Ga naar inhoud

Las, soldeer en plasmacutter in één?!?!

Jan de Graaf

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben van plan een goede tig las machine aan te schaffen.

Nu kwam ik laatst dit ding tegen:

http://www.multiplaz.eu/nl/mainscreen.html

Een soort gas loos apparaat wat waar je mee kan lassen, solderen en plasma snijden. Lijkt te mooi om waar te zijn dus. Ding is ook al een paar jaar op de markt, maar kan er niet al te veel over vinden.

Het kost iig 1750 euro.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kent iemand het apparaat?

Ik geloof er niet echt in. Voor dat geld heb je een goede DC TIG machine. En een acetyleen toorts kost ook niet de hele wereld..

Geplaatst:

Heb net een EWM Triton 220 Ac/DC gekocht bij lasaulec,die heeft ze behoorlijk in de aanbieding.Last perfect op 220V max 220A

• 3 maanden later...
Geplaatst:

ik heb al een paar jaar die Gysmi 207 AC DC machine en het ding is helemaal geweldig. tuurlijk zal er altijd beter zijn voor 1000 euro meer.

maar voor 1500 euro is dit volgens mij de beste nieuwe machine die je kopen kunt.

ik ken inmiddels 3 proffesionele bedrijven die ook deze machine hebben staan in productie omgeving en ze zijn er allemaal erg blij mee.

er is ook een watergekoelde variant de 208 die heeft ook de mogelijkheid tot het aansluiten van een voetpedaal met stroom regeling. de 207 kan alleen maar aan uit schakelen met iedere normale NO schakelaar.

een ding moet me wel van het hart de "AC easy" functie is 3 keer nix!

Grtz Thomas

Geplaatst:
Heb net een EWM Triton 220 Ac/DC gekocht bij lasaulec,die heeft ze behoorlijk in de aanbieding.Last perfect op 220V max 220A

Staat ook al een paar jaar bij mij.

Geplaatst:

wat kost die EWM tegenwoordig, die was indertijd de genoemde 1000 euro duurder dan de GYS.

grtz Thomas

Geplaatst:

Lasaulec had ze in de aanbieding omdat de kleur van het toestel is veranderd. Ze waren rood en zijn nu wit. Die van mij kostte eerst 2800€, was nu 2000€,en ik denk dat ze nu nog wel goedkoper zijn. De roden moeten eruit :lol:

Gast Jordy Vermeulen
Geplaatst:

hallo jan

ik heb laatst toevallig deze laspost gezien op de beurs.... ik moet zeggen het metaal zit aan elkaar vast maar is nu niet zo geweldig als het op treksterkte aankomt de lasnaad ziet er ook niet echt netjes uit. kijk ook even naar het filmpje op hun site daar zal je zien wat ik bedoel..... ik ben lasser van beroep en moet zeggen als wij het werk zo afleveren komt het niet goed....

wij lassen met kempi esab en fronius eigenlijk zijn dit wel de merken waar je op kan vertrouwen dat het kwaliteit is nooit geen problemen mee mooi lasoppervlak en vele jaren garantie.... zelfs al zou je een hobbyvariant kopen van een van dxeze bovengenoemde merken zal je goede kwaliteit ondervinden.

jammer genoeg word er veel te veel zooi uit china geimporteerd waar bedrijven hier uit europa hun eigen stickers opplakken en ze zo aan de man proberen te brengen op bijv marktplaats of andere massadumpsites...

een echt goede laspost kost echt wel wat geld en vele zullen ervoor moeten sparen maar dan heb je ook wat. beter 1 keer goed dan 4 keer zon wannabe geval dat iedere keer terug moet *als dat al kan) en dat kost ook hopen.

soms vind je bij opkopers zeer goede 2e hands lasapparaten die afkomstig zijn uit de lasindustrie of van verhuursmaatschappijen als boels enz.... dit zijn vaak iets verouderde machines die dan weer 1 functie minder hebben dan het nieuwe model...

na 3 jaar hebben die machines gewoon hun geld opgebracht dus ze vragen er niet meer de hoofdprijs voor.

mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel

met vriendelijke groet

jordy vermeulen

Gast Wim Zwager
Geplaatst:

ben het met jordy eens ,beter 1 keer een goede

en het kan ook eigenlijk niet voor dat geld

ik heb al een tijd een fronius en er nooit geen spijt van gehad

vrgr wim

Geplaatst:

Kijk eens op veilingsites als BVA en Troostwijk, er worden regelmatig van dit soort professionele spullen aangeboden. Openingsbod is vaak 10% van de nieuwwaarde.

