Ga naar inhoud

KMS


Dick Geys

Aanbevolen berichten

Mijn auto moet 6 juni apk gekeurd zijn het bouwjaar is 2003 op het kenteken staat geen emissie bestrijdings systeem.Maar nu moet ik een co hebben van 0,5 wie weet hoe ik dat op een eenvoudige manier kan doen met het KMS.

groeten Dick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Maase

Dick,

Als je "niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem" op je kentekenpapieren hebt staan mag je 3,5% CO hebben. Staat dit er niet, dan moet je idd met je kms aan de gang. Ik heb ook kms op mijn kit en ik heb voor mijn blok een mapfile voor de apk gemaakt die ik vanuit de pc via een simpel kabeltje in de ecu laadt (en na de apk er weer uit gooi). Staat ook een hele handleiding op de cdrom, dus kind kan de was doen.

Groet,

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

kms kan je inregelen.

0,5 is de eis na juny 2002. ongeacht wat er opkenteken staat.

tenzij je dus de uitzondering hebt van geen emissie bestrijdings systeem. dan heb je dus 3,5%co...

of klopt dit niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn apk keurmeester beweert dat de vermelding 'voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem' betekent dat je helemaal geen co hoeft te meten na 1996, omdat je de waarde 0.5 cq 0.3 nooit haalt zonder een emissiebestr. systeem.

nergens staat dat je na 1996 3.5% co mag hebben, dat geldt alleen voor die tijd.

navraag bij de rdw en ze weten het antwoord niet, al helemaal niet als je zegt dat het om een motorfietsmotor in een auto gaat, waar dus al nooit co uitstoot waardes voor waren in het milieuboek. bovendien is het milieuboek met de co% waardes vervallen per 1 mei.

oftwel, 'voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem' bij autos van na 1996 impliceert emissievrijstelling!. net als oldtimers tot 1971. hoe is het mogelijk...... :D:D tot ze er weer wat tegen verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit eerder al met bas doorgesproken deze week

navraag bij diverse apk keuringsstations die op hun beurt de rdw weer hebben benaderd wat te doen als er op het kenteken staat:niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem

geen 4 gasmeting verplicht(heeft ook geen nut zonder cat e.d.)

het zou ook onlogisch zijn als er zo'n uitzondering op de papieren staat dat er dan alsnog ergens een bepaalde waarde aan co verzonnen moet worden dus onzinverhalen van 3,5 % of 0,5% niet geloven.

volgens een specialist emissie bij het rdw keuringsstation hoeft er ook niet getest te worden daar er geen verdere vermelding op het kenteken staat waarop de emissieeisen vermeld staan

als de apk keurmeester het niet weet of stomweg iets wil meten ,raad hem dan aan met de helpdesk van de rdw te bellen als hij jouw verhaal niet wil geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf keer laptop meegenomen en terplekke (met gasmeting) emissie terug gehaald naar bijn 0% (KMS). motor loopt extreem slecht en niet te lang doen maar voor APK evt. oplossing. Als je een lambda sonde erin hebt, ongeacht welk jaar moet je ook onder de 0.5%. Oplossing is sonde afkoppelen als je auto tenminste oud genoeg is dat hij dan in de 3.5% klasse valt. (dit geval dus niet :( )

Mvgr.

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn van die dingen waar de wet geen rekening mee houdt, in zo;n geval kom je er meestal met de keurmeester of steekproefcontroleur in alle redelijkheid wel uit.

een achteruitrijlamp is verplicht vanaf 1998. Een achteruit echter niet. dus geen achteruit aanwezig...> geen achteruitrijlamp.

zelfde verhaal met die emissiebestrijdingssysteemvrijstelling (wat een woord) en co gehalte. probeer een setje dubbele webers maar eens onder de 0.3% co te schroeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

komt volgens mij dan uiteindelijk hierop uit dat de meesten het niet weten en zoals bas al zegt je waarschijnlijk het voordeel van de twijfel gaan geven

de wagens van 1992 tot 1998 zonder de code moeten daar zeker aan voldoen want daar word geen vrijstelling voor gegeven

ik had het voorbeeld nog niet aangehaald van een striker van 2005

deze staat op de engelse papieren als 3,5%co en heb hier een emissievrijstelling(lees niett voorzien van.........) voor gekregen op het kenteken

vogens micha's keurmeester zou deze auto dus gewoon 0,5% co moeten hebben omdat de auto van na 1992 is.

dit kan natuurlijk niet omdat er een egk9999 op het kenteken vermeld staat wat inhoud dat de auto zonder typegoedkeuring overgezet is op nederlands kenteken volgens de geldende normen van het exportland.en daar hoord dus ook de emissie norm bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Marcel Maase

Nu hier even een dwarsstraat:

In de apk-regelgeving staat dat het co moet worden gemeten bij "stationair" toerental. Nu heb ik ooit met mijn kit aan de co-meter gehangen, en hieruit bleek dat hoe meer toeren de motor loopt des te lager het co wordt. Bij mij is het gehalte co bijna 0% bij ca. 2000 toeren.

Nu heb ik bij het RDW nagevraagd welk toerental zij als "stationair" zien, en ik kreeg het antwoord dat het aan te houden toerental volgens opgave van de fabrikant is. Zijn deze gegevens niet bekend, dan laten ze het over aan de interpretatie van de keurmeester :shock:

Dus, stationair toerental zo hoog mogelijk zetten en een vriendelijke apk keurmeester zoeken en je hebt geen probleem bij de co-meting..... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je voor de grap de laatste 10 berichten terug lezen, allemaal verschillende jaartallen, allemaal verschillende regels.

Duidelijk allemaal! :)

grappig dat je het zegt, dat viel mij ook al op.

anyway er is een hele mooie oplossing voor het hele euvel....

moderne motor gebruiken met origineel ECUtje eraan....

het uitgelezen moment om de honda K20 te gaan promoten bvb, helemaal origineel 200PK atmostpherisch binnen de emissie eisen...... is niet zo moeilijk toch.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Thomas. Je hebt gelijk als je nu een auto gaat bouwen. Maar dit geldt niet voor een bestaande auto uit 2000 met een Firebladeblok, een auto die goedgekeurd is voor NL komt nu ineens niet door de APK heen.

Maar ik heb het wel gehad met dat gespeculeer, ik ga volgende week met het kenteken naar de RDW in Arnhem en gewoon vragen om dit even te veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juiste actie cees

doe nog even wat huiswerk van te voren en probeer uit te vinden wat er op de engelse v5 papieren stond

als daar een emissieeis op stond moet je mischien anders anticiperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties het wordt er niet makkelijker op die verschillende meningen.Volgens mij en mijn apk man geen viergasmeting een co van 0,3 bij stationair toerental.mijn vraag is nu wie kan mijn uitleggen hoe ik dit verander in het KMS of misschien heeft iemand een speciale mapping van een Duratec 2l voor de APK.

Dick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bart Ogink

Heb je er een wideband Lambda aan hangen?

Zo ja kun je proberen om de KMS in close loop te laten draaien met een target van 14.7. indien nodig kun je dit nog ietsjes hoger zetten in het lage load gebied.

Een andere optie is gewoon laptop meenemen naar de APK. Dit van te voren even melden dat je nog wat moet afstellen voor het co.

Dan met de viergastester eraan met kleine beetjes het stationair gedeelte van de map veranderen totdat je onder de 0.3 zit. (meestal armer)

Heb ik vaker gedaan en is meestal geen probleem voor de keurmeester.

O en als hij goedgekeurd is gewoon weer terug zetten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...