Ga naar inhoud

Webcon Alpha Pro 5 deels defect


Ramon Koch

Aanbevolen berichten

Mijn Westfield is omgebouwd naar de Alpha Pro 5 van Webcon, ben er gematigd positief over. Rijden is redelijk tot goed, beetje backfire bij uitrollen bergaf zonder gas. Geen groot probleem overigens. Koudstart is zo-zo, bij buitentemperaturen van 12 graden en lager loopt de motor (Zetec blacktop) ietwat aarzelend stationair, na een minuutje draaien is dat over. Hogere temperaturen geven direct een goed draaiende motor. Dat zijn kleine ongenoegens en kan ik mee leven. Zelf vermoed ik dat er 1 temperatuursensor ontbreekt voor koudloop (is destijds wel lambdasonde toegevoegd) en dat de afstelling niet helemaal top is. Deze ECU is plug en play voor Zetec geleverd waardoor afstellen op de rollenbank niet nodig zou zijn. Of dat altijd helemaal goed pas is, valt te bezien.

Vandaag ging echter de aansturing van de brandstofpomp definitief stuk.....tijdens een stop langs de autosnelweg :(. Heb dat 1x eerder gehad, toen brandstofpomp als test even rechtstreeks aangesloten en toen startte de motor direct bij starten. Daarna werkte de brandstofpomp ook weer normaal. Dat is drie jaar geleden

Zoals het hoort te werken: Bij contact aan draait de pomp even 3-4 seconden en stopt dan totdat er gestart wordt.

Vanmiddag: Brandstofpomp draaide helemaal niet, ook niet nadat die even aan de +12V aangesloten was geweest. Daarom maar draadje gelegd naar de dashboardverlichting. Licht aan = brandstofpomp aan (je moet iets, onderweg met panne....). Dus starten is nu: Massaschakelaar aan, contact aan, licht aan, starten. Ben er prima mee thuis gekomen, was nog 100km rijden.

Nu heb ik de volgende oplossingen:

  1. ECU laten zitten, extra schakelaar inbouwen voor de brandstofpomp
  2. Nieuwe Alpha Pro 5 ECU kopen van Webcon
  3. Ombouwen naar andere ECU

1: Goedkoopste oplossing, maar heb er niet al teveel vertrouwen in dat de rest wel gewoon blijft werken. Heb ook niet al teveel behoefte aan nog iets erbij te zetten. Probleempjes bij normaal gebruik blijven ook bestaan.

2: Duurdere oplossing en verbeterd de probleempunten bij normaal gebruik niet. (Edit: Webcon is compleet gestopt met de Alpha Pro units...)

3: De duurste oplossing uiteraard. Ik denk aan KMS te nemen en door hen te laten inbouwen en afstellen. Kabelboom is origineel Westfield en heb een Digidash2 van Race Technology die door KMS ondersteund wordt. Zou dus vrij goed (vlot) te doen zijn om dat om te bouwen).

Mogelijkheid 3 is de mooiste maar ook duurste. Maar voordat ik €1500-€2000 ga uitgeven hoor ik graag andere ervaringen. Als ik voor 1 kies heb ik nog steeds uit te zoeken waarom de motor niet perfect draait en moet ik wellicht toch nog een rollenbank opzoeken. Ga ik over naar KMS dan gaat het afstellen waarschijnlijk gelijk in de koop mee. Ook zit ik redelijk dichtbij Geldrop (Maastricht) en kan iets makkelijker terecht dan met een Engelse ECU. De Alpha 5 is weliswaar OpenECU en in principe door elke deskundige af te stellen, maar ik heb niemand op minder dan 100km afstand die er aan wil beginnen. Tevens kost afstellen ook een lieve cent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdelijke oplossing zegt het in mijn inziens al......Je wilt er niet te lang mee blijven rijden.

Persoonlijk zou ik voor een nieuwe ECU gaan. Ik heb er zelf een OMEX in zitten en ben daar prima te spreken over. Kijk vooral bij wie je de auto later wilt gaan afstellen als je de inbouw zelf doet. Ik heb namelijk al bij verschillende partijen bot gevangen en moest dan bijvoorbeeld ook 100km rijden (enkele reis) om de auto te laten afstellen.

Mocht je naar KC perfomance gaan dan zal OMEX niet gaan. Ik heb de mannen zelf gecontact en ze geven aan daar te weining ervaring in te hebben en het advies toen (een jaar geleden) was dat ik een andere ECU moest aanschaffen á € 2000,-. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Paul van de Kant:

Tijdelijke oplossing zegt het in mijn inziens al......Je wilt er niet te lang mee blijven rijden.

Persoonlijk zou ik voor een nieuwe ECU gaan. Ik heb er zelf een OMEX in zitten en ben daar prima te spreken over. Kijk vooral bij wie je de auto later wilt gaan afstellen als je de inbouw zelf doet. Ik heb namelijk al bij verschillende partijen bot gevangen en moest dan bijvoorbeeld ook 100km rijden (enkele reis) om de auto te laten afstellen.

