B.Klaaijsen Geplaatst: 4 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 4 december 2010 Ik heb een leuke verzonnen, wat denk je over het volgende:betreft: Een engelse aanhanger boven de 750kg totaalgewicht getrokken door een Nederlandse personenauto.Voor de duidelijkheid de volgende gegegens: De maximaal beladen aanhanger valt binnen de grenzen van de max. trekgewichten van de Nederlandse personenauto.De aanhanger is technisch in orde.Ik kan aantonen dmv typeplaatje en evt aankoopbewijs dat de trailer uit engeland komt, waar geen kentekens bestaan op aanhangers)Mag ik deze trailer trekken met mijn Nederlands gekentekende personenauto met een witte nummerplaat met mijn autokentekennummer zoals normaal voor aanhangwagens tot max 750kg verplicht is? Mag ik er uberhaupt mee in nederland rijden in die combinatie, zonder hem ter keuring aan te bieden bij de Rdw?Volgens mij mag dit, wat denken jullie, of anders gevraagd, op grond van welke wet denk je dat dit niet mag?. Waarom dit mag volgens mij: 1 Je ontduikt geen belasting of apk keuring omdat beiden niet van toepassing zijn voor aanhangwagens in nederland, noch in de UK.2 Technisch is je samenstel in orde dus je verzekering moet dit ook dekken.3 Je trekkend samenstel is toegestaan in Engeland en daarmee ook in alle EU landen volgens de EU wetgeving en artikel 37.2 wegenverkeerswet noemt dit geval zelfs expliciet.Sterker nog,Volgens mij ben je ook niet verplicht de trailer in nederland op kenteken te zetten. zie artikel37 wegenverkeerswet.Bij een importauto uit een ander EU land moet dat wel ivm belasting en apk plicht
Gast Alex van Loenen Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 He Bas, je weet natuurlijk dat de Brian James Autotrailer ook niet op NL kenteken gezet is.Ben er toevallig vorige maand nog mee aangehouden ( wel een hoop gezeik gehad !) Maar na heel veel bellen en uitzoekerij van een agentje dat blijkbaar veel tijd over had en absoluut nergens verstand van had zonder bekeuring weer verder.Is echt de zoveelste keer al! Echter op de Brian James zit hier geen typegoedkeuring en dus is keuren hier erg lastig , en niet verplicht !Zit gewoon een witte plaat achterop met het kenteken van mijn Fiat Doblo :rolleyes:
Frank Engels Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Dat is een leuke.Hoe doen de vrachtwagens dat die rijden ook met aanhangers uit het buitenland. Of hebben Engelse vrachtwagen aanhangers wel een kenteken?GroetFrank
Gast M.Hanskamp Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Leuk bedacht, maar zonder twijfel is er wet- en regelgeving te vinden waardoor je verplicht bent hem te laten keuren. Anders wordt de hele Europese regelgeving onderuit gehaald. De opmerking van Alex dat zonder typegoedkeuring geen registratie verplicht is, is ook ongefundeerd. Er bestaat gewoon individuele toelating.Sterker nog, de RDW wil zelfs aanhangwagens onder de 750kg keuren. Dit is ontstaan toen een bouwmarkt bouwpakketaanhangers ging verkopen. Of dit wettelijk houdbaar is, heb ik wel mijn twijfels over. Aanhangwagens onder de 750kg is sowieso een grijs gebied.
Gast Alex van Loenen Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Leuk bedacht, maar zonder twijfel is er wet- en regelgeving te vinden waardoor je verplicht bent hem te laten keuren. Anders wordt de hele Europese regelgeving onderuit gehaald. De opmerking van Alex dat zonder typegoedkeuring geen registratie verplicht is, is ook ongefundeerd. Er bestaat gewoon individuele toelating.Sterker nog, de RDW wil zelfs aanhangwagens onder de 750kg keuren. Dit is ontstaan toen een bouwmarkt bouwpakketaanhangers ging verkopen. Of dit wettelijk houdbaar is, heb ik wel mijn twijfels over. Aanhangwagens onder de 750kg is sowieso een grijs gebied.Momenteel is het nog steeds niet verplicht om een buitenlandse trailer te laten inschrijven ( en dat er een mogelijkheid voor bestaat (middels individuele goedkeuring) doet niet ter zake. Ik werk zelf voor de Dekra en het verstrekken van toelatingen voor zowel auto's als aanhangers (via de TUV) is mijn werk dus wel redelijk gefundeerd dacht ik zo !Of de trailer geschikt is (middels typeplaatjes) voor meer als 750 kg doet niet ter zake. In Engeland werken ze nog met het systeem zoals in NL altijd was met de witte platen en hebben aanhangers nooit een eigen kenteken. Je mag ook gewoon in Engeland een Caravan huren toch en er mee naar het vaste land rijden ( wel een goedgekeurde witte plaat gebruiken hoor ! )Het is inderdaad een grijs gebied maar ben zelf nu meerdere malen door diverse controles heen gekomen en nog nooit geen bekeuring uitgeschreven (met of zonder Caterham)Groeten,Alex
Onno Zuidema Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Hoi Alex, is de 750kg dan ook een limiet?Ik heb altijd begrepen dat aanhangers boven 750kg een kenteken moeten hebben.Hoe doe je dat met jouw trailer als de wetgeving in Nederland wijzigd en er belasting betaald moet worden in de toekomst?
