Ga naar inhoud

Accu of dynamo?


Cees Snel

Aanbevolen berichten

Auto: 7 met bike engine.

Vandaag een stuk gereden (lampen aan) toen ineens alles uit viel.

Sleutel omdraaien en heel zwak ging het lampje van de dash branden.

Toevallig kwam er een beveiligingsauto langs met een powerstarter.

Powerstarter op de accu en alles werkt en de motor start, powerstarter eraf en alles valt weer uit.

Wat zou het kunnen zijn?

Is de accu kapot (ong. 4 jr. oud) of kan het de dynamo zijn?

Hoe is dit te testen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een gewone kleine autoaccu van Varta.

Dynamo zit toch op het blok? Die is een jaar oud.

Ik zal proberen een acculader te lenen, eerst dat maar testen.

Accu's gaan toch wel langer mee dan 4 jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

defecte spanningsregelaars zijn een kwaal bij Honda fireblades. Vaak is het niet je dynamo.

het is waarschijnlijk ook niet je accu aangezien hij zn power niet krijgt bij draaiende motor.

Er zijn aftermarket spanningsregelaars die veel sterker zijn dan de standaard fireblade.

Meet de weerstand over je dynamo draden, dan weet je iig of die goed is.

Probleem met die standaard spanningsregelaars is ook dat bij een auto accu ze eerder defect gaan dan bij een lagere amperage motorfietsaccu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rogier Jansen

Het een is vaak het gevolg van de ander:

Dynamo of regelaar stuk betekent op den duur een dooie accu.

Of:

Een dooie accu zorgt er weer voor dat je dynamo overuren staat te pompen en die het uiteindelijk ook begeeft.

Bovenstaande klinkt als: dynamo stuk en laatste teug stroom is uit de accu gehaald. Dat verklaart ook waarom je nog een stuk kon rijden, totdat de accu ook leeg was.

Het is altijd gissen wat er nu stuk is.

In mn racer heb ik een aangepaste dynamo zitten. Door de trillingen, de starre afstellin en de hogere toeren van de motor ging inderdaad de regelaar stuk, wat Bas zegt. Nu heb ik er 1 laten fabriceren hier in Apeldoorn door een specialist die e.e.a. in de dynamo steviger heeft gemaakt. In de oude dyanmo zat de regelaar op een dun plaatje die afbrak en sluiting gaf.... nu geen problemen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de powerstarter liep de motor goed, kabel eraf en de motor viel meteen uit. Toen met de powerstarter de motor 5 minuten laten draaien, precies hetzelfde. Volgens mij is de accu kapot.

Alleen de accu vervangen heeft dus geen zin, als er meer aan de hand is zal de motor lopen tot de accu leeg is.

Dus meten wat de Service manual zegt:

- Alternator: 0,1 - 1 Ohm weerstand

- Regulator: rood-aarde 12V, yellow-yellow 0,1 - 1 Ohm

Voor een bike blok zal wel geen alternatieve dynamo mogelijk zijn, als het de dynamo is wordt het een duur grapje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rogier Jansen

Denk dat je accu nu zeker kapot is, omdat deze nu meerdere keren leeg heeft gestaan. Daar worden ze niet betrouwbaarder van zegmaar. :patser

Of je dynamo spanning geeft, kan je ook meten. Meet eerst je accu als de motor nog niet draait. Zal rond de 12,5V zijn. Daarna motor starten en iets op toeren houden. De spanning moet dan richting de 13,5 - 14,5V stijgen. Veranderd er niets, dan doet je dynamo z'n werk niet.

Eenmaal gestart zou een motor moeten blijven lopen op de spanning van de dynamo.

