N.a.v. het reinigen heb ik afgelopen week op het werk wat uitgeprobeerd.

Ik vermoed dat Al reinigen met een vloeistof niets anders is dan etsen. Is goed te doen, maar wel oppassen.

Heb een plaatje behandeld met achtereenvolgens NaOH, HCl en H3PO4 (=fosforzuur). Elk in 4M concentratie.

Deze hebben ook een etsende werking op Al.

Mijn bevindingen:

-NaOH geeft schoon maar niet echt mooi oppervlak. Niet doen dus.

-HCl geeft een soort van hamerslag zilver hamerite effect. Best wel mooi eigenlijk

-H3PO4, de fosforzuur, geeft echt een schoon egaal resultaat. Geen blingbling, maar schoon.

Maar....schuurpapier korrel 2000 met terpetine geeft werkelijk een toppie resultaat. Korrel 2500 of 3000 kan ook, maar die had men niet op voorraad. Daarna nabehandelen is wel noodzakelijk.

Ben zelf heel benieuwd naar die cleaner van Peter, dus die wil ik nog steeds aanschaffen. Echter als iemand tijd teveel heeft is handmatig schuren met een korrel 2000 of hoger ook een optie. Heb het zelf bij een schildersbedrijf gekocht voor Eur 1.30 per velletje.

Oja, in theorie moet cola dan geschikt zijn om Al te reinigen. Bestaat immers voor een groot gedeelte uit fosforzuur.

Geplaatst:

yep

vertegenwoordiger is geweest

ik heb een vat van 25 liter en een aantal lege literflessen besteld

komt volgende week binnen als het goed is

dus degene die belangstelling hebben.......laat maar horen

heb de westfield racer inmiddels zo goed als kaal en ga ik behandelen hiermee

foto's komen later

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...