Ga naar inhoud

Airbox voor westfield met duratec motor


Rob van Mulekom

Aanbevolen berichten

Hallo kcc collega's, 

Voor mijn Westfield met duratec motor ben ik op zoek naar een oplossing om de motor van koele lucht te voorzien. Er zitten nu throttlebodies op van kms met een pipercross luchtfilter. Nu zuigt de motor dus warme lucht aan. Ik had een pipercross airbox (px600) besteld, maar die past helaas niet binnen de motorkap en tevens niet binnen de neus. Weet iemand waar ik een passende airbox kan krijgen. Wil niet gelijk beginnen zagen in motorkap en neus, vandaar eerst op zoek naar een passende airbox... Heb een mooie naca-duct luchtinlaat gezien die ik in de neus van de Westfield wil zetten,die dan met een slang met de airbox verbonden gaat worden.

Gr, Rob van mulekom

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rob,

Ik heb ook wel eens mensen gehoord over dat er wel of geen warme lucht aangezogen word. Het schijnt bij een seven met open onderzijde zo te zijn dat je na even rijden bijna geen warmte meer hebt omdat er zoveel open is dat er voldoende luchtstroom is dat je weinig warme lucht naar binnen zuigt.

Heb je al eens een temperatuursensor achter je inlaatfilter gehad om de inlaattemperatuur te meten? Zo weet je of het nodig is ja of nee.

Joey

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Joey,

Aangezien het luchtfilter dat op de throttlebodies  zit bovenin de motorruimte zit,  wordt het hier zeer warm.

Zeker bij 30+ graden buitentemperatuur wordt het hier bloedheet. Alleen aan de onderzijde van de motorruimte blijft het koel, maar daar zit de luchtinlaat dus niet.

Ik heb een luchttemperatuursensor onder het luchtfilter zitten.

Ik ben eens met 20 graden buitentemperatuur een stukje met de auto gaan rijden, met de laptop aan de ecu om te zien wat de inlaatemperatuursensor doorgaf, dat was 45 graden.

Kun je nagaan als het 30+ graden buitentemperatuur is en je in de file staat...

Vandaar ben ik op zoek naar bovengenoemde oplossing, dat zou de inlaat temperatuur flink verlagen tot buitentemperatuur.

Rob

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Rob

Ik heb wat met polyester gestoeid . En een airbox gemaakt voor mijn throttle bodies (Honda CBR) .

Heb hem zo gemaakt dat hij makkelijk onder de kap past moet alleen nog een verleng stukje maken  om de lucht bij de neus weg te halen.

Ik heb de mallen nog liggen .

Gr Gerrit 

 

20200202_152249.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Gerrit,

Dat ziet er netjes uit bij jou, ik ga eerst op zoek naar een bestaande, passende airbox, mocht dat niet lukken is een gat in de motorkap maken of zelf een airbox maken zoals bij jou nog een optie.

Gr, Rob

20200201_111413.jpg

20200201_111215.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Rob,

Ik heb net hetzelfde probleem. De aangezogen lucht is bij mij ook te warm. Heb je al een oplossing gevonden?

Ik was aan het denken van ook een gat te maken ter hoogte van de luchtfilter. Maar dat is nog al ingrijpend. Dus als er een oplossing bestaat zonder een gat te maken...

 

Gr,

Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor mijn beeldvorming. De ecu zorgt er toch voor dat er voor een bepaald gewicht aan lucht, brandstof wordt gedoseerd? Eventueel bijgesteld door de lambda sondes. Als de inlaat lucht warmer wordt heb je wel meer luchtflow nodig. Zolang je niet volgas rijdt zou dat geen probleem mogen geven. Corrigeer me maar als ik het fout heb.

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Thomas Bochmans:

Rob,

Ik heb net hetzelfde probleem. De aangezogen lucht is bij mij ook te warm. Heb je al een oplossing gevonden?

Ik was aan het denken van ook een gat te maken ter hoogte van de luchtfilter. Maar dat is nog al ingrijpend. Dus als er een oplossing bestaat zonder een gat te maken...

 

Gr,

Thomas

Thomas,

Nee, heb nog geen oplossing gevonden. Er is waarschijnlijk geen enkele passende airbox voor de duratec te krijgen die goed onder de kap en neus past van de Westfield.

Enige mogelijkheid, wat een airbox betreft, is er eentje speciaal op maat maken, maar dan loop je toch een klein risico dat de hoeveelheid aangezogen lucht over alle cilinders niet optimaal is, waardoor het voordeel van het  effect van de kouder lucht weer tegengewerkt wordt door de luchtvulling die niet optimaal meer is, dit door een(aan de voorzijde) te smalle airbox met te weinig volume.

Blijft toch een gat in de motorkap waarschijnlijk als enige goede oplossing over. Misschien in combinatie met een luchthapper die over dit gat geplaatst wordt en die vast op de motorkap gemonteerd wordt.