Mocht je naar KC perfomance gaan dan zal OMEX niet gaan. Ik heb de mannen zelf gecontact en ze geven aan daar te weining ervaring in te hebben en het advies toen (een jaar geleden) was dat ik een andere ECU moest aanschaffen á € 2000,-. 

KCperformance inderdaad gebeld, verkopen ECU Master en daarbij moet ik rekenen op €1000,- voor de ecu, excl inbouwen en afstellen. Overigens is KC gestopt met KMS omdat het te weinig waar voor z'n geld was. Bij een beetje aandringen werd wel gezegd dat ze er 1 kunnen bestellen en inbouwen als ik dat persé wil.

KMS ook contact mee gehad, alleen de onderdelen die nodig zijn is al bijna €2000,-, montage op nacalculatie. Afstellen is ook nog €550,-. Dan ga ik al stilaan naar €3000,- en dat is meer dan ik destijds voor de complete set throttle bodies en ecu van webcon betaald heb. Wat voor KC spreekt (en tegen KMS) is dat ze zoveel mogelijk de aanwezige kabelboom gebruiken (is vrij nieuw). KMS wil een kabelboom nieuw maken die qua onderdelen al €480,- kost (excl montage). Zoeken in een bestaande kabelboom kost ook tijd, maar voor bijna 500 euro kan er best wel een paar uurtjes gezocht worden....

Denk wel dat ik de makkelijke methode ga gebruiken. Zelf inbouwen zie ik niet zitten ivm afstellen, weet dan niet hoe goed de auto nog rijdt op standaard mapping. Kan ik straks met een rookkanon of hortend en stotend 120km verderop naar een tuner. En kans dat ze daar zeggen "die ecu is helemaal niks".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ECU van BS autotune. 

Ik heb het door Jeroen zelf laten inbouwen .

De ECU en kabelboom koste ongeveer 500 euro 

Het inbouwen ook ongeveer 500 euro.

Hij was er een dag mee bezig en heeft hem eerst een standaard programma gegeven.

Na de APK ben ik terug gegaan en heeft hij een uurtje naast mij gezeten met de laptop op schoot, om alles af te stellen .

Toen ik een probleem had met de auto heeft hij op afstand het een en ander aangepast en opgelost.

https://www.bs-autotune.nl/

Gr Gerrit 

20190815_103603.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei hilberink.g:

Ik heb een ECU van BS autotune. 

Ik heb het door Jeroen zelf laten inbouwen .

De ECU en kabelboom koste ongeveer 500 euro 

Het inbouwen ook ongeveer 500 euro.

Hij was er een dag mee bezig en heeft hem eerst een standaard programma gegeven.

Na de APK ben ik terug gegaan en heeft hij een uurtje naast mij gezeten met de laptop op schoot, om alles af te stellen .

Toen ik een probleem had met de auto heeft hij op afstand het een en ander aangepast en opgelost.

https://www.bs-autotune.nl/

Gr Gerrit 

20190815_103603.jpg

 

Dank voor de tip. Reeuwijk is net iets verder weg dan ik zou willen. Maar als backup wellicht.

Zaterdag bezoekje KCperformance, eens horen wat ze kunnen betekenen en tegen welke prijs. Vannacht, tijdens een helder moment viel me in dat de oplossing misschien veel simpeler is.....ik ben er van uit gegaan dat de brandstofpomp rechtstreeks aan de ECU is aangesloten. In autotechniek is dat niet 100% voor de hand liggend, bedacht ik toen. Zeker niet onmogelijk dat er tussen ECU en pomp nog een relais zit. Als dat relais niet goed schakelt kan dat ook het probleem zijn.

Vanmiddag moet ik toch een noodschakelaar voor de pomp inbouwen, kan ik gelijk controleren of er een relais zit en of dat problemen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei hilberink.g:

Bij mij stuurt de ECU de brandstof pomp en koelven aan via relais.

Dus zeker even controleren .

Ik hoop dat het dat is , scheeld een boel geld.

Gecontroleerd, maar de ECU zit rechtstreeks op de brandstofpomp, zonder relais als tussenschakel. Daardoor zal de uitgang van de ECU ook wel stuk gegaan zijn. De ECU zelf eruit gehad, zit misschien Printrelais op dat te vervangen is, maar behuizing is akelig goed dicht gemaakt. Lijkt wel gelast. Nu maar pomp hardwired aan de 12volt met een goede schakelaar en stabiele bedrading en zekering. 

Kan het kwaad als de brandstofpomp langere tijd draait met stilstaande motor? Qua druk denk ik niet zo'n groot probleem maar wellicht eerder in de koeling/smering van de pomp. Hoor graag ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij mij heb ik aleen druk als de pomp draait .

