AP Slump Geplaatst: 12 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 oktober 2020 Beste forumleden, Het betreft hier een ford Zetec 2.0, m.2003 met een tikkend geluid dat van de brandstofgalerij komt. Eerst dacht ik dat er een klep mogelijk niet goed stond; dit gechecked en deze staan allemaal binnen toleranties. Het geluid klinkt echt alsof één klep (totaal) niet goed staat. Bij de koude loop is het geluid het sterkst. De eerste paar omwentelingen na aanslaan motor is het er niet en dan komt het op en als de motor warm is is het nagenoeg weg. Met schroevendraaier geluisterd en de metalen galerij en brandstofleiding geven zeer duidelijk geluid af. Ook bij warme motor hoor je het nog steeds via de schroevendraaier. Leg je de schroevendraaier op het blok hoor je de kleppen ook, maar deze klinken zachtjes. Zeer duidelijk een ander geluid en stil vergeleken bij de tik uit de brandstofgalerij. Kan het een injector zijn? Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Bvd! Anne Pier Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 12 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 oktober 2020 Het zijn gewoon de injectoren die open en dicht gaan... Das normaal. (Maar ze moeten dan wel alle 4 het zelfde klinken...) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 13 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 13 oktober 2020 Ja, ik kan me ook niets anders voorstellen dan dat het de injectoren zijn. Maar maken deze dan een dergelijk (mechanisch) geluid? Qua frequentie van het geluid klinkt het in ieder geval niet dat het ze allemaal zijn, eerder één. Suggesties hoe te testen om erachter te komen welke het zou kunnen zijn? Tanx in advance! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ben Ubaghs Geplaatst: 13 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 13 oktober 2020 (aangepast) Kun je niet traceren welke injector het meeste geluid zou maken en verplaatsen naar een andere cylinder. Als het geluid dan "mee verhuisd", weet je welke injector het is. Of aansluiting van 1 injector loshalen, zodat deze niet aangestuurd wordt en dan 1 voor 1 nalopen. Mss een andere optie: Wynn's injector cleaner aan je benzine toevoegen en kijken of het geluid minder wordt? 13 oktober 2020 aangepast door Ben Ubaghs Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hilberink.g Geplaatst: 13 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 13 oktober 2020 Op deze manier heb ik het ook gedaan . Ik heb de spullen nog liggen als je het ook wil proberen kun je het ophalen .(Apeldoorn. ) Gr Gerrit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Francesco De Stefano Geplaatst: 13 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 13 oktober 2020 Ik zou ook met lopende motor de injectoren stuk voor stuk uitschakelen door de stekker los te trekken. Dan is het vrij eenvoudig te lokaliseren. Maar tikken doen ze altijd, geeft ook een mechanisch geluid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 14 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 14 oktober 2020 Bedankt voor jullie reacties! Ik ga idd de boel maar eens loshalen, eerst kijken of één van de injectoren het is door bij de koude start stuk voor stuk de injectoren uit te schakelen. Overigens, het blok is eigenlijk qua km nog hagelnieuw, minder dan 30.000 km. Maar misschien door de tijd wat aantasting(?) Iets dat ik me later realiseerde: middels de programmering van de DTA wordt er gedurende de eerste koudestart cycles meer brandstof ingespoten en dan is de tik er niet. Ik ga ook checken of hier een relatie ligt. Foto toegevoegd. Zien jullie iets raars of afwijkends? Het geluid heeft ook iets weg van een drukgolf(pulse) in de leiding. Hoort er niet een demping op te zitten o.i.d? @Gerrit, maak graag gebruik van je aanbod! Heb je een PB gestuurd. Houd jullie op de hoogte van wat ik vind. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 14 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 14 oktober 2020 Ehh ja, IK heb tussen de pomp en de brandstofrail een pulsdemper zitten... En op de retourleiding een drukregelaar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ben Ubaghs Geplaatst: 14 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 14 oktober 2020 Ik heb geen pulsdemper. Maar wel ook in retour een drukregelaar zitten. Ik zie die volgens mij bij jouw ook zitten, maar kan niet beoordelen of dit in aanvoer of retour is. Wat is / waar gaat die slang op drukregelaar naar toe (vacuum of zo)?