Gast Alex van Loenen Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Hallo Onno, inderdaad moeten NL aanhangers boven de 750 kg een eigen kenteken hebben, echter mn de Engelse aanhangers ( geen eigen kenteken) kun je hier gewoon volgens EU regelgeving rijden zonder de verplichting om ze in te schrijven. Mocht echter straks verplicht wegenbelasting betaald moeten worden voor aanhangers dan komt die inschrijfverplichting er zeker ook ( net zoals nu met auto's)Koop ik direct een Engelse trailer van voor 1986:D :D
Bart Wensveen Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Staat wel los van de engelse trailer.Maar wie weet is het wel handig om te weten dat ze 2012 nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger hebben.zie, Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger in 2012 http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html#anker-nieuwe-regels-rijbewijs-b-met-aanhanger-in-2012
Gast M.Hanskamp Geplaatst: 5 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Momenteel is het nog steeds niet verplicht om een buitenlandse trailer te laten inschrijven ( en dat er een mogelijkheid voor bestaat (middels individuele goedkeuring) doet niet ter zake. Ik werk zelf voor de Dekra en het verstrekken van toelatingen voor zowel auto's als aanhangers (via de TUV) is mijn werk dus wel redelijk gefundeerd dacht ik zo !Of de trailer geschikt is (middels typeplaatjes) voor meer als 750 kg doet niet ter zake. In Engeland werken ze nog met het systeem zoals in NL altijd was met de witte platen en hebben aanhangers nooit een eigen kenteken. Je mag ook gewoon in Engeland een Caravan huren toch en er mee naar het vaste land rijden ( wel een goedgekeurde witte plaat gebruiken hoor ! )Het is inderdaad een grijs gebied maar ben zelf nu meerdere malen door diverse controles heen gekomen en nog nooit geen bekeuring uitgeschreven (met of zonder Caterham)Groeten,AlexAls je werkelijk onder de 750kg blijft, is dat inderdaad geen discussie. Was dat ook het uitgangspunt van Bas voor dit topic? Dan had ik het verkeerd begrepen.Dat je bij Dekra werkt, weet ik. Ik rijd tweemaal per dag langs je huis Ik werk zelf bij een aanhangwagenbouwer en wet- en regelgeving hoort ook tot mijn taken. Dat wil niet zeggen dat ik alles weet, er verandert nog wel eens wat, maar over het algemeen ben ik redelijk op de hoogte.De keuring voor aanhangwagens onder de 750kg blijf ik een raar verhaal vinden.Wegenbelasting voor aanhangwagens is een aantal jaren geleden juist afgeschaft door staatssecretaris Joop Wijn. Dat zie ik niet zo gauw terugkomen, net zo min als dat APK voor aanhangwagens zal worden ingevoerd.