De rest gaat via de retoerlijding terug naar de tenk.

Met de drukregelaar regel ik de druk op de rael.

Soms zit er een klep tussen die hem op druk houd.(bij mij niet)

Dan kan het geen kwaad als de pomp iets langer draait. 

20190605_190359.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Ramon,

Bij OMEX is de aansluiting voor pomp of fan alleen bedoelt om een relais aan te sturen. Dit zijn geen vermogensuitgangen en ook te zien aan de aansluitdraden. Bij jouw Webcon zal dit wellicht ook het geval zijn. Zoals Gerrit ook al aangeeft, wordt bij een injectie-systeem de benzine alleen rondgepompt en d.m.v. een benzine drukregelaar op constante druk gehouden t.b.v. de injectoren. Je kunt de pomp dus ook gewoon met een schakelaar (evt. met relais) aan/uit zetten. Lang laten lopen zonder draaiende motor is natuurlijk een beetje onzinnig😉. Bij mij is de pomp buiten de tank, dus met koeling of smering heeft het verder niets te maken, zolang je de pomp maar niet "droog" laat draaien zonder benzine.

Je andere issues(koude start/stationair) zullen waarschijnlijk met instelling van Webcon te maken hebben. Laten afstellen op rollenbank zal dit waarschijnlijk oplossen.

Groetjes en suc6,

Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2020 om 19:19 zei Menno Groenendaal:

Kun je de huidige ECU niet gewoon laten repareren? 

Heb ik overwogen omdat het een groot onderdeel van mijn werk is. De print is in gietmassa ingegoten, de repareerbaarheid is daarom erg laag. De kans dat er meer stuk gaat dan leuk is, is levensgroot. Had Webcon transparante gietmassa gebruikt dan was er nog iets mogelijk geweest met op zicht een diagnose stellen (is wellicht maar simpel printrelais....). En dan was ik er nog mee begonnen, zaakje staat echter in zwarte gietmassa dus dat wordt een kansloze missie.

Maar reparatie lost de andere problemen van backfire en slechte koudstart niet op, dan moet ik nog steeds laten afstellen en met die Webcon lijkt dat ook kansloos om een dyno te vinden waar ze eraan beginnen.

Gisteren bij KCperformance geweest met de Westfield. Auto meteen achter gelaten met een lijstje van punten:

- ECU vervangen en afstellen (komt ECUmaster in, kost ongeveer de helft van KMS)

- Versnellingsbak nakijken, gaat warm slecht in R, 1 en 2. Indien nodig revisie....

- Remvloeistof en blokken vervangen (dat kan ik evt zelf, maar is geen idiote kostenpost als de auto er toch al staat)

- APK (kan vanaf 23-9 vernieuwd worden)

- Algemene staat opnemen (paar brandstofleidingen ingedroogd, had ik zelf niet gezien :( )

 

Edit: Auto weer terug uit Helvoirt. Er is het nodige aan gebeurd, rekening was niet mals maar vergelijkbaar met de offerte van KMS voor alleen ECU ombouw en tuning.

Wat er gedaan is:

- Alle bovenstaande (ECU ombouwen+afstellen incl uitdraai dyno, gearbox spoelen en olie verversen, remblokken rondom vervangen incl vloeistof, APK)

- Distributieriem vervangen incl spanrol en klepdekselpakking. Vreemd verhaal, zou drie jaar geleden door andere partij vervangen zijn. Maar de riem die erop zat was echt gaar.

- Dynamosteun en steun versnellingsbak gescheurd, gelast (wist ik niet dat daar problemen waren)

- Knipperlichten gerepareerd (wist ik ook niet dat er een defect was)

- Diverse bouten in ophanging los, hersteld en uitgelijnd

Auto rijdt weer super! Wel even wennen aan ander rijgedrag, koppeling grijpt op heel ander punt aan en dat is even opnieuw wennen. 120km snelweg terug naar huis ging van een leien dakje. Voorheen hoorde ik wel wat piepjes uit het onderstel en fluitend geluid bij koudstart(ws. spanrol). Lang naar gezocht, niks gevonden op de spanrol na maar lijkt nu opgelost te zijn. Versnellingsbak gaat ook een heel stuk beter dan voorheen, glijdt nu lekker in R en 1 / 2.

Tevreden over de uitgevoerde werkzaamheden, denk dat ik de auto daar wel eens vaker ga brengen. Regulier onderhoud van vloeistoffen, filters, multiriem kan ik zelf wel. Maar geen speciale kennis van de auto, dus mis ik nog wel eens wat dingen.

Hele verhaal was €3200,- in totaal. Een forse sloot geld, maar KMS wilde voor ECU+afstellen alleen al €3250 en dan moest ik nog steeds elders de overige dingen (laten) aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...