Ga naar inhoud

Westfield sport vertraging in aandrijflijn.....


Paul van de Kant

Aanbevolen berichten

Beste mede rijders,

vorige jaar aan het eind van het seizoen na het tikkende geluid in mijn bak...wat dus niks met mijn bak te maken had, ben ik op een ander probleem gestuit. Na demontage van de aandrijfas lijkt het wel alsof er tijdens acceleratie en remmen de aandrijflijn in positie moet schieten...

bijna iedere keer met accelereren lijkt het alsof de achteras op zijn plek moet schieten.

van de winter heeft de auto op de bokken gestaan en heb ik grondig een aantal zaken gecontroleerd zoals draagarmen...aandrijfassen....differentieel....en zaken zoals homikineten....

ik ben eerlijk gezegd ten einde raad gezien alles prima op zijn plek zit. Geen losse bouten heeft en er nergens scheuren te vinden zijn in het chassis.

de auto betreft een westfield sport 1.6 zetec sigma. 

wie o wie kan mij bijstaan en of heeft oplossing. Wellicht een buurtgenoot die even mij wil kijken? (Regio Tiel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Paul,

Welke versnellingsbak heb je en zit er in je cardanas een hardydisk. Dit is een rubberenschijf die kan scheuren en het gevoel geven dat er een vertraging in je aandrijving zit.

Een versleten koppelingsplaat doordat je koppeling niet helemaal vrij komt?

Joey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Joey,

als ik mij niet vergis een standaard t9 bak...losse bellhouse

en voor zover ik weet zit er geen hardydisk in....althans...waar moet dat ding zitten?

de koppeling is nog goed. Ik heb hem vandaag nog getest met de handrem test in zijn tweede versnelling en de auto slaat netjes af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto in de eerste versnelling en 1 achterwiel van de grond. Probeer dit wiel met de hand te draaien.

Lukt dit enigzins en ervaar je dan de speling waar je over klaagt? Probeer dit ook met het andere achterwiel.

Zo kun je misschien zien of voelen waar het probleem zit.

Een Hardyschijf zit in de aandrijflijn, ergens tussen de uitgang van de versnellingsbak en de ingang van het diff.

Waarschijnlijk heb jij er geen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rudie,

ik heb de test gedaan zoals omschreven, maar beide wielen draaien slechts een paar cm. Ik heb het wel gefilmd, maar dat is te groot om hier te posten...

ik heb de aandrijflijn idd nog even gecontroleerd op een dergelijk Hardyschijf maar ziet er idd bij niet op. 

even voor de goede beeldvorming....mijn aandrijfas gaat direct met een spie verbinding de versnellingsbak in. Daarna wordt de as direct op het differentieel gebout. Vanuit daar gaan de Assen naar links en rechts.

nu heb ik door mijn vorige uitdaging de aandrijfas onder de auto vandaan gehaald. Kan het zo zijn dan de spieverbinding niet lekker zit? Misschien een tandwiel verschoven oid? Als ik eenmaal vermogen vraag is er overigens geen probleem. Het gaat puur om het moment van gas geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de cardan-as is een simpel ding. Aan de voorzijde in de schuifvertanding van de bak steken en dan aan de achterkant aan de flens van het diff schroeven.

De as mag niet beschadigd zijn en moet altijd zijn uitgebalanceerd... Deze draait maar zo 6500 toeren of meer.

Er zijn per merk wel wat detail-verschillen maar het principe is wel altijd gelijk. Langere assen hebben onderweg nog een extra kruiskoppeling en soms wordt er in plaats van de eerste kruiskoppeling  ook wel een rubber schijf (Hardyschijf) gebruikt...

Ik heb geen idee waar jou probleem vandaan komt. Misschien toch uit de bak of het diff?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Rudie,

maar als een as eens gebalanceerd is dan maakt het toch niet uit hoe deze wordt gemonteerd? De vertanding in de bank en de bouten op het dif zitten allemaal opdezelfde plek...

vrees toch dat het rijden wordt met iemand met meer ervaring....

wie in de regio van Betuwe heeft kennis en tijd voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan verschillende oorzaken hebben Paul.

