Ga naar inhoud

Kabels remlichtschakelaar


W. Willems

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

ik heb een vraag over de bekabeling van de remlichtschakelaar. Op de remlichtschakelaar zit op 1 pool 1 kabel die naar de remlichten gaat en op de andere pool 2 kabels die volgens mij naar de zekeringkast gaan. Nu vraag ik mij af waarom hier 2 kabels op zitten. Waarvoor dient de 2e kabel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort.

Dag Menno, zo vreemd is dat volgens mij niet. Ik ben dit nog eens tegengekomen op internet. Alleen het antwoord niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn dat ze een spanningspunt gezocht hebben voor een extra apparaatje (radio, binnenverlichting, USB, sigarettenplug ?)

Maar als die beide kabels allebei naar de zekeringkast gaan dan hoop ik dat ze wel op de zelfde zekering zijn aangesloten. In dat geval is er dus sprake van een dubbele draad voor de remlichtschakelaar. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het kan zijn dat er een onderbreking in de officiële draad zit en dat ze daarom voor het gemak maar een nieuwe draad hebben bijgetrokken...

Tja, ik zou het zo niet willen. Maak ze maar es stuk voor stuk los op de schakelaar en kijk of de remlichten nog willen branden. Zo ja, dan zou ik 1 van de draden weghalen of die draad aan beide zijden af-isoleren.

Als je het zeker wilt weten dan moet je de draad nalopen...

aangepast door Rudie Heikens
tekst aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden bestonden er remlichtschakelaars die ook de cruisecontrol bedienden. Dus op het moment dat je de rem intrapt de cruisecontrol wordt uitgeschakeld. Maar dan heb je 1 draad naar de zekeringkast en twee naar resp. remlichten en cruisecontrol. Deze schakelaars waren intern zo gemaakt dat je in de vrije slag van het rempedaal al de cruisecontrol uitschakelde en daarna pas de remlichten gingen branden. Vanuit veiligheidsoogpunt mag dat tegenwoordig naar mijn weten niet meer en moet cruisecontrol via een aparte switch worden geschakeld.

Meten is weten ….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...