Ga naar inhoud

Zo dat is 1 nu die andere nog.


Thomas Rouw

Aanbevolen berichten

maar die pas na de vakantie!

motor = lexus 1uzfe 4 liter 32V quadcam

superchargers = Mini cooper S BMW " Eaton M45 "

laswerk = nog niet erg mooi maar wel volledige pentratie door materiaal dus dan zal het wel vast zitten. (oefening baat kunst)

verwachting = 450 / 500 PK +/- 600nm koppel vanaf 2500rpm

poelie verhouding maakt 14.000rpm op de chargers bij 6250rpm op de krukas +/- 0.8bar laadruk

4DSCF0081.JPG

3DSCF0083.JPG

DSCF0084.JPG

Grtz Thomas

knutselvreugd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Thomas, ik zie dat je de bouten door de koker laat gaan, ik zou dit niet zo doen. Of er een stukje buis inlassen of massief gebruiken.

Je vervormd de koker vrij vlot en ik zou vooral hier geen risico willen lopen.

Had je het niet liever uit 4 of 5 mm strip met driehoeken willen samentstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar komen inderdaad nog busjes in the zitten om te voorkomen dat ik de pijp platdruk als ik de bouten aan draai, het zit nu iets vaster dan handvast puur en alleen om te passen.

ik had het niet liever uit strip gedaan want dat buigt op den duur ook door, de chargers pakken bijna 11 pk op piek rpm.

goed punt! voor vervorming van de buis.

er komen starks nog 2 bevestingings punten bij, maar die kunnen pas als de andere charger op zijn plek zit, De flensplaat bouten zelf mag je niet vaster draaien dan 26nm volgens het boekje, vervorming is dan al minimaal trouwens met een busje in de buis moet dat goedkomen toch?

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Geert Swaans

Hoi Thomas,

goed bezig zo. Weet je zeker dat dit straks in je motorruimte gaat passen op die plaats? Mogelijk is een 5mm stalen plaat met de driekhoekjes erin gelast een mooiere oplossing.

succes ermee

gr

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Thomas,

goed bezig zo. Weet je zeker dat dit straks in je motorruimte gaat passen op die plaats? Mogelijk is een 5mm stalen plaat met de driekhoekjes erin gelast een mooiere oplossing.

succes ermee

gr

Geert

Dat idee heb ik dus ook......

Link naar reactie
Delen op andere sites

5mm strip? Als een chassis van 25x25x1.25 gelast wordt, moet dit ook wel goed gaan. Hij schrijft dat er nog het een en ander bijkomt..

Als je ziet hoe sommige mensen een diff of een motor ophangen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

5mm strip? Als een chassis van 25x25x1.25 gelast wordt, moet dit ook wel goed gaan. Hij schrijft dat er nog het een en ander bijkomt..

Als je ziet hoe sommige mensen een diff of een motor ophangen....

Daar gaat het niet om, een motorsteun op het chassis is ook meestal een plaat die op de kokers gelast is. Voor de bevestiging van een diff gebruik ik 5 mm strip die ik op de 25 mm koker las, en het liefst nog met een driehoek om de krachten te verdelen,

Gewicht? een koker van 25 x 25 x 1,5 weegt hetzelfde als een strip van 25 x 6 mm.

Kijk naar de motorsteun van een productie auto, deze is van dikkere plaat welke op meerdere punten op het chassis gelast is. wel hebben ze in dit geval de steunen in een vormpje geperst voor de versteviging maar dit heeft niet iedere kitcarbouwer.

Nattuurlijk is het lastiger om dikke plaat te bewerken, niet iedereen is zo gek dat hij eerst allemaal gaatjes gaat boren in 8 mm plaat om deze vervolgens met een beiteltje door te hakken en rond te vijlen :oops:

En dan ook nog met een voldaan gevoel de huiskamer binnenkomt.

