Ga naar inhoud

Temperatuurswitch die fan laat aan springen


Aanbevolen berichten

Wie heeft info voor mij?

Mijn koelfan slaat niet meer automatisch aan waardoor de temperatuur van het koelwater op loopt tot 110°C. Ik heb een VM77 met opel motor van 150 pk. Deze switch bevindt zich bovenaan in de koelradiator. Er zijn al 2 verschillende types gezet zonder succes. Momenteel heb ik er een schakelaar tussen gezet die ik aan zet als de temperatuur richting 100°C oploopt.

ik hoor het wel.

 

aangepast door P Meynen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn VM met opel motor heb ik op de  slang onder aan de radiateur naar de motor een cv leidingthermostaat gezet die bij +- 40 graden c inschakelt en dus niet wacht tot de motortemperatuur te hoog word. Als je in de file of bebouwde kom te weinig rijwind koeling hebt loopt de temperatuur uit de radiator naar de motor op voordat de thermostaatschakelaar ingrijpt.  Ben er tevreden mee want het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei P Meynen:

Wie heeft info voor mij?

Mijn koelfan slaat niet meer automatisch aan waardoor de temperatuur van het koelwater op loopt tot 110°C. Ik heb een VM77 met opel motor van 150 pk. Deze switch bevindt zich bovenaan in de koelradiator. Er zijn al 2 verschillende types gezet zonder succes. Momenteel heb ik er een schakelaar tussen gezet die ik aan zet als de temperatuur richting 100°C oploopt.

ik hoor het wel.

 

Waar zit de opnemer van je koelwater temperatuur sensor ?  Het klinkt mij meer dat de mechanische thermostaat niet goed meer functioneert. Deze blijft mogelijk deels dicht waardoor het koelwater niet volledig richting radiateur gaat. Die wordt dan niet echt warm waardoor de fan ook niet wordt ingeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx Wim voor de info.

@Dirk, de opnemer zit onderaan het motorblok aan de zijkant. Het koelwater waar de switch zich bevindt wordt daar enorm warm want mijn hand kan ik er niet op leggen na enige tijd draaien van de motor. Maar ik neem dit sowieso mee om te controleren. Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval de thermoschakelaar even demonteren en in een bakje met water op het gas leggen.

Met een ohmmeter en een thermometer kun je dan het schakelmoment vastleggen.

Als die waarde overeen komt met het getal op de thermoschakelaar dan is die OK. Ligt het probleem ergens anders.

Heb je geen luchtbel in de bovenbak van je radiator?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het berichtje van Wim, is het niet zo dat de ideale motor temperatuur tussen de 80 en de 90 graden hoord te zijn om alle metaalsoorten die in een motor zitten het minst aan slijtage onderhevig zijn.

Wat de koelwater thermostaat betreft moet je eens kijken op de site van Wish, daar hebben ze digitale temperatuur controler's met een voeler die je op een koelslang kunt monteren, die dingen worden hier ook in de koel en warmte techniek gebruikt, ze zijn van het merk KETOTEK KT 3000. Die dingen kosten een paar euro. Als het iets is, kijk dan goed of je een 12 volt besteld en geen 240 volt, uiterlijk zijn ze het zelfde.

succes en Mvg. Ad C.

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ad.

Mijn thermostaat regelt de motortemperatuur perfect , maar in een file of drukke bebouwde kom is mijn leidingthermostaat te hoge motortemperatuur voor en schakelt de koelvin in bij +-40 graden op de onderste radiatorslang. De watertemperatuur motor in is dus nooit  hoog. Normaal rijdend doet de schakelaar op de thermostaat zijn werk.

Grt. Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...