Heeft jouw auto een los differentieel of een starre achteras met differentieel.

Een T9 bak maakt gebruik van een inschuif aandrijfas die zorgt voor de benodigde speling.

Eerste waar ik aan zit te denken zijn de diverse ophang rubbers van de motor, versnellingsbak en differentieel.

Dan kijken of de aandrijfassen geen speling hebben,

Vervolgens het differentieel controleren op overmatige speling en dan de kruiskoppen van de aandrijfas.

Als er in de bak iets los zit kun je er al niet meer mee rijden.

Tot slot het chassis controleren of daar niet iets gescheurd is.

Meestal gebeurt dit rondom het differentieel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Harry,

Dank je wel voor je bericht. 

Momenteel zit er een los differentieel onder (het is een Westfield SEIW) waarbij ik de aandrijfassen en homekineten gecontroleerd heb. Hier zat beide iets speling op. Dit is in mijn optiek normaal (Bewegin van een centimeter aan het wiel +/-) 

Het differentieel en aandrijfas het ik gecontroleerd door de motor in versnelling te zetten en de wielen op de handrem en dan aan de aandrijfas draaien. Ook hierbij geen overmatig beweging (Wederom een cm +/-)

De rubbers heb ik idd niet allemaal gecontroleerd en gezien de auto 10 jaar oud is kan dit idd nog een goed optie zijn. Thanks voor deze tip :-) 

Zijn er bij dit model overigens zwakke punten in het chassis? De ophanging van het differentieel heb ik van de week nog gecontroleerd en daar kon ik geen scheuren bekenen.

Ik ga weer even verder zoeken. 

Dank allen voor de feedback.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondom het diff zitten veel punten. Bekijk de roodomcirkelde delen eens. Dit zijn allemaal ophangpunten. Een ingaande as van een diff heeft heel iets speling maar mag geen grote slag hebben. Zet de auto op een krik en voel eens of je in de ophanging speling hebt. Kan ook een raar gevoel geven. 

20200310_221220.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen heren,

 

Van het weekend wederom proefgereden en alles nagelopen. Ik vrees toch dat het ergens in de bak zit of het differentieel. Il zal dus even langs een specialist moeten, want ik kom er niet uit. Het voordeel aan dit euvel is dat ik van het weekend beide dagen heb kunnen rijden. Wat een feest is dat toch. 

 

@joey, thanks voor de foto. Ik wist dat het differentieel vast zat met een aantal punten, maar niet met zoveel . Ik weet nu hoe ik hem het makkelijkst los kan halen. zonder dat de halve auto uit elkaar moet. 

Zodra ik weet wat ik gesloopt heb zal ik het zeker even laten weten. 

Succes allen met de corona perikelen en hopelijk tot snel op neerlandse wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Paul van de Kant:

Goedemorgen heren,

 

Van het weekend wederom proefgereden en alles nagelopen. Ik vrees toch dat het ergens in de bak zit of het differentieel. Il zal dus even langs een specialist moeten, want ik kom er niet uit. Het voordeel aan dit euvel is dat ik van het weekend beide dagen heb kunnen rijden. Wat een feest is dat toch. 

 

@joey, thanks voor de foto. Ik wist dat het differentieel vast zat met een aantal punten, maar niet met zoveel . Ik weet nu hoe ik hem het makkelijkst los kan halen. zonder dat de halve auto uit elkaar moet. 

Zodra ik weet wat ik gesloopt heb zal ik het zeker even laten weten. 

Succes allen met de corona perikelen en hopelijk tot snel op neerlandse wegen.

Hoi Paul,

Aan de voorzijde van je diff zitten 2 lange stangen deze moeten eruit. Ik heb op 3 van de 4 plekken een cirkel kunnen neerzetten.

Joey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...