Geplaatst:

Nee, dat drie in één ding hoef ik niet. Was benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ben opzoek naar een nieuwe of gebruikte Fronius Transtig 1600 of 1700 of een Kemppi MinarcTIG 180. Misschien Cebora. Dus als iemand nog iets heeft staan...

Gast Ivo Verlinden
Geplaatst:

Ik ben ook al heel lang aan het overwegen van mij eens een goede halfautomaat te kopen dus laat de info hier maar komen.

Gast Jordy Vermeulen
Geplaatst:

@ivo ik heb gisteren ook even de site bekeken maar kwam al snel tot de conclusie dat dat nooit niet veel kan zijn met de redenen als volgt....

reden

*1 deze machine word aangegeven met een 3 in 1 funtie dit betekent ook dat de 3 functies allemaal in dit geval op 1 printplaat zitten en daar zit nu net de grote fout... dit kan namelijk niet omdat er bij plasmasnijden een ander pulserende boog tussen het werkstuk is dan bij tig lassen.

*2 moest je daadwerkelijk al deze funties in 1 machine steken (degelijk) kan het nooit in een box van 9 kilo mede

*3 ingebouwde compressor heeft ook zen voor en nadelen bouwt erg weinig druk op en kan toch wel een minuut of 5 moeten wachten voor een halve minuut druk....

kijk ook eens even op hun site voor het filmpje dan zullen jullie al snel een beeld krijgen van wat ik bedoel.....

Gast Ivo Verlinden
Geplaatst:

Bedankt Jordy!

Wat is een goede halfautomaat voor iemand die maar af en iets te lassen heeft als ik?

Het enige waar ik af en toe een plaat moet inlassen is onze Fiat Punto. :lol:

Geplaatst:

Jongens deze discussie hebben we hier al zo vaak gehad.

*1 deze machine word aangegeven met een 3 in 1 funtie dit betekent ook dat de 3 functies allemaal in dit geval op 1 printplaat zitten en daar zit nu net de grote fout... dit kan namelijk niet omdat er bij plasmasnijden een ander pulserende boog tussen het werkstuk is dan bij tig lassen.

Oh dus 2 funties op 1 moederbord in je PC kan niet...... ??? das een hele vreemde redenatie Jordy, en is ook in het geheel niet waar, er zijn tegenwoordig ICtjes die zo klein zijn als een potlood punt en miljoenen functies kunnen hebben. verschillende pulserende bogen op een printplaat sturen is al helemaal geen probleem. even naar de lasmachine. de DC an de AC boog worden tegenwoordig ook op dezelfde print gemaakt hoor, er kan geen groter verschil wezen tussen de twee vlambogen dan dit verschil plasma of tig maakt geen ruk uit.

*2 moest je daadwerkelijk al deze funties in 1 machine steken (degelijk) kan het nooit in een box van 9 kilo

Hmmm dat vind ik ook een hele rare opmerking, waarom kan dat niet in 9 kilogram??? ik denk dat het met de modernste technieken zelfs wel mogelijk is omk dit in 5 kilgram te proppen als er nog wat extra geld naar de afdeling R&D gaat en de prijs van de machine een stuk omhoog.

als zwaar beter is dan moet je misschien een oude Miller syncrowave kopen, dan heb je de meeste kilo's per euro.... echter een dynasty 200D last in de juiste handen met 300kg minder toch 2 keer zo mooi.

de opmerking over de compressor is wel degelijk waar, die schiet niet echt op.