Ik had de spanningsregelaar los liggen in de dynamo. Soms gaf ie wel stroom, soms weer niet.... Heb je er een controle lampje aan zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

die spoelen van een motorfiets blok gaan bijna nooit kapot cees

en anders is er vast nog wel ergens een sloop die wat heeft liggen voor je

laad je accu even met een externe lader en meet hem daarna door

een gezonde accu geeft altijd 12 volt

meet daarna de accu als je motor draaid

dit zou dan op minimaal 13.4 volt moeten liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DennisVerver

Cees,

heb hetzelfde gehad (met blackbird blok.) is zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar. met nieuwe accu als de motor toeren maakt komt er dan ongeveer 20 volt op de accu te staan. en zakt toerental zakt voltage mee, is eenvouduig te meten, dan weet je of de spanningsregelaar kapot is. Accu's kunnen er niet tegen trouwens, heeft me 2 accus gekost voordat ik erachter was dat het de sp. regelaar was.

Gr. dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

geef mij je bloknr even en jaartal dan zoek ik dat nog even uit

voor honda is bijna alles hetzelfde op de stekker en/of dubbele bedrading en montage na

ik zet die dingen ook op busa's en kawa's en nog nooit een probleem mee gehad

ze zijn 5 draads en regelen met gemak 110 volt terug zonder kapot te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de spanningsregelaar bij de oude fireblades om de haverklap kapot gingen, heb zelf een alternatief gemonteerd en goed laten koelen.

Hoe het met de nieuwere types zit weet ik niet.

Ben vergeten waar ik die toen gekocht heb, ergens iets met co.uk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe accu erin gezet.

Resultaten accu:

Motor uit: accu 12,5 V

Motor stationair: 13-13,5 V

Motor >5000 toeren: 13,5-14 V

Spanningsregelaar:

Ingang: accuspanning

Uitgang: 3x fase/aarde is gelijk

Volgens het boekje is de spanningsregelaar goed en de dynamo lijkt me ook goed.

Toch vreemd dat alles tijdens het rijden ineens is uitgevallen.

Of de verlichting trekt de accu leeg (dynamo te zwak) en de accu is toen kapot gegaan. Hoe zou je kunnen meten of de dynamo te zwak is voor de verlichting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rogier Jansen

Je kan de dynamo voor de zekerheid even open schroeven. Mijn spanningsregelaar hing er los in. Gaf soms dus wel stroom, maar soms ook niet. Wat doet je controle lampje? Blijft die constant?

p.s. normaalgesproken trek je niet zomaar een accu leeg. Tenzij je heel lang niet rijdt of een alarm hebt wat hem leegtrekt. Als ie plots leeg is, is er ook iets plots veranderd in het systeem waardoor het gebeurd. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rogier

de dynamo van een motorfietsblok zit er meestal niet opgebouwd en met een snaartje aangedreven

deze zit rechtstreeks op de krukas en met en spoel in de zijkap bevestigd

overal ole ne een paar draden (3) naar buiten die dan naar de spanningsregelaar gaan

cees heeft een klassiek gevalletje van overleden accu gehad dus

schheelt je weer centen cees

mooi dat de laadstroom ok is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metingen zeggen dat alles goed werkt, dan is onderweg de accu overleden.

Mocht het weer gebeuren zet ik er een andere spanningsregelaar in.

Kunnen alle lampen de accu leegtrekken?

In de manual staat dat de dynamo 399W levert bij 5000t/m. Met stadsverkeer, stoplichten e.d. haal je dat niet, dan zou je op ~250-300W uitkomen. De lampen en overige onderdelen vragen toch niet zoveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen alle lampen de accu leegtrekken?

In de manual staat dat de dynamo 399W levert bij 5000t/m. Met stadsverkeer, stoplichten e.d. haal je dat niet, dan zou je op ~250-300W uitkomen. De lampen en overige onderdelen vragen toch niet zoveel?

Vergeet de benzinepomp niet! Ik weet niet hoe het zit bij een Blade, maar er zijn GSXRs waarvan de alternator het niet kan bijhouden als de lichten vol opstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:blink: kwartje valt.