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 15 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 oktober 2020 5 uur geleden zei Ben Ubaghs: Ik heb geen pulsdemper. Maar wel ook in retour een drukregelaar zitten. Ik zie die volgens mij bij jouw ook zitten, maar kan niet beoordelen of dit in aanvoer of retour is. Wat is / waar gaat die slang op drukregelaar naar toe (vacuum of zo)?? Ja, na smoorklep op inlaat vacuüm. Lijkt mij een orginele setup (?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 15 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 15 oktober 2020 @Ben: drukregelaar zit in retour Zojuist nog eens gestart en goed geluisterd. De tik komt echt pas in na een minuut of 4. Dus geen effect van DTA want dat zijn maar een beperkt aantal omwentelingen dat injectoren meer inspuiten. Na 4 minuten komt de tik opzetten en naarmate de motor opwarmt neemt het weer af (tik blijft hoorbaar, luister naar bijgesloten filmpje, water temp ca 80 graden. De tik is hier al minder hoorbaar en zo blijft het). Wat me nog opviel is hoe stil de motor is in koude toestand: bijna geen mechanisch geluid. Op die tik na dan. Injectoren één voor één losgehaald tijdens loop. Maakt niet echt wat uit in geluid. Misschien een heel klein beetje afname bij cilinder 3 en 4. Dit is ook waar de opname is gedaan, aangezien het geluid meer lijkt af te komen van links van de inlaat (cil 3/4) dan rechts van de inlaat (cil 1/2). Vanavond haal ik schoonmaak setje op bij Gerrit. Injectoren maar eens bekijken en reinigen. Kijken of dit het is. Wordt vervolgd kcc.mp3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 15 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 oktober 2020 Ik kan me haast niet voorstellen dat het veroorzaakt word (te grote) klepspeling... Gebruik je wel de voorgeschreven motorolie? En als zelf reinigen van de injectoren niet helpt moet je ze misschien ultrasoon láten reinigen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hilberink.g Geplaatst: 15 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 15 oktober 2020 goede dag. je moet even kijken of de vlinderkleppen geen spelling hebben. dat kan je nakijken door een vacumslang los tekoppelen aan de rechter kan van het spruitstuk. als je die der af heb en het tikken is weg. dan zijn het de vlinderkleppen. R_Bakker PRO, 10 jaar geleden Volgens mij kleppen in het spruiitstuk vacuumslang lostrekken dan moet het over zijn zoals Ford Taco al zij. Spruitstuk vervangen is de enige optie heb er al diversen gehad. Gr Ron Dit kwam ik net op een Ford forum tegen . Ik weet niet of het ook voor jou van toepassing is . Gr Gerrit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 16 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 16 oktober 2020 Injectoren vandaag los gehad, doorgemeten (allemaal exact 14,6 Ohm) en schoongemaakt met het setje van Gerrit. Injectoren waren niet vuil, zagen er allemaal gelijk uit. Residu schoonmaak bevatte iets kleur: motor lijkt (nog) iets beter op te pakken maar de ingreep heeft geen enkel effect op de (mechanisch klinkende) tik gehad. @Gerrit: volgens mij heeft dit spruitstuk geen vlinderkleppen Vanmiddag even met VM bij Gerrit langs geweest en raadsel waar geluid vandaan komt blijft; het lijkt zeer duidelijk uit brandstofleiding te komen (met schroevendraaier ah oor) Volgende stap: kijken of een andere drukregelaar effect heeft. En, suggesties blijven welkom Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 17 oktober 2020 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 oktober 2020 En een pulsdemper? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
AP Slump Geplaatst: 17 oktober 2020 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 17 oktober 2020 Heb eerst regelbare drukregelaar besteld met manometer. Om eens te kijken wat er gebeurt als ik de druk varieer. En ja, daarna komt pulsdemper denk ik aan de orde Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.