Ga naar inhoud

E10 Brandstof


E de Vries

Aanbevolen berichten

Per 1 oktober zijn de benzinepompen verplicht E10 te gaan leveren. Zelf heb ik een Westfield uit 2005 met een 2.0 Ford Duratec motor en vroeg me af of het verstandig is om de E10 95 brandstof te gaan tanken of op zoek gaan naar een E5 pomp. Hoe kan je checken of het motorblok er voor geschikt is  E10 te rijden. Www.e10check.nl hanteert slechts automerken als uitgangspunt. Bij Ford betekent geschikt vanaf 1992 maar wel met diverse uitzonderingen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je motorblok zal niet het "probleem" vormen.

De ethanol die er in zit kan sommige rubber en kunststoffen aantasten. Denk hierbij aan rubber (benzine) slangen en o-ring afdichtingen van injectoren of rubbers in carburateurs.

Die niet bestendige rubber slangen worden alleen gebruikt bij aanvoer vanaf de tank en overflow.

Die kun je simpel vervangen door teflon slangen en de afdichtingen door een ethanol bestendig type. Heb zo niet paraat welk type dat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check op: https://www.e10check.nl/

Let op: Als een voertuig niet geschikt is voor E10 dan kan het tanken van deze brandstof onnodige schade veroorzaken.

Kijk ook even op: https://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/

Advies is voor veel oudere motoren om Shell V-Power, BP Ultimate of een Super Plus 98 te tanken. 

ANWB zegt over de schade die kan ontstaan:"Bij niet-geschikte auto’s gaat het om kunststoffen en metalen (of aluminium) die aangetast kunnen worden. In de regel gebeurt dit niet direct maar is het een wat langer proces. Uit een duurtest die we hebben gehouden met een ongeschikte auto waren er na 7.000 km nog geen sporen van aantasting te vinden. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km."

Naast de kunststoffen lijkt er ook een risico bij aluminium te liggen. Daarmee wordt het vanaf 1 oktober al snel duurder tanken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank vast voor jullie reacties. Het gemene is inderdaad dat je met weinig kilometers eerst weinig merkt en later als meer kilometers gedraaid hebt nog tegen de problemen aan loopt. Ik ga zeker eens kijken op de verschillende genoemde links en daarnaast kijken wat dit voor mijn eigen Westfield betekent op het gebied van slangen, rubbers en andere componenten van het brandstofsysteem. Vooral ook het kunnen aantasten van aluminium en kunststoffen door het vocht aantrekkende karakter van E10  en daarbij bijvoorbeeld metalen brandstof tank kan laten roesten.

Omdat ik de auto niet zelf gebouwd hebt, zal ik in stapjes onderzoek wat dit precies betekent door mijn eigen Westfield en vooralsnog zolang mogelijk op E5 blijven rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2019 om 16:18 zei E de Vries:

Dank vast voor jullie reacties. Het gemene is inderdaad dat je met weinig kilometers eerst weinig merkt en later als meer kilometers gedraaid hebt nog tegen de problemen aan loopt. Ik ga zeker eens kijken op de verschillende genoemde links en daarnaast kijken wat dit voor mijn eigen Westfield betekent op het gebied van slangen, rubbers en andere componenten van het brandstofsysteem. Vooral ook het kunnen aantasten van aluminium en kunststoffen door het vocht aantrekkende karakter van E10  en daarbij bijvoorbeeld metalen brandstof tank kan laten roesten.

Omdat ik de auto niet zelf gebouwd hebt, zal ik in stapjes onderzoek wat dit precies betekent door mijn eigen Westfield en vooralsnog zolang mogelijk op E5 blijven rijden.

Bij mijn westfield zal het de slangeslangeneen stukje vanaf de tank naar de leidingen die onder de auto doorlopen en een klein stukje onder de kap. De rest is metaal.

