ad coertjens Geplaatst December 27, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 (bewerkt) Beste mensen. Voor de toekomst de allerbeste wensen met veel kitcar plezier. De oliepomp in het motorblok, onder in het carter ‘Ik heb een vraag die gaat over de oliepomp aandrijving in een Cosworth yb. Ik weet dat het door een vierkant asje aan gedreven wordt, maar door welke as wordt het aangedreven. Is het door de krukas, of door de as die ook de ontsteking aandrijft. Dat is mijn vraag. Heeft iemand een antwoord voor mij. alvast bedankt. Met vriendelijke groet; Ad. Coertjens December 27, 2020 bewerkt door ad coertjens Verduidelijking Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Menno Groenendaal Geplaatst December 27, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 Ad, Uiteindelijk wordt deze altijd door de krukas aangedreven maar dat is niet wat je bedoeld. De krukas drijft de nokkenassen aan en als je voor de motor staat zit er rechts onder nog een getande poelie. Deze drijft de ontsteking aan doormiddel van een wormwiel overbrenging. De onsteking drijft vervolgens weer het vierkant van de oliepomp aan. Je hebt de onsteking dus nodig om de pomp aan te drijven. Als je de verdeler niet gebruikt dan kun je hem eventueel inkorten. Grt Menno Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ad coertjens Geplaatst December 27, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 Dank je Menno. Ik had ook de gedachten dat het door die as aan gedreven werd, deze vraag is ontstaan door de gedachten, als ik er de horizontale ontsteking-aandrijfas, de as die door de tandriem aangedreven wordt, er uit trek, krijg ik hem er dan weer terug in, of zit dan dat oliepomp asje in de weg, of kan ik die as er zo weer terug duwen, zonder dat dat asje in de weg zit ? Weet jij of dat zo kan, die horizontale as demonteren en er zonder problemen er weer met een nieuwe olie kering terug monteren ? Ik heb digitaal dat blauwe garage boek, deel 1 en 2 maar daar is het niet uit te halen, ik hoop op een antwoord van jou. mvg. Ad Coertjens Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Francesco De Stefano Geplaatst December 27, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 Is de getande poulie er niet af te halen zodat je de as dus in het blok kan laten zitten? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ad coertjens Geplaatst December 27, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 Hai Francesco, ja dat kan wel maar ik wil de as er ook uithalen, als ik de olie kering ga vervangen, wil ik er de as ook uit hebben om te controleren, gewoon om kennis op te doen, dat had ik bij Porsche ook totdat ik op een gegeven moment de krukas op de werkbank had liggen, dat is leerzaam en je gaat de motor op ieder boutje en moertje begrijpen, dat wil ik met dit blok ook, dat je het kunt lezen, dat is, denk ik, een tik van mij, ik hou van techniek en toch zeker als er olie en benzine in gaat. Mvg. Ad Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Menno Groenendaal Geplaatst December 27, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 27, 2020 Ad, ik denk wel dat je die as er uit kunt krijgen echter zal dan je verdeler wel verdraaien. Lijkt mij handiger om eerst de verdeler los te halen en dan de as te demonteren. Grt Menno Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Han.cordang Geplaatst December 28, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2020 AD tandwiel verwijderen deksel achter tandwiel los nemen de as blijft gewoon zitten nu kan de keerring in de deksel verwisseld worden Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ad coertjens Geplaatst December 28, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 28, 2020 Dank je Han. Deze as, die door een tandriem wordt aangedreven draait toch op een olie film in lagerschalen, toch, net als een krukas. Ik wil die ook controleren, of is daar nooit iets mee ? Ik hoor het graag van je, en bij deze wens ik je een goed uiteinde van 2020 en veel gezondheid voor de toekomst. ‘Mvg Ad Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Han.cordang Geplaatst December 30, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2020 AD met deze glijlagers gebeurt nooit iets wil je verdere inlichtingen tel 0615450552 gr, HAN Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Menno Groenendaal Geplaatst December 31, 2020 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2020 Ik deel Han zijn ervaring, die lagers mankeert praktisch nooit wat aan Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ad coertjens Geplaatst January 1 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1 Hallo Han en Menno, De beste wensen met al de gezondheid die daar bij hoort voor 2021, met veel kitcar plezier. Han en Menno ik ga op jullie advies en ervaring af, dan laat ik er de as mooi in zitten en vervang alleen de oliekering, daar zit volgens mij een kleine olielekkage. Dank je voor jullie advies, verder advies over dit onderwerp is natuurlijk altijd welkom. Mvg. Ad Coertjens. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Francesco De Stefano Geplaatst January 2 Rapporteren Share Geplaatst January 2 (bewerkt) “If it’s not broken, don’t fix it”... In mijn onbezonnen jaren zo vaak iets gesloopt dat helemaal niet nodig was geweest. 😀 January 2 bewerkt door Francesco De Stefano Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Menno Groenendaal Geplaatst January 3 Rapporteren Share Geplaatst January 3 Op 2-1-2021 om 00:04 zei ad coertjens: Hallo Han en Menno, De beste wensen met al de gezondheid die daar bij hoort voor 2021, met veel kitcar plezier. Han en Menno ik ga op jullie advies en ervaring af, dan laat ik er de as mooi in zitten en vervang alleen de oliekering, daar zit volgens mij een kleine olielekkage. Dank je voor jullie advies, verder advies over dit onderwerp is natuurlijk altijd welkom. Mvg. Ad Coertjens. Mooi Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.