Gr, Rob

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Ad Huijgens:

Even voor mijn beeldvorming. De ecu zorgt er toch voor dat er voor een bepaald gewicht aan lucht, brandstof wordt gedoseerd? Eventueel bijgesteld door de lambda sondes. Als de inlaat lucht warmer wordt heb je wel meer luchtflow nodig. Zolang je niet volgas rijdt zou dat geen probleem mogen geven. Corrigeer me maar als ik het fout heb.

Gr. Ad

Ad,

Koude lucht heeft een grotere luchtdichtheid, waardoor koude lucht meet zuurstof bevat. Meer zuurstof, meer vermogen. 

Op het moment dat de inlaattemperatuur flink oploopt, gaat de ecu een correctie op de inspuittijd doen. Deze gaat dan voor zorgen dat de injectoren minder brandstof gaan inspuiten.

Dit zorgt bij elkaar voor minder vermogen en minder koppel.

Wat jij bedoelt is de brandstofdosering in verhouding tot de motorbelasting door middel van een luchtmassameter. Ik heb geen luchtmassameter (throttlebodys), voor de motorbelasting wordt bij mij de gasklepsensor gebruikt.

Gr,

Rob

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rob van Mulekom:

Ad,

Koude lucht heeft een grotere luchtdichtheid, waardoor koude lucht meet zuurstof bevat. Meer zuurstof, meer vermogen. 

Op het moment dat de inlaattemperatuur flink oploopt, gaat de ecu een correctie op de inspuittijd doen. Deze gaat dan voor zorgen dat de injectoren minder brandstof gaan inspuiten.

Dit zorgt bij elkaar voor minder vermogen en minder koppel.

Wat jij bedoelt is de brandstofdosering in verhouding tot de motorbelasting door middel van een luchtmassameter. Ik heb geen luchtmassameter (throttlebodys), voor de motorbelasting wordt bij mij de gasklepsensor gebruikt.

Gr,

Rob

 

Klopt niet helemaal. De verhouding zuurstof in de lucht veranderd niet als de temperatuur veranderd. Ik was er van uitgegaan dat er een luchtmassameter inzat. Bij mij zitten ze er nl allebei op. De massa meter en de gasklepstandsensor. Bij mij zit de aanzuig midden boven in de motorruimte. De V8 produceert echt veel warmte, maar ik merk weinig of niks van de hete lucht.

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Ad Huijgens:

Klopt niet helemaal. De verhouding zuurstof in de lucht veranderd niet als de temperatuur veranderd. Ik was er van uitgegaan dat er een luchtmassameter inzat. Bij mij zitten ze er nl allebei op. De massa meter en de gasklepstandsensor. Bij mij zit de aanzuig midden boven in de motorruimte. De V8 produceert echt veel warmte, maar ik merk weinig of niks van de hete lucht.

Gr. Ad

De verhouding zuurstof/stikstof in de lucht blijft gelijk bij koude en warme lucht. Maar omdat de luchtdichtheid bij koude lucht groter is(koude lucht is zwaarder)zit er in koude lucht(bij gelijk volume) meer zuurstof. Mijn Westfield is op de rollenbank geweest en getest met 23 graden inlaatluchttemperatuur en bij 60 graden inlaattemperatuur. Resultaat: 200pk en 200nm bij 23 graden en 175pk en 180nm bij 60 graden. Dit betekent dat voor mijn motor elke 3 graden koudere inlaatluchttemperatuur 2pk winst geeft. Dus als ik er 24 graden vanaf zou krijgen, is dat 16 pk méér.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Rob van Mulekom:

De verhouding zuurstof/stikstof in de lucht blijft gelijk bij koude en warme lucht. Maar omdat de luchtdichtheid bij koude lucht groter is(koude lucht is zwaarder)zit er in koude lucht(bij gelijk volume) meer zuurstof. Mijn Westfield is op de rollenbank geweest en getest met 23 graden inlaatluchttemperatuur en bij 60 graden inlaattemperatuur. Resultaat: 200pk en 200nm bij 23 graden en 175pk en 180nm bij 60 graden. Dit betekent dat voor mijn motor elke 3 graden koudere inlaatluchttemperatuur 2pk winst geeft. Dus als ik er 24 graden vanaf zou krijgen, is dat 16 pk méér.

Wellicht het overwegen waard om naar Alaska of Siberie te verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen optie om zelf wat te gaan vormen met eerst karton en uiteindelijk met polyester? Veel tourritten worden er door de coronacrisis georganiseerd en circuit dagen ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yoey, ja, is ook een optie. Ik ben al een paar keer met de auto bij verschillende buitentemperaturen zonder motorkap gaan rijden( dit zal ongeveer vergelijkbaar zijn zijn met rijden met de motorkap erop en een airbox erop die door een gat in de motorkap steekt en dus direkte buitenlucht pakt), dit geeft een behoorlijke inlaattemperatuurverlaging, voldoende om te zeggen dat het zich loont om een gat in de motorkap te maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...