Ga naar inhoud

Self canceling indicator


Adriaan

Aanbevolen berichten

Geacht forum,

ik vergeet regelmatig mijn knipperlicht terug te zetten en dat is vervelend voor andere weggebruikers, of zelfs gevaarlijk. Er is een handig schakelingetje gemaakt  door een Amerikaans bedrijf Signal Dynamics, wat bij aantippen van de richtingaanwijzer (met de Lucas-style switch van Holden art.nr. 020.181) temporary (on) - off - (on) (SPDT) uitschakelt. Het heet Turn Signal Module 01501 en schakelt na 7,  20 of 75 seconden uit. Er is zelfs bediening van  de Hazard schakeling mogelijk. Hier zit een probleem want de Hazard moet met contact uit blijven werken en de richtingaanwijzerschakelaar juist niet. Zijn er in de community elektrogoeroes die ervaring hebben met dit systeem. Hoe kan ik het schakelingetje gebruiken met behoud van de Hazard-functie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adriaan,

Heb dit systeem nog nooit in mijn handen gehad maar wat ik op maak uit de documentatie is het volgende.

De module heeft 12v en massa nodig deze zou je dan buiten het contact om kunnen voeden dus continu.

De richting aanwijzers hebben een puls van 12v nodig om geactiveerd te worden. De spdt zou dan alleen gevoed moeten worden bij contact aan.

Voor de hazzard knop zou je mijns inziens dan een drukknop of hendel die ook momentary is moeten gebruiken die gevoed wordt buiten het contact om en die dan beide inputs tegelijk aanstuurt. 

De meeste kitcars hebben niet dat de hazzard buiten het contact om zit heb jij stelt dat dat moet, of is dat iets wat je graag wilt?

Zoon module continu aan de 12V trekt natuurlijk wel langzaam de accu leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Menno, mooi dat je even wilt meedenken. Bij mijn beste weten moet de hazard altijd kunnen werken (bv als je zonder benzine langs de kant staat en de auto toch van contact af en afgesloten) wilt achterlaten). Hoewel de Signal Dynamics Module een vierde positie heeft voor het inschakelen van de hazard, kan ik die niet gebruiken, omdat het systeem oorspronkelijk is ontwikkeld voor motorfietsen met twee (links en rechts op het stuur) afzonderlijke richtingaanwijzerschakelaars, die gelijktijdig moeten wirden ingedrukt voor het in- of uitschakelen van de hazard. Dat kan bij een momentary SPDT nou eenmaal niet, omdat je moet kiezen tussen linksaf of rechtsaf. Ik wil de bestaande knipperlichtautomaat blijven behouden voor de hazard en de Signal Dynamics Module, aangestuurd door een Holden momentary (sprung on) -off- (sprung on) switch inknopen naar de bedrading van de verlichting zonder dat dat conflicteert met de hazerd-knipperautomaat. 
Ergens tussen de Signal Dynamics-draadjes zag ik op het internet dat iemand er een paar diodes tussen beide modules heeft gezet, maar die werking kon ik niet helemaal volgen/ begrijpen. Weet jij of weet iemand hoe het moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoel is dat je een aparte druk knop hebt om de hazzard te activeren. Niet dat je dat met de links rechts knop doet. Tussen deze bedrading moet je dan idee wel 2 diodes plaatsen want anders gaan altijd je hazzards aan ik zal kijken of ik eenvoudig een schema kan uittekenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-1-2022 om 22:15, Menno Groenendaal zei:

Ik denk dat dit zou kunnen werken

 

schema.JPG

Dag Menno, ik zag aanvankelijk het schema niet. Zeer bedankt voor het denkwerk!! De aparte links-af en rechts-af knoppen staan nog wel ingetekend, maar die vervallen dus en worden qua functie vervangen door de SPDT. Er zijn en blijven aparte controlelampjes voor li en re af dus het bovenste controlelampje vervalt. De diodes nemen ook nog stroom op en mijn vraag is nog of er dan nog genoeg overblijft voor de knipperlichten (drie aan elke kant). Weer aardig aardig op weg zo, waarvoor mijn hartelijke dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...