de heren beroeps lassers komen altijd met Kemppi Fronius ESAB Migatronic etc etc op de proppen, terecht want zeer goede machines, maar er is meer onder de zon.

wij voeren hier een hobbie uit, hou daar rekening mee.

let ook even op welke spullen je ,zonder dat er ooit met je vingers aan hebt gezeten, de grond in zeikt.

bvb: Gys is een zeer groot en gerenomeerd merk in de franse auto industrie, er zijn bij oa renault complete robotstraten met gys machines, in nederland nog totaal onbekend voor de grote massa, omdat hier schijnbaar gedacht word dat de Duitsers de enige zijn die mooi gereedschap maken. Gys laat zijn printplaten met sturing erop maken in china is het daarom per definitie slecht?

daarbij vind ik dat het eens afgelopen moet zijn met het gezegde "chinese rommel".

tuurlijk ben ik het met jullie eens dat er een hoop namaak zooi uit china komt die zo slecht geconstrueerd is dat ik er niet eens aan wil denken het te kopen. de machine die hier genoemd word valt daar overigens ook onder er is een clublid die deze van ellende in de vuilnisbak heeft gemieterd en een gys heeft gekocht. (en ik was het niet :-0)

de in mijn ogen beste en duurste (en dan gaan we even over op mijn gereedschap) mengtafels voor live toepassingen ter wereld de Midas XL8 en pro6 tafels word in china geproduceerd....... daar is helemaal NIETS mis mee. absolute wereld top kwa live-proaudio.

jullie moeten er echt eens vanaf dat "made in china" per definitie slecht is.

en dat voor de hobby die wij uitvoeren alleen de beste industriele gereedschappen goed genoeg zijn, dat is namelijk complete onzin. ik vraag mij zelfs af of er niet een aantal modellen series van alle merken zijn die inmiddels uit de lage lonen landen komen.

Als je het geld hebt om voor je hobby 3000 euro aan een tig machine uit te geven moet je het lekker zelf weten.

maar wees je ervan bewust dat er voor de helft ook ZEER goede kwaliteit machines te koop zijn nieuw met garantie en gedegen technische back-up van de fabriek mocht het mis gaan.

blijf inderdaad weg van de machines die allemaal op elkaar lijken, en waarvan de site van de fabrikant niet van kunt achterhalen, maar blijft hangen bij een handelsmaatschappij die schijnbaar zelf dit merk voert. (zoals de drie in een van deze post)

daarbij moet je je gereedschap ook gewoon goed kunnen hanteren,

ik ken iemand met een hembrug bank die slechter draaiwerk maakt dan ik op mijn 2de hands aangeschafte maar goed afgestelde in taiwan geproduceerde HBM bankje.....

zo zullen er ook mensen zijn die op een merkloze machine een mooiere las kunnen maken dan ik op mijn Gys.

sorry voor dit botte pleidooi, maar ik houd er niet van mensen onnodig op kosten te jagen. 1000 euro kun je beter daadwerkelijk in je auto steken.

Grtz Thomas

@ Yvo als je een goed mig machine wilt aanschaffen dan koop je een Cebora Bravo 155, onverwoestbaar en las heel erg makkelijk heel erg mooi. ik denk dat er wel 25 mensen zijn die deze machine hebben staan hier binnen de club.

Geplaatst:

Voor de hobby is het idd wat overdreven. Ik gebruik hem ook zakelijk,en dan is het een goede investering.Vooral met alu lassen is het handig als je een goed toestel hebt.

Voor de hobby zou ik wel eerder een tweedehands merk toestel kopen dan

een nieuw hobbybob toestel.Kost vaak maar een beetje meer.

Gast Ivo Verlinden
Geplaatst:

Bedankt Thomas voor de opbouwende kritiek!

