Ga naar inhoud

E 10 brandstof in blacktop zetec?


JB de Klerk

Aanbevolen berichten

Ford zou vanaf 1992 gewoon moeten kunnen. Veelal met mijn zetec altijd E10 getankt (sinds 2014 45.000km mee gereden) en tot op heden geen gezeur mee gehad. Check wel je brandstofslangen of deze voor E10 geschikt zijn! Die heb ik moeten vervangen omdat ze bij Westfield gewoon doodleuk carburateur slangen meeleveren voor een injectie motor en slangen die NIET tegen E brandstof kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De slangen worden dan poreus en gaan scheuren. Je krijgt uiteindelijk een mooie vuurbal😊

Ik tank overigens ook altijd E5 RON98 voor mijn Zetec Blacktop. Er wordt toch niet veel mee gereden, dus ik ga geen risico's nemen

aangepast door Ben Ubaghs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring heeft mij geleerd dat ik ook wat meer km’s haal uit een tank Euro 98. Dus dat compenseert het prijsverschil weer enigszins. 
Verder staat de auto ook langere perioden stil en blijft de kwaliteit van Euro 98 ook veel betere behouden.
Tot slot heeft de tuner mij ook het advies gegeven 98 te tanken…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze. Veel zachte delen in het brandstofsysteem (rubber slangen, membramen in benzinepomp of carburateur, kurk, zink in bijvoorbeeld de vlotter) worden hierdoor aangetast. Ook kan oude benzine-aanslag oplossen in E10 benzine, met concentratie van vervuiling als gevolg. Ook trekt ethanol (een alcoholsoort) water aan. Dit kan bij langere opslag leiden tot vocht en dus corrosie in de tank. Ook treedt op den duur bacterievorming op, waarmee de kwaliteit van de brandstof achteruit gaat. Let op dat Euro 95 bijvoorbeeld ook vaak 5% ethanol bevat en dus eigenlijk E5 benzine is. Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.).

Altijd stallen met volle tank

Dit voorkomt condensvorming en roest aan de binnenzijde van de tank. Staat de auto langere tijd stil? Houd er dan rekening mee dat de gemiddelde Euro 95 benzine na ca. 6 maanden verouderd. Het is in dat geval beter om een premiumbenzine te tanken. Controleer na langere stilstand ook altijd de benzineslangen onder de auto en in de motorruimte en vervang regelmatig het brandstoffilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...