P Meynen Geplaatst: 17 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 juni 2019 (aangepast) Wie heeft info voor mij? Mijn koelfan slaat niet meer automatisch aan waardoor de temperatuur van het koelwater op loopt tot 110°C. Ik heb een VM77 met opel motor van 150 pk. Deze switch bevindt zich bovenaan in de koelradiator. Er zijn al 2 verschillende types gezet zonder succes. Momenteel heb ik er een schakelaar tussen gezet die ik aan zet als de temperatuur richting 100°C oploopt. ik hoor het wel. 17 juni 2019 aangepast door P Meynen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Camps Geplaatst: 17 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 juni 2019 Op mijn VM met opel motor heb ik op de slang onder aan de radiateur naar de motor een cv leidingthermostaat gezet die bij +- 40 graden c inschakelt en dus niet wacht tot de motortemperatuur te hoog word. Als je in de file of bebouwde kom te weinig rijwind koeling hebt loopt de temperatuur uit de radiator naar de motor op voordat de thermostaatschakelaar ingrijpt. Ben er tevreden mee want het werkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dirk Strikwerda Geplaatst: 18 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 juni 2019 9 uur geleden zei P Meynen: Wie heeft info voor mij? Mijn koelfan slaat niet meer automatisch aan waardoor de temperatuur van het koelwater op loopt tot 110°C. Ik heb een VM77 met opel motor van 150 pk. Deze switch bevindt zich bovenaan in de koelradiator. Er zijn al 2 verschillende types gezet zonder succes. Momenteel heb ik er een schakelaar tussen gezet die ik aan zet als de temperatuur richting 100°C oploopt. ik hoor het wel. Waar zit de opnemer van je koelwater temperatuur sensor ? Het klinkt mij meer dat de mechanische thermostaat niet goed meer functioneert. Deze blijft mogelijk deels dicht waardoor het koelwater niet volledig richting radiateur gaat. Die wordt dan niet echt warm waardoor de fan ook niet wordt ingeschakeld. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
P Meynen Geplaatst: 18 juni 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 18 juni 2019 Thx Wim voor de info. @Dirk, de opnemer zit onderaan het motorblok aan de zijkant. Het koelwater waar de switch zich bevindt wordt daar enorm warm want mijn hand kan ik er niet op leggen na enige tijd draaien van de motor. Maar ik neem dit sowieso mee om te controleren. Thx. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 24 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 24 juni 2019 Ik zou in ieder geval de thermoschakelaar even demonteren en in een bakje met water op het gas leggen. Met een ohmmeter en een thermometer kun je dan het schakelmoment vastleggen. Als die waarde overeen komt met het getal op de thermoschakelaar dan is die OK. Ligt het probleem ergens anders. Heb je geen luchtbel in de bovenbak van je radiator? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
P Meynen Geplaatst: 26 juni 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 26 juni 2019 Rudie, ga die test eens uitvoeren bij gelegenheid. Voorlopig kan ik even verder met de manuele schakelaar... alvast dank voor de tip. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 29 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 juni 2019 Het berichtje van Wim, is het niet zo dat de ideale motor temperatuur tussen de 80 en de 90 graden hoord te zijn om alle metaalsoorten die in een motor zitten het minst aan slijtage onderhevig zijn. Wat de koelwater thermostaat betreft moet je eens kijken op de site van Wish, daar hebben ze digitale temperatuur controler's met een voeler die je op een koelslang kunt monteren, die dingen worden hier ook in de koel en warmte techniek gebruikt, ze zijn van het merk KETOTEK KT 3000. Die dingen kosten een paar euro. Als het iets is, kijk dan goed of je een 12 volt besteld en geen 240 volt, uiterlijk zijn ze het zelfde. succes en Mvg. Ad C. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wim Camps Geplaatst: 29 juni 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 29 juni 2019 Hoi Ad. Mijn thermostaat regelt de motortemperatuur perfect , maar in een file of drukke bebouwde kom is mijn leidingthermostaat te hoge motortemperatuur voor en schakelt de koelvin in bij +-40 graden op de onderste radiatorslang. De watertemperatuur motor in is dus nooit hoog. Normaal rijdend doet de schakelaar op de thermostaat zijn werk. Grt. Wim Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.