Ik begrijp wat u bedoelt maar voor een leek op het gebied van wat te nemen als halfautomaat is het niet makkelijk een goede keuze te maken. Daarom dat ik er ook nog altijd geen heb en nog altijd met mijn gewone laspost moet lassen en dan ben je heel beperkt in wat je daar mee kan doen. Die van mij kan je trouwens met moeite opheffen omdat het nog een oud ding is met heel veel koper in! :lol:

Dus wat moeten we nu kopen? :roll:

Geplaatst:

Hoi Ivo,

zoals gezegd is de meest gebruikte half automaat CO2 (mig) in heel europa de cebora bravo 155.

dit is een zeer betaalbare machine die toch van een industrie gigant zijn productie lijn en tekentafel komt. cebora heeft onder andere meerjarige contracten met de firma ferrari voor alle las/plasma machienerie, en dat zegt genoeg over het merk.

Cebora en Gys vallen samen met Fimer dus ook eigenlijk al niet meer in het hobbie segment tegenwoordig, is gewoon degelijk spul voor een scherpe prijs.

dat fronius migatronic en rehm op een zeldzaam hoog voetstuk staan is ook terug te zien in de prijs, maar blijven zeer waarschijnlijk zoals frank ook al aangeeft wel 100 jaar vlekkeloos functioneren.

(al heb ik ook nog geen van de andere 3 merken kapot zien gaan)

Grtz Thomas

Gast Jordy Vermeulen
Geplaatst:

@ thomas nog even over de printplaten, je hebt gelijk als je zegt dat er tegenwoordig verschillende functies op een microprint gezet kunnen worden. alleen wat je even vergeet is dat er tussen snijden en lassen een groot verschil zit in de printplaat. voor tig kan zowel ac en dc pulserende boog ingebouwd zijn plasma gaat echter alleen verder op de ac gezien dit apparaat. dit heeft grote effecten op het werkstuk...

we hebben inderdaad al eens eerder de discussie gehad over merken en import dingen maar ik blijf toch bij dat de markt zwaar onder vuur ligt door deze gevallen....

ik ken gys ook en weet dat die ook degelijk en zelfs professioneel materiaal verkopen.... als je daar heel diep op ingaat zal je ook dezelfde onderdelen als esap tegenkomen. idem prints maar dat doet er niet toe.

voor de hobby zijn er ook goede merken te verkrijgen zoals jullie al aangaven cebora, kempi, noem maar op...

een goede tip is om voor de mensen die op zoek zijn naar een halfautomaat eens te gaan kijken bij van cranenbroek dit zijn kwalitatief goede machines

Geplaatst:

Hoi Jordy,

dan deugt het apparaat dus niet in zijn werking, dat klopt. maar heeft niets met de printplaat te maken,

je kunt alle circuits in een lasmachiene wel op een print zetten en een perfect apparaat bouwen. tis maar hoe je het in elkaar bedenkt.

Het enige merk Tig machine uit china waar ik een goed verhaal over heb gehoord is de Rehmann. ik ken er een die in een grote werkplaats iedere dag zowat gebruikt word en nu al geruime tijd probleemloos draaid.

alle andere meuk hoef ik ook niet, maar dat is dus gebvasserd op de machines en niet op het land van herkomst.

Grtz Thomas

Geplaatst:

Yep Cebora

Cebora mig puls 2035/M

Cebora tig puls 1530/M

Beide erg veel schik mee , laat die china mannen het maar bij de loempia`s houden.

Gr Willem

Gast Leon de Mooij
Geplaatst:

Ik heb een Rehman en daar is erg netjes mee te lassen.

HF van mijn Rehman pakt beter als een dure Lorch op mijn werk.

Geplaatst:

de HF van de rehman die ik ken is inderdaad ook ijzersterk,

moet je niet het HF grapje van de toorts tegen de kont mee uithalen met iemand, want er staat wel echt veel prik op dat ding, gaat diegene meteen plat!

en heeft een onverklaarbare rode vlek op de bips, en leg dat maar eens uit thuis!

grtz thomas

Gast Ivo Verlinden
Geplaatst:
Ik heb een Rehman en daar is erg netjes mee te lassen.

HF van mijn Rehman pakt beter als een dure Lorch op mijn werk.

Heb je daar wat meer info over?

Type, prijs, waar te kopen?

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Nieuwe aanmaken...