Ik moet zeggen dat ik dit niet meer doe sinds ik uitgevonden heb dat lasersnijden een erg mooie techniek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee dan,

Ik denk toch dat ik bij de vierkante buis blijf, maar ik neem jullie advies wel ter harte over de boutgaten, dat is gewoon 100% waar. Ik ga er busjes in zetten op de plekken waar de bouten erdoorheen gaan zodat de buis niet vervormd als ik de bouten aandraai. zo zit dat in veel kitcars idd ook bij het difje dus dat lijkt me toch echt sterk genoeg

ik kon trouwens eigenlijk alleen deze buis en een nog dunnere 10x10x1 vinden, en een heel grove 25x25x5mm hoeklijn, en ik wilde graag wat gaan bakken thuis omdat ik net een Migje had gekocht, dus 2 lengtes vierkant meegenomen van 20 en 10 mm, om lekker mee te prutsen.

grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Persoonlijk ben ik het eens met Rob,

ik zou ook een soort van schetsplaats laten laseren, eentje die precies 4 boutjes pakt van je compresor (aan de kopsekant) en ook 3 op het motorblok.

bijv. uit 4mm staal. Door daar wat Ribben haaks op te lassen kun je dan automatisch ook die 4 gaten achteraan mee nemen. je kunt de setup dan ook

wat compacter maken als ik niet duidelijk ben wil ik best ff wat in cad zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Jack Poppelaars

Thomas ik begrijp best dat je wilt lassen, zeker als je net dat apparaat gekocht heb.

Toch even mijn mening van een oude (piep).

Je heb nu de pasvorm in buis formaat (je heb dus kunnen lassen) waarom loop je niet even binnen bij een metaalbedrijf die de pasvorm netjes voor uit een staalplaat lazert, laat de plaat netjes omzetten en een paar hoekstukken en klaar is kees.

A-ik denk dat het er mooier is, tevens kan je het mooi laten coaten. Vergeet niet dat die blower straks met een zeer hoge snelheid ronddraait en ik zou niet willen dat je daardoor je auto sloopt.

Het is mijn menig van een oude (piep)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet precies wat jullie bedoelen met die plaat.

hebben jullie het nu over een plaat die op de motor bevestigd wordt aan de voorkant, en aan de voorkant van de charger?

Grtz Thomas

Ikke wel m.b.v. busjes moet zoiets volgens mij kunnen werken.

anyway als je de vierkante buizen vervangt door plaat welke gekant is, is het ookal een estetische vooruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...

hey allemaal

weer ff in de garage gezeten om wat kleine dingetjes te maken en een paar grote problemen op te lossen.

Ik heb eindelijk de buis gevonden voor de intercoolers, er zit maar 0.04mm speling tussen de kernen en de wand, ik wist wel dat het ergens leverbaar moest zijn, maar de outback in australie had ik niet verwacht, het staat daar op de lijst als Scaffold tube, voor steigerbouw dus...

7DSCF0060.JPG

de route van de riem is ook bekend en daarvoor moest 2 simpele busjes gedraaid worden op de draaibank, superhandig om te hebben met dit soort dingen. meten, draaien, Past.

5DSCF0054.JPG

er moest alleen een extra puly op komen om de riem te geleiden, de spacer die daarvoor gemaakt moest worden vergde wat meer meetwerk, het is zo gemaakt dat de spacer vast zit in het motorblok en de spacer de poeli draagt de M10 x 1.25 bout die erdoor zit zet alleen het geheel vast aan het blok, dus de bout draagt niet de last van de poeli, de passing in het lager in de poeli was erg nauwkeurig maar toch in een keer gelukt.

de spacer zelf

3DSCF0056.JPG

en de poeli erop

5DSCF0058.JPG

de nieuwe dynamo steun. de steun onder is alleen om te voorkomen dat de dynamo kan draaien ronde de bout waarmee ie bovenaan tegen de motor is geklemd er staat dus nagenoeg geen last op

3DSCF0059.JPG

Nu dat klaar was kon ik de lengte van de riem gaan meten, dus touwtje erbij en knooien, ik kom uit op 261cm met de spanveer op de nominale waarde en op 266cm met de veer gelost dus de gates PK62035 riem past perfect!