Sinds kort zit er een tweede zwaardere benzinepomp in van 8bar en een Power Commander.

Verlichting 2x55W +2x21W +5W (kenteken)= 157W +dashboard +2x bezinepomp +Power Commander +overig... :???:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De accu is slechts een tussen station. een buffer. Als je die niet bijvult raakt hij leeg. Als je hem overlaad (overspanning) gaat hij ook kapot.

Onderlaad je hem, dan gaat hij ook kapot.

De Bike regulators zijn geen normale dynamo's zoals die van de auto. Die van de auto regelen namelijk zelf hun eigen belasting.

In feite zijn het 2 magnetische spoelen zodat tussen die 2 de laadstroom ontstaat. Door de eerste spoel zwakker te maken (minder stroom doorheen) laad hij minder hard bij... dit zorgt er voor dat de dynamo zijn eigen afgifte kan bepalen. Dus als hij 10watt wil laden kan hij dat, maar ook bij een lege accu als hij 50Amp wil laden kan hij dat ook.

Bij de bike dynamo's / regulatoren zit het anders. ten eerste zit het regel gedeelte extern gebouwd en ten tweede bezitten zij slechts 1 spoel (lees 1 spoel set in praktijk vaak 3 spoelen dus 3 fase uitgang).

de primaire spoel is vervangen door permanente magneten. Dus de bike dynamo kan niet zelf regelen of hij minder wil laden of niet.

dit betekent dat als je veel toeren maakt de regelaar een hoge spanning krijgt aangeboden. Omdat de accu slechts 14volt wil zien ongeveer.

Zal de rest van de spanning moeten worden vernietigt. En dit gebeurd dan ook, dit word warmte. daarom zit er ook zo'n koel lichaam op.

Echter wat gebeurd er als de accu 14,1volt meet.. nou dan moet de regelaar dus steeds meer energie vernietigen. En daardoor ontstaan vaak de problemen.

Zoals ik al zei is de accu de buffer. je zou dus kunnen denken een grote accu is goed. Heb ik altijd veel energie bij me. echter geld dit alleen voor normale dynamo's. het is namelijk zo als jij een bepaalde hoeveelheid uit een buffer haald. het niveau daarvan zal dalen. echter als je een grote buffer hebt daalt het niveau minder als bij een kleinere buffer. en dat gebeurd dus ook met te grote capaciteit accu's in een bec. Omdat de accu te vol blijft, blijft de regelaar maar telkens vernietigen. Je kunt dus in feite beter een hele kleine accu hebben (weinig ah), dit is ook nog eens lichter.

Feit blijft dat als je dynamo het maximale verbruik niet bij kan houden, je de accu op ten duur uitput.

Om je regelaar goed te testen zou je moeten meten:

bij stationair (zonder lampen aan)

bij 5k (zonder lampen aan)

bij 5K (met lampen aan)

bij stationair (zonder lampen aan)

bij stationair zou je een spanningsdaling verwachten omdat je simpel weg op statio niet veel energie kan maken ( je kunt de magneten immers niet sterker maken)

bij 5k verwacht ik dat je weinig tot geen verschil ziet. (je regelaar zit dan goed te regelen).

Zelf heb ik in mijn bec ook een auto accu, echter rijd ik altijd met mijn lampen aan, zodat er altijd een paar 100watt aan verbruiker is waarvoor de dynamo werkt (anders word het toch vernietigt).

Elke electrische verbruiker die je eigenlijk teveel hebt, zou je moeten kunnen uitschakelene en niet van afhangkelijk zijn.

Zodat je je buffer weer vol kan laten lopen (je accu kan bij laden). bijv. stoel verwarming....

verder kun je ook veel besparen (indien je dat wel moet doen dus.....) door je achterlichten te vervangen door led exemplaren.

10watt voor pos. + 42watt aan knipper licht + 30watt aan remlicht ofzo...

Beetje veel tekst geworden...:patser

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...