Ga naar inhoud

Olie pomp Cosworth yb


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Beste mensen. Voor de toekomst de allerbeste wensen met veel kitcar plezier.

De oliepomp in het motorblok, onder in het carter

‘Ik heb een vraag die gaat over de oliepomp aandrijving in een Cosworth yb. Ik weet dat het door een vierkant asje aan gedreven wordt, maar door welke as wordt het aangedreven.  Is het door de krukas, of door de as die ook de ontsteking aandrijft. Dat is mijn vraag. Heeft iemand een antwoord voor mij.

alvast bedankt. Met vriendelijke groet; Ad. Coertjens

aangepast door ad coertjens
Verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ad, Uiteindelijk wordt deze altijd door de krukas aangedreven maar dat is niet wat je bedoeld. De krukas drijft de nokkenassen aan en als je voor de motor staat zit er rechts onder nog een getande poelie. Deze drijft de ontsteking aan doormiddel van een wormwiel overbrenging. De onsteking drijft vervolgens weer het vierkant van de oliepomp aan. Je hebt de onsteking dus nodig om de pomp aan te drijven. Als je de verdeler niet gebruikt dan kun je hem eventueel inkorten.

Grt Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Menno.  Ik had ook de gedachten dat het door die as aan gedreven werd, deze vraag is ontstaan door de gedachten, als ik er de horizontale ontsteking-aandrijfas, de as die door de tandriem aangedreven wordt, er uit trek, krijg ik hem er dan weer terug in, of zit dan dat oliepomp asje  in de weg, of kan ik die as er zo weer terug duwen, zonder dat dat asje in de weg zit ?    Weet jij of dat zo kan, die horizontale as demonteren en er zonder problemen er weer met een nieuwe olie kering terug monteren ? 

Ik heb digitaal dat blauwe garage boek, deel 1 en 2 maar daar is het niet uit te halen, ik hoop op een antwoord van jou.

mvg. Ad Coertjens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Francesco, ja dat kan wel maar ik wil de as er ook uithalen, als ik de olie kering ga vervangen, wil ik er de as ook uit hebben om te controleren, gewoon om kennis op te doen, dat had ik bij Porsche ook totdat ik op een gegeven moment de krukas op de werkbank had liggen, dat is leerzaam en je gaat de motor op ieder boutje en moertje begrijpen, dat wil ik met dit blok ook, dat je het kunt lezen, dat is, denk ik, een tik van mij, ik hou van techniek en toch zeker als er olie en benzine in gaat.

Mvg. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Han. Deze as, die door een tandriem wordt aangedreven draait toch op een olie film in lagerschalen, toch, net als een krukas. Ik wil die ook controleren, of is daar nooit iets mee ? Ik hoor het graag van je, en bij deze wens ik je een goed uiteinde van 2020 en veel gezondheid voor de toekomst.

‘Mvg Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Han en Menno,

De beste wensen met al de gezondheid die daar bij hoort voor 2021, met veel kitcar  plezier.

Han en Menno ik ga op jullie advies en ervaring af, dan laat ik er de as mooi in zitten en vervang alleen de oliekering, daar zit volgens mij een kleine olielekkage.

Dank je voor jullie advies, verder advies over dit onderwerp is natuurlijk altijd welkom.

Mvg. Ad Coertjens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

“If it’s not broken, don’t fix it”...  In mijn onbezonnen jaren zo vaak iets gesloopt dat helemaal niet nodig was geweest.

😀

aangepast door Francesco De Stefano
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2021 om 00:04 zei ad coertjens:

Hallo Han en Menno,

De beste wensen met al de gezondheid die daar bij hoort voor 2021, met veel kitcar  plezier.

Han en Menno ik ga op jullie advies en ervaring af, dan laat ik er de as mooi in zitten en vervang alleen de oliekering, daar zit volgens mij een kleine olielekkage.

Dank je voor jullie advies, verder advies over dit onderwerp is natuurlijk altijd welkom.

Mvg. Ad Coertjens.

Mooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...