Er zijn tankstations die vrijgesteld zijn van E10. Dit omdat zij maar 1 product hebben. De selfservice pompen. Deze worden door o.a. shell en avia voorzien van brandstof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrrr....heb ik weer....net blij dat mijn Westfield klaar is. Leuke en fijne aanpassingen laten doen bij MB Motorsport....voor thuiskomst even snel tanken. Redelijk gevuld bij de pomp, dus even snel. Bij 16 liter zie ik.....95-E10.....Mijn pomp was dus al voorzien van E10. Ik dacht dat gaat pas in op 1 oktober, maar mijn pomp had al besloten er E10 in te gooien....Gestopt met tanken, maar ja inmiddels bij 17 liter. Das al redelijk richting een gevulde tank...Wel naar huis gereden (5 km)...advies? Eruit slurpen en vlot 98-E5 tanken? Of vlot de tank leeg rijden en dan 98-E5 tanken.

Mijn blok is een duratec van 2005. Ik begreep al dat daar het probleem niet in zal zitten. Eerder in de rubbers en slangen. De benzinetank ook van een Westfield?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt naar een keer tanken of af en toe een keer niet gelijk problemen als je hem er naar weer volgooit 

met e5 is het weer zo vermengt.

Aleen als je hem voor langere tijd gaat stallen moet je uitkijken dan heeft het meer tijd om schade aan te richten.

Vergeet niet je hebt al jaren 5% ethanol getankt dus een paar procent meer moet kunnen.

Gr Gerrit Hilberink 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een keer is niet zo ramp. Ik heb vrij makkelijk 15 liter weer uit de tank gehaald. Gooi die wel even in mijn andere auto. Dan van het weekend maar even lekker rijden en bij vullen dus met 98 E5. Was net een nieuwe breedband lambda sonde geplaatst en ingeregeld om mijn KMS. Vandaag nog op de rollenbank geweest en ingeregeld. 

Rijden jullie sowieso met 98 of eigenlijk gewoon met 95? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2019 om 21:51 zei E de Vries:

Dus een keer is niet zo ramp. Ik heb vrij makkelijk 15 liter weer uit de tank gehaald. Gooi die wel even in mijn andere auto. Dan van het weekend maar even lekker rijden en bij vullen dus met 98 E5. Was net een nieuwe breedband lambda sonde geplaatst en ingeregeld om mijn KMS. Vandaag nog op de rollenbank geweest en ingeregeld. 

Rijden jullie sowieso met 98 of eigenlijk gewoon met 95? 

Hangt allemaal af waarop je ecu = vooral ontsteking  is afgesteld. In de huidige situatie zou ik hem op E10 afstellen. Je wilt vooral detonatie voorkomen van de motor.

Dat is ook de reden waarom in het nieuws staat dat het slecht kan zijn voor de motor. oude  motoren zijn vaak ingeregeld op 98.

Maar de meeste kitcars rijden toch met een custom ECU die je zelf kunt (laten) programeren om b.v. op petroleum te gaan rijden.

 

aangepast door Harry Bouma
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rudie Heikens:

Maar Harry, de ECU (van een standaard C20XE) regelt de ontsteking toch terug door de Lambdasonde bij bv. benzine met een laag octaangetal? 

Die lambda sonde meet wat dat betreft de ontsteking niets. Die meet alleen het O2 nivo. Dat is meer een indicatie voor de in te spuiten brandstof.

Je hebt een knock sensor nodig om de ontstekings te controleren en bij te regelen. (De c20XE heeft die standaard in veel gevallen)

aangepast door Harry Bouma
Link naar reactie
Delen op andere sites

die lambda regelt niets, die meet die alleen het aandeel zuurstof in de uitlaatgassen. Engelsen noemen het o2 sensor.

De ecu regelt aan de hand van de o2 waardes en alle andere bekende benodigde sensor input wat er gebeurt met oa inspuiting en ontstekingswaardes of andere variabelen zoals verstelbare nokkenassen etc......

Met een carburateurmotor met statische ontsteking moet je wel eea veranderen aan onstekingsafstelling.

Raak niet accuut  in paniek van e10 en zeker niet met een injectiemotor. Er zijn ook additieven die de ethanol invloed op daarvoor gevoelige componenten beperken.

aangepast door B.Klaaijsen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...