Ga naar inhoud

Banden voor mijn Westfield SEiW


Aanbevolen berichten

Ben toe aan nieuwe banden....huidige worden te oud en hard. Nog voldoende profiel, maar qua grip niet ideaal meer.

Toen ik de auto kocht in 2014 zaten er 13 inch velgen onder, en vanwege de beperkte keuze in banden overgestapt op 15 inch. Nu zoek ik dus banden in de maat 195/50/15. Plan was om per band max €100,- uit te geven, iets er overheen kan nog wel maar €150 ga ik niet uitgeven voor een band. Daar rij ik niet vaak/scherp genoeg voor. Wat ik rij is rustige wegen in de Eiffel met wat geslinger rondom Rurberg. Warme banden is dan vrij zeldzaam. Circuit ben ik nog nooit geweest en ook niet of nauwelijks ambitie voor.

Mogelijke keuzes:

- Toyo R888R: semislick, niet ideaal in vochtige omstandigheden en aan de dure kant. Waarschijnlijk overkill voor mijn toepassing. En met mijn gebruik komt die ws niet op de juiste temperatuur. Stukje haarspeldbochten waarschijnlijk wel, maar de rest van de tijd rij ik dan met banden die buiten de gewenste omstandigheden worden ingezet.

- Toyo R1R: uitloper, als ik de andere posting goed begrijp kun je alleen nog R1R banden van 2018 kopen. Liefst wil ik een band van recentere datum. Zou wel een goede allrounder zijn?

- Toyo Proxes TR1: goedkoop, betere grip bij natte wegen dan de R88R of de R1R. Maar is het iets onder een Seven? Budgetband = budgetprestaties?

- Michelin Pilot Sport 3: goede grip bij natte omstandigheden, nette prijs (ca. €80). Maar volgens mij staat er bijna geen kits op Michelin, moet toch een reden voor zijn?

- Yokohama Advan Neova (AD08RS): is men op wscc wel over te spreken en band ziet er leuk uit. Goed profiel om warmte erin te krijgen bij minder krachtige inzet. Kost rond de €95.

- Nankang Sportnex NS-2R: zelfde verhaal als de AD08RS, wel iets spannender profiel dan de AD08RS. Ook aantrekkelijkere prijs (ca €70).

 

Ben benieuwd of iemand mij hier een keuze kan aanbevelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jaren Toyo Proxes T1-R op mijn seven en ben er zeer tevreden over. Prima grip in koud en warm weer en redelijk op natte weg. Met een semislick zal je dat niet lukken. Ik rij er ook veel mee in de Eifel op dezelfde wegen, als waar jij waarschijnlijk komt 😉. Die semislicks zijn natuurlijk beter voor een trackday. De T1-R is nu vervangen door de TR1, welke een vriend van mij op zijn seven heeft en ook tevreden over is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Ben Ubaghs:

Ik heb al jaren Toyo Proxes T1-R op mijn seven en ben er zeer tevreden over. Prima grip in koud en warm weer en redelijk op natte weg. Met een semislick zal je dat niet lukken. Ik rij er ook veel mee in de Eifel op dezelfde wegen, als waar jij waarschijnlijk komt 😉. Die semislicks zijn natuurlijk beter voor een trackday. De T1-R is nu vervangen door de TR1, welke een vriend van mij op zijn seven heeft en ook tevreden over is.

Top! Ik vroeg mij al af wat het verschil is tussen T1-R en TR1 banden. Dus beter de TR1 kiezen om geen oudere DOT code te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals vermeld de tr1 is de opvolger van de t1r.

Zelf rij ik nog op de r1r en deze is aan vervanging toe. Lees en hoor veel positieve reacties over de nankang ns2r en ook de federal 595 rs pro. De r1r worden volgend jaar vervangen voor een van de 2 hierboven genoemde banden. 1 door leeftijd en 2 door slijtage. Ja slijtage ik rij mijn banden kaal. 6 a 8000km per jaar ik met de Westfield.

 

Op de ford focus RS (mk2) heb ik michelin (ps3) banden gehad en was niet te spreken over de performance. De banden waren 2 jaar oud en verouderde toen zeer snel. Nu met een leeftijd van 3.5 jaar heb ik ze vervangen omdat ze gewoon droogte scheuren in het loopvlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bij autobandenmarkt.nl vaak twee verschillende prijzen voor iets dat dezelfde band lijkt.

Nu is dit voorbeeld van de uitlopende T1-R maar heb het ook al voor de TR1 band gezien. Wat zou het verschil zijn? In de beschrijving vind ik geen opmerkingen over montage, transport, balanceren etc. De duurdere uitvoering heeft zelfs een ongunstiger verbruikslabel (G ipv F). Prijsverschil is al meer dan de halve prijs van 1 band....

Of adverteren ze soms met in/ex BTW prijzen? Beetje gek voor een consumenten site.

Schermafbeelding 2020-10-13 om 14.13.47.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is autobandenmarkt een bol.com. Wat ik heb gezien is dat de banden een iets oudere leeftijd hebben (1 tot 2 jaar oude dotcode) dan van een gemiddelde bandenboer op de hoek van de straat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat de rubber samenstelling bij een bepaald model is aangepast om aan de nieuwst eisen te voldoen .

A label banden hebben de minste rol weerstand . En zijn daarom het zuinigste. 

Maar wij willen juist het tegenovergestelde veel grip. 

Hoe hoger het getal is hoe hoger het draagvermogen van de band. 85 is 515 kg 

Hoe verder de leter in het alfabet staat hoe hoger de snelheid. V tot 240 km/u

Productie code 0420 is 4 de week van 2020.

Het is jammer dat door de nieuwe regels onze banden niet meer mogen.

De alternatieven die Joey aangeeft hebben ook mijn voorkeur als opvolger. 

Gr Gerrit 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...