W. Willems Geplaatst: 28 augustus 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 augustus 2019 Dag allemaal, ik heb een vraag over de bekabeling van de remlichtschakelaar. Op de remlichtschakelaar zit op 1 pool 1 kabel die naar de remlichten gaat en op de andere pool 2 kabels die volgens mij naar de zekeringkast gaan. Nu vraag ik mij af waarom hier 2 kabels op zitten. Waarvoor dient de 2e kabel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 28 augustus 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 28 augustus 2019 Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
W. Willems Geplaatst: 28 augustus 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 28 augustus 2019 6 minuten geleden zei Menno Groenendaal: Dat is wel bijzonder, ik zou de draden volgen en kijken waar ze precies heen gaan. grote kans dat er wellicht iets op zit aangesloten dat daar niet thuis hoort. Dag Menno, zo vreemd is dat volgens mij niet. Ik ben dit nog eens tegengekomen op internet. Alleen het antwoord niet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 29 augustus 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 augustus 2019 (aangepast) Kan zijn dat ze een spanningspunt gezocht hebben voor een extra apparaatje (radio, binnenverlichting, USB, sigarettenplug ?) Maar als die beide kabels allebei naar de zekeringkast gaan dan hoop ik dat ze wel op de zelfde zekering zijn aangesloten. In dat geval is er dus sprake van een dubbele draad voor de remlichtschakelaar. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. Het kan zijn dat er een onderbreking in de officiële draad zit en dat ze daarom voor het gemak maar een nieuwe draad hebben bijgetrokken... Tja, ik zou het zo niet willen. Maak ze maar es stuk voor stuk los op de schakelaar en kijk of de remlichten nog willen branden. Zo ja, dan zou ik 1 van de draden weghalen of die draad aan beide zijden af-isoleren. Als je het zeker wilt weten dan moet je de draad nalopen... 29 augustus 2019 aangepast door Rudie Heikens tekst aangepast Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 30 augustus 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 augustus 2019 In het verleden bestonden er remlichtschakelaars die ook de cruisecontrol bedienden. Dus op het moment dat je de rem intrapt de cruisecontrol wordt uitgeschakeld. Maar dan heb je 1 draad naar de zekeringkast en twee naar resp. remlichten en cruisecontrol. Deze schakelaars waren intern zo gemaakt dat je in de vrije slag van het rempedaal al de cruisecontrol uitschakelde en daarna pas de remlichten gingen branden. Vanuit veiligheidsoogpunt mag dat tegenwoordig naar mijn weten niet meer en moet cruisecontrol via een aparte switch worden geschakeld. Meten is weten …. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 30 augustus 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 augustus 2019 Maar Dirk, dan heb je het over de afgaande draad, en niet over de aankomende draad vanaf de zekeringkast... Toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
W. Willems Geplaatst: 30 augustus 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 30 augustus 2019 Heren, dank voor het meedenken. Blijft een rare constructie. De 2 draden zitten idd aan de voedingszijde. Ik probeer eens te achterhalen waar deze precies naar toe gaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.