AdBas Geplaatst: 15 januari 2023 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 januari 2023 Als ik al die Engelse filmpjes langs zie komen (voornamelijk Caterham) dan zie ik steeds motorkapjes met hele rijen koelsleuven, terwijl zo ongeveer alle Westfield-filmpjes geen “opengewerkte” motorruimte hebben. Juist de koeling is nogal eens onderwerp van gesprek op dit forum. Kan iemand dat verklaren of er iets zinnigs over zeggen? Het lijkt me dat heel veel dezelfde motoren worden gebruikt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 29 januari 2023 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 januari 2023 Als je motor niet (nooit) aan de kook raakt dan is het niet nodig. Raakt hij wel eens aan de kook dan is het zaak te kijken of de radiator wel voldoende koelvermogen heeft en of er geen koellucht LANGS de radiator ontsnapt. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de hete lucht wel goed kan verdwijnen naar buiten. Om die reden zie je (meestal) koelsleuven in de motorkap en in de zijpanelen. Sommige motoren worden heter dan andere, die hebben dus ook meer koeling nodig. Ik zou om me heen kijken en me richten op vergelijkbare auto's... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 2 februari 2023 Rapporteer Delen Geplaatst: 2 februari 2023 (aangepast) En een Westfield heeft de onderkant van de motorruimte helemaal open. Doordat ze een erg kleine radiateur van een 1 liter polo van 60pk gebruiken heb je daarmee wel eens eens koelproblemen. Ook de radiatorfan zit op een kleine afstand van de radiateur op een beugel waardoor deze valse lucht trekt niet door de radiator. Ik heb nu een duct gemaakt rond de radiator en een 1992 polo G40 radiator (let op 2 breedtes aan koelblok 380 en 430mm. 380 is de standaard door Westfield gebruikte maat) gebruikt. Deze is een dubbele rij aan koelribben en voldoet prima. Moet nu in de neus wat meer geleiding maken zodat alle rijwind door de radiator gaat. Enkele jaren geleden de motor met heel warm weer op 110 graden gehad, nu met de nieuwe radiateur werd de motor 93 graden. 2 februari 2023 aangepast door Joey van den Bogaert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AdBas Geplaatst: 9 februari 2023 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 9 februari 2023 Geruststellende gedachte Rudie. Ik ben maar steeds bang dat als de boel aan de kook gaat, ik al te laat ben…. Ja Joey, jou radiator-oplossing heb ik al eens eerder van je doorgekregen. Het lullige is dat ik me wellicht vreselijk druk zit te maken om niks, omdat het hele koelsysteem er al dertig jaar in zit zoals ik het bij aankoop aangetroffen heb. Maar bij koud weer staat m’n metertje op een kwart en bij heet weer op driekwart en hoger. Het zou mooi zijn als het metertje gewoon altijd in het midden staat en thwrmostaat en fan de temperatuur netjes binnen 89 -93 graden houden. Nu moet ik met heet weer de kachelradiator erbij zetten om de meter uit de rode zone te houden.Misschien toch masr eens de radiateur vervangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Martin van der Wal Geplaatst: 9 februari 2023 Rapporteer Delen Geplaatst: 9 februari 2023 9 minuten geleden, AdBas zei: Geruststellende gedachte Rudie. Ik ben maar steeds bang dat als de boel aan de kook gaat, ik al te laat ben…. Ja Joey, jou radiator-oplossing heb ik al eens eerder van je doorgekregen. Het lullige is dat ik me wellicht vreselijk druk zit te maken om niks, omdat het hele koelsysteem er al dertig jaar in zit zoals ik het bij aankoop aangetroffen heb. Maar bij koud weer staat m’n metertje op een kwart en bij heet weer op driekwart en hoger. Het zou mooi zijn als het metertje gewoon altijd in het midden staat en thwrmostaat en fan de temperatuur netjes binnen 89 -93 graden houden. Nu moet ik met heet weer de kachelradiator erbij zetten om de meter uit de rode zone te houden.Misschien toch masr eens de radiateur vervangen. Het lijkt erop dat de thermostaat niet in orde is, bij koud weer moet de motor ook gewoon op temperatuur komen, zit er wel een thermostaat in? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AdBas Geplaatst: 10 februari 2023 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 10 februari 2023 16 uren geleden, Martin van der Wal zei: Het lijkt erop dat de thermostaat niet in orde is, bij koud weer moet de motor ook gewoon op temperatuur komen, zit er wel een thermostaat in? Goed idee Martin!! Eerlijkgezegd het allerlaatste waar ik bij stil zou staan…. moet natuurlijk gecheckt worden! 1 minuut geleden, AdBas zei: Goed idee Martin!! Eerlijkgezegd het allerlaatste waar ik bij stil zou staan…. moet natuurlijk gecheckt worden! De aanwezigheid van zowel als de werking moet ik controleren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.