5DSCF0050.JPG

de uitlijning van de poelis is nu bijna perfect ik meet alleen op de rechter SC poeli aan de buitenkant een run-out van 0.2mm, het opstellen van de laserpointer om dat te meten nam de hele ochtend in beslag ik kan er helaas geen foto van maken camera word gek. hier een touwtje dus

6DSCF0051.JPG

Dus verder met de intercoolers en het inlaat spruitsuk

Ik denk dat ik het lassen toch uit ga besteden omdat het heel erg netjes moet zijn omdat het allemaal vol in het zicht zit straks.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thomas,

lekker bezig !

Nog een tip:

Ik zou nog effe wat meer gaatjes dichtmaken van je blok.

Jammer als je start en er een metaalsplintertje e.e.a. beschadigd.

Verder zijn lasnaden altijd plekken waar scheuren ontstaan.

Ik zie in jou steunen ong. 3-4 lasnaden van kompressor tot blok.

Potentie tot scheuren is groot.

Kracht kan het misschien wel hebben,

maar denk ook even aan trillingen.

Ik zou toch echt overwegen om een goed ontwerp in plaat uit te voeren.

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat met die platen heb ik al eerder overwogen, maar dat wordt veel te veel moeilijk werk, het blok en de chargers zijn niet handig om deze weg te bewandelen,

wat is er mis met deze manier? bijna alle seven chassis zijn soortgelijk opgebouwd, ook bijna alle aftermarket kitjes om eaton superchargers aan motoren te hangen zijn zo gemaakt als deze. ik zie het als een spaceframpje waaraan een compressor hangt waarom zou dat stuk gaan?

ik snap jullie probleem niet. als de riem goed loopt zijn er niet gek veel trillingen en degene die er zijn worden opgevangen door de geveerde spanrol.

ik zie niet in hoe platte plaat qua constuctie sterker kan zijn dan deze manier, alles is diagonaal afgeschoord in de trekrichting van de last. dat zul je met plaat toch ook moeten doen? dan kom je op dezelfde boutgaten uit en zal het resultaat toch min of meer hetzelfde zijn.

ik heb de sterkte van de busjes in de boutgaten getest en trok met 360nm de draad van een M8 moer helemaal aan snot de vierkante buis met het busje erin was slechts 0.03mm ingedeukt wat meer afwijking is in de schuifmaat dan echte vervorming....

wat mis ik dan wat jullie wel zien?

en ook waarom zou dit stuk gaan op lasnaden terwijl de voorwielophanging van mijn striker nog steeds vast zit. dat scheurt toch ook niet af?

@ alex, hoebedoel je gaatjes zicht maken? meer steuntjes? behalve de uitlaat poorten zit alles dicht met tape, de uitlaaten zitten proppen in. er zijn wat open gaten aan de bovenkant voor water en spruistuk, maar die zijn op de kop afgetaped omdat ze er voor passen en meten steeds op en af moeten.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thomas,

met buisjes werken kan perfect. Meestal wordt het bij dit soort relatief kleine onderdelen niet gedaan, omdat (gevouwen) plaatdelen makkelijker kunnen werken. (maar dan helpt het wel als je een laser/watersnijder in je achtertuin hebt)

Het enige waar ik niet blij van wordt is dat de voorste steun van je charger niet een mooi "elementair driehoekje" vormt; dat soort driehoekjes zijn juist de kracht van "spaceframes". Bij jou gaat er nu een buisje van de supercharger naar het midden van de buis die aan het blok geschroefd zit. Da's niet de bedoeling. Probeer daar twee buisjes van te maken die zoveel mogelijk richting die twee bouten gaan die in je blok zitten.

En tja, ronde buis is veel mooier natuurlijk. Maar da's een persoonlijk iets, en veel meer gedoe, dus ga vooral je gang met de vierkante. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...