Ga naar inhoud

Koeling


Aanbevolen berichten

Als ik al die Engelse filmpjes langs zie komen (voornamelijk Caterham) dan zie ik steeds motorkapjes met hele rijen koelsleuven, terwijl zo ongeveer alle Westfield-filmpjes geen “opengewerkte” motorruimte hebben. Juist de koeling is nogal eens onderwerp van gesprek op dit forum. Kan iemand dat verklaren of er iets zinnigs over zeggen? Het lijkt me dat heel veel dezelfde motoren worden gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als je motor niet (nooit) aan de kook raakt dan is het niet nodig.

Raakt hij wel eens aan de kook dan is het zaak te kijken of de radiator wel voldoende koelvermogen heeft en of er geen koellucht LANGS de radiator ontsnapt.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de hete lucht wel goed kan verdwijnen naar buiten. Om die reden zie je (meestal) koelsleuven in de motorkap en in de zijpanelen.

Sommige motoren worden heter dan andere, die hebben dus ook meer koeling nodig.

Ik zou om me heen kijken en me richten op vergelijkbare auto's... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En een Westfield heeft de onderkant van de motorruimte helemaal open. Doordat ze een erg kleine radiateur van een 1 liter polo van 60pk gebruiken heb je daarmee wel eens eens koelproblemen. Ook de radiatorfan zit op een kleine afstand van de radiateur op een beugel waardoor deze valse lucht trekt niet door de radiator.

Ik heb nu een duct gemaakt rond de radiator en een 1992 polo G40 radiator (let op 2 breedtes aan koelblok 380 en 430mm. 380 is de standaard door Westfield gebruikte maat) gebruikt. Deze is een dubbele rij aan koelribben en voldoet prima. Moet nu in de neus wat meer geleiding maken zodat alle rijwind door de radiator gaat.

Enkele jaren geleden de motor met heel warm weer op 110 graden gehad, nu met de nieuwe radiateur werd de motor 93 graden.

aangepast door Joey van den Bogaert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geruststellende gedachte Rudie. Ik ben maar steeds bang dat als de boel aan de kook gaat, ik al te laat ben….

Ja Joey, jou radiator-oplossing heb ik al eens eerder van je doorgekregen. Het lullige is dat ik me wellicht vreselijk druk zit te maken om niks, omdat het hele koelsysteem er al dertig jaar in zit zoals ik het bij aankoop aangetroffen heb. 
Maar bij koud weer staat m’n metertje op een kwart en bij heet weer op driekwart en hoger. Het zou mooi zijn als het metertje gewoon altijd in het midden staat en thwrmostaat en fan de temperatuur netjes binnen 89 -93 graden houden. Nu moet ik met heet weer de kachelradiator erbij zetten om de meter uit de rode zone te houden.Misschien toch masr eens de radiateur vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, AdBas zei:

Geruststellende gedachte Rudie. Ik ben maar steeds bang dat als de boel aan de kook gaat, ik al te laat ben….

Ja Joey, jou radiator-oplossing heb ik al eens eerder van je doorgekregen. Het lullige is dat ik me wellicht vreselijk druk zit te maken om niks, omdat het hele koelsysteem er al dertig jaar in zit zoals ik het bij aankoop aangetroffen heb. 
Maar bij koud weer staat m’n metertje op een kwart en bij heet weer op driekwart en hoger. Het zou mooi zijn als het metertje gewoon altijd in het midden staat en thwrmostaat en fan de temperatuur netjes binnen 89 -93 graden houden. Nu moet ik met heet weer de kachelradiator erbij zetten om de meter uit de rode zone te houden.Misschien toch masr eens de radiateur vervangen.

 

Het lijkt erop dat de thermostaat niet in orde is, bij koud weer moet de motor ook gewoon op temperatuur komen, zit er wel een thermostaat in?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Martin van der Wal zei:

 

Het lijkt erop dat de thermostaat niet in orde is, bij koud weer moet de motor ook gewoon op temperatuur komen, zit er wel een thermostaat in?

 

Goed idee Martin!! Eerlijkgezegd het allerlaatste waar ik bij stil zou staan….

moet natuurlijk gecheckt worden!

1 minuut geleden, AdBas zei:

Goed idee Martin!! Eerlijkgezegd het allerlaatste waar ik bij stil zou staan….

moet natuurlijk gecheckt worden!

De aanwezigheid van zowel als de werking moet ik controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...