Ga naar inhoud

VM77 op de rollenbank !


Ad Toussaint

Aanbevolen berichten

Ieder jaar loop ik te tobben om de VM77 met een goede CO-waarde door de APK te krijgen. Elke keer weer een zoektocht naar het juiste bedrijf om hem goed af te laten stellen en te keuren, maar steeds niet helemaal naar mijn zin.

Door een KCC lid werd ik getipt om eens bij RolTech langs te gaan, dus afspraak gemaakt en naar Ens (Noordoostpolder) gereden, de VM77 ging een paar dagen logeren bij Kris Rol !!

Enkele dagen later werd ik gebeld, CO voor eens en altijd netjes afgesteld, APK goedgekeurd en op de rollenbank gestaan. Uit mijn standaard Ford 2.0l Zetec Blacktop van 160pk naar een nette 177pk en 225 Nm koppel.

Dus wij (vrouw, dochter en ik) naar Ens gereden, alwaar we zeer gastvrij werden ontvangen met koffie en lekkers. Kris nam de tijd om alles goed uit te leggen, helemaal TOP!

Voor het eerst 100% vertrouwen in de afstelling en de motor.

Met een brede smile op mijn gezicht naar huis gereden. Thuis gekomen staat de VM77 te glunderen van geluk voor de deur, en het baasje ook !!

afbeelding.png.56a2257a62cede82d3d42e8a66eea04c.png

aangepast door Ad Toussaint
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi resultaat Ad. Ik heb dat probleem ook gehad en ben hiervoor bij Mischa geweest. Mijn resultaat was 180Pk en 200Nm.

Zeker het feit dat je "gewoon" voor een APK kunt gaan, geeft een gerust gevoel.

Veel plezier nu!😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat hij eindelijk goed loopt maar wat ik vreemd vind is dat een zetec met inlaat met throttlebodies die waardes al maar net halen met een kms . De westfield cupracers halen met het itb inlaat ca 175- max 185pk.

Ik vraag me af hoe dit vermogen dan wel uit een Zetec met standaard inlaat komt. of zit er zit zoveel verschil in rollenbanken of is dit het geheim van de smid.... Het beste wat ik gezien heb op standaard motor met standaard inlaat is ca 155 pk. Burton bevestigt dit ook https://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-zetec-e-tuning-guide.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou  ik heb ook div auto’s 

op de bank gehad  niet bijnkris  maar daar kan ook uit een zetec 178 pk  met monopiont injectie    Dus  kris  is  super zuiver    En ik doe  mijn autos  er ook  dus  toppppper  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geheim van de Smit niet gewoon de ingave van het transmissie verlies? Dit kun je bij elke rollenbank Ingeven in de software. Hou mij ten goede maar volgens mij kun je het ook meten met de testbank.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/1998/09/transmissieverliezen-op-rollenbank-1998-09-1017292?_ga=2.140881138.1324907.1588181153-858133086.1584716176

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is geen geheim van de smid. 

elke testbank kan je caliberen. en heb je correctie factoren om het wielvermogen terug terekenen naar motorvermogen. dit is altijd een aanname en ook niet bedoelt als echt getal. 

een rollerbank is een stuk gereedschap om de ecu in regelen , dus meten voor afstelling en dan na afstelling. gaat dus meer om het verschil . 

Kris is kundig. hij weet goed hoe je een auto afsteld. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Waar is Kris zijn bedrijf gevestigd en heeft hij ook kennis en ervaring met Ford Cosworth yb.

heeft iemand voor mij zijn adres ?  
Graag hoor ik van jullie.     Mvg. Ad Coertjens

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ad: jij rijdt als het goed is met het standaard motormanagement van Ford, Ad Toussaint rijdt met een programmeerbaar motormangement. Wat is nu het probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer???? Ik meen me te herinneren dat je dit had opgelost met de reset vd computer. Ik weet dat het een uiterst lastig klusje is omdat het schroefje erg gevoelig is. Maar daar moet het echt mee lukken. Ook ik heb net nadat ik de VM met Cosworth motor had met dat probleem geworsteld. Ik ben toen in eerste instantie naar Rica tuning in Wateringen gegaan. Roel sr. heeft toen de chip gedemonteerd en de kenvelden aangepast bij stationair toerental. Toen was het Co ook goed. 

Pas later kwam ik er achter dat er een klein gaatje in de computer zat waarmee je een popmetertje kon verstellen voor het Co. Later heb ik er een Stage I chip in gezet waarvan het Co ook prima was aan te passen met het popmetertje. Deze blokken lopen stationair pas lekker tussen de 2,5-3,5% Co. Dus alleen ten tijde vd APK was dat even aangepast. Als het dus echt niet lukt met het verstellen van de popmeter dan is het aanpassen van de chip ook een optie. Maar met het wettelijk voorgeschreven Co percentage loopt ie erg beroerd. Ik begrijp niet zo goed waarom je nu al zo lang met dit “probleem” bezig bent, ik heb er destijds in een eerder forum topic van jou hierover nog bij je geïnformeerd. Toen zei je dat het opgelost was (zie je bericht 25 juni 2019). En voila! Daar is ie weer.....

 

aangepast door Francesco De Stefano
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Francesco, hij is vorig jaar wel door de keuring gekomen, in eerste instantie af gekeurd, toen zijn we op vakantie gegaan en na de vakantie heb ik hem bij een andere garage laten keuren, daar kregen ze het co acceptabel maar nog te hoog, wat jij zegt, het is heel gevoelig, in juli moet hij weer door de APK, ik breng hem wel naar de zelfde garage, in garages is zo weinig kennis  over deze Motoren dat ik er niet veel vertrouwen in heb als ze aan dat potmetertje gaan draaien. Het is natuurlijk altijd prettig als je weet dat het goed zit, dit is ook het enige waar het altijd om draait, de rest is spic en span. Ik wacht af hoe het dit jaar afloopt.

Bedankt voor je interesse,  

met vriendelijke groet, Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken dit bedrijf niet, belangrijkste is dat hij fijn loopt, maar 225nm bij std 2.0 is wel euh, apart. Heb hier met andere rollenbank eigenaar/bedrijf hele discussies over gehad bij een pinto blok. Weet niet wat std 2.0 blacktop doet, maar gok max 190/200nm, dan is 25nm winst echt een top prestatie. ( en pk’s zijn afgeleide van de nm’s) Weet niet of je ook een ervoor meting had? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...