B.Klaaijsen Geplaatst: 5 december 2010 Auteur Rapporteer Geplaatst: 5 december 2010 Leuk bedacht, maar zonder twijfel is er wet- en regelgeving te vinden waardoor je verplicht bent hem te laten keuren. Anders wordt de hele Europese regelgeving onderuit gehaald. De opmerking van Alex dat zonder typegoedkeuring geen registratie verplicht is, is ook ongefundeerd. Er bestaat gewoon individuele toelating.Sterker nog, de RDW wil zelfs aanhangwagens onder de 750kg keuren. Dit is ontstaan toen een bouwmarkt bouwpakketaanhangers ging verkopen. Of dit wettelijk houdbaar is, heb ik wel mijn twijfels over. Aanhangwagens onder de 750kg is sowieso een grijs gebied. mijn uitgangspunt was juist engelse trailers met een max. totaalgewicht van BOVEN de 750kg.hier de reden dat het dus mag (niet invoeren en gewoon met witte plaat trekken) zoals Alex ook zegtZonde van het geld dus om ermee naar de RDW te gaan voor registratie. Tuurlijk wil de rdw alles keuren, dat mogen ze en levert ze geld op maar het is dus niet verplicht!Dat is geen europeesche regelgeving onderithalen, zoals hanskamp hierboven aangeeft maar het is gewoon de wet, zo verklaart ook de KLPD.Hier de uitleg.wegenverkeerswet Artikel 371.Artikel 36(NL kentekenplicht) is niet van toepassing op: 2.Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg alsmede voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, geldt het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet. Indien een dergelijke aanhangwagen is verbonden met een in Nederland geregistreerd motorrijtuig, dient die aanhangwagen te zijn voorzien van het kenteken dat is opgegeven voor dat motorrijtuig.Hieronder de reactie van de KLPDHet is toegestaan met een Nederlands voertuig een Engelse trailer voort te bewegen ongeacht het gewicht van de aanhangwagen of oplegger (+ of - 750 kg) mits het trekkend voertuig bevoegd is een aanhangwagen voort te bewegen.In alle E.U- Lidstaten hebben aanhangwagens boven de 750 kg een kentekenbewijs en dus ook een eigen kentekenplaat.Op deze regel is in de EU Ć©Ć©n uitzondering en dat betreft Engelse aanhangwagens en opleggers.Art. 36 Wegenverkeerswet schrijft de kentekenplicht voor.Art. 37 Wegenverkeerswet vermeldt de uitzonderingen. Lid 1 onder b beschrijft in het buitenland geregistreerde voertuigen.Art. 37 lid 2 de kleine aanhangwagens t/m 750 kg. Deze aanhangwagen moet worden voorzien van het kenteken van het trekkend motorrijtuig.Nu de Engelse trailer geen eigen kenteken heeft zal deze OOK moeten worden voorzien van het kenteken van het trekkend voertuig. En dat vindt ook in het internationale transport plaats. Deze regel geldt ook de trailer die u regelmatig meeneemt uit Engeland. U voorziet deze trailer van een witte Nederlandse kentekenplaat.Er is een periode geweest in Nederland (2003) dat deze Engelse aanhangwagen of trailer een tijdelijk Nederlands kenteken gebruikte; het zogenaamde BO kenteken. Deze regel bleek in de praktijk veel te omslachting en is nadien vervallen. Het is wel van belang een document bij u te hebben waaruit kan worden vastgesteld dat het een Engelse trailer betreft.Ik heb voor u de artt. 36 en 37 Wegenverkeerswet bijgevoegd.Het is verstandig dit mailtje bij u te hebben tijdens een transport. U kunt het controlerende collega's van mij het documentje laten inzien.Ik hoop dat uw vragen voldoende zijn beantwoord.Met vriendelijke groet,Bart Haneveldprocesvoerder techniekKLPD/ Dienst Verkeerspolitie
Gast Rogier Jansen Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 Echt weer geniaal Bas! Hahaha.
Cees Snel Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 Zijn aanhangers uit de UK ook goedkoper?Ik ben nog op zoek naar een grote bakwagen met oprijplaten.
harm Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 mooi uitgepuzzelt basik heb in 2004 een vermogen uitgegeven om mijn brian james via de tuv hier op kenteken te krijgenis wel 1 van de weinige dubbeldekkers die hier toegelaten zijn nu blijkt het dus eigenlijk helemaal niet nodig te zijn wil ik wel een kanttekening bij plaatsenwanneer is het nog een engelse aanhanger?als het eigendom over gegaan is en in nederlandse handen is kan je daar dan nog op die manier over sprekenin mijn opinie is een engelse aanhanger dus ook van een engelsman
B.Klaaijsen Geplaatst: 6 december 2010 Auteur Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 de herkomst moet engeland zijn, typeplaatje fabrikant en chassisnr zijn dan voldoende om het aan te tonen. Desnoods maak je een eeuwig huurcontractje met je engelse kennis. Dan is de trailer in het internationaal (vrije) verkeer aktief. Gebeurt ook met vrachtwagentrailers uit de uk.Het enige is dat je vaker aangehouden zult worden en het is dan handig zowel brief van de KLPD als artikel 36,37 uit de wegenverkeerswet even uit te printen want de doorsnee agent zal dit in eerste instantie niet begrijpen..
Onno Zuidema Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 Dank je Bas, dit biedt mogelijkheden.
Werner Van Loock Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 Hoe zou dit voor Belgiƫ geregeld zijn? Dit bied echt opportuniteiten.De vraag blijft natuurlijk, voor hoe lang nog natuurlijk.
J. Tarry Geplaatst: 6 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 6 december 2010 in mijn opinie is een engelse aanhanger dus ook van een engelsmanHa, geen probleem voor mij dus
Werner Van Loock Geplaatst: 8 december 2010 Rapporteer Geplaatst: 8 december 2010 Ik denk dat jon binnenkort eigenaar is van een heel trailerpark dat in de verhuur zit
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.