Ga naar inhoud

Co APK afkeur


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Hallo lotgenoten. Om met de eur in huis te vallen. Mijn VM 77 met Cosworth yb-N5 turbo motor, is bij de APK afgekeurd op de co test, die kwam veel te hoog uit, ze hebben het door aan het een en ander te verstellen geprobeerd om het goed te krijgen, ook aan het co stelschroefje op de computer hebben ze gedraaid, het werd er allemaal niet beter op, ze kregen hem niet goed, de co moest 3.2 zijn maar was ruim 6, zij voerde een 4 gastesmeting uit, maar van een andere garagehouder heb ik vernomen dat dat voor auto's telt vanaf 1995. Mijn auto is van 1993 , dus hoeft die 4 gastestmeting niet gedaan te worden ???!!!. Ik weet ik dat de warmloop regelaar niet werkt ( automatische choke ) , maar volgens mij als de motor warm is is dat ding niet in werking en de motor was warm bij de APK. Mijn vraag, hoe krijg ik dat weer op de goede waarde, de motor loopt overegens heel mooi rustig en gelijkmatig en pakt ook gelijk en snel op, de auto is nu geschorst voor onbepaalde tijd, maar ik wil er van de zomer wel mee rijden natuurlijk. Wie weet hier iets over te vertellen.  Al vast bedankt en met vriendelijke groet, 

Ad Coertjens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ad,

Hierbij de link naar de eisen voor APK: https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu

De vraag is of jouw VM volgens kenteken wel/geen emissievoorziening (katalysator/lambdasonde ) moet hebben, welke de hoogte van CO en soort meting bepaalt. Dit vindt je in jouw gegevens terug of bij RDW.

Verder is natuurlijk de vraag of jouw VM voorheen wel een goede CO had en door de APK hiermee kwam en wat er daarna nog veranderd is.

Gr, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ben. De VM  is verder altijd door de APK gekomen, ik heb deze auto vanaf april 2016 in bezit, en heb al de APK rapporten van de vorige eigenaar in mijn bezit,  dus het moet wel te doen zijn om hem goed te krijgen, 'n katalysator of lambdasonde heeft er nooit op gezeten, auto's vanaf 1995 is pas een 4 gastestmeting van toepassing, dus mijn auto (1993) valt dat buiten. In de garage wat ik de APK liet uitvoeren zijn aan de co stelschroef van de ECU gaan draaien, toen is het er niet beter op geworden, zelf heb ik in de winter de distributieriem vervangen, ik weet dat de timming goed staat,  de motor loopt goed en rustig stationair en pakt ook zeer snel op, ik moet iemand weten te vinden die hier verstand van heeft , de motoren van tegenwoordig zijn toch wel wat anders, maar als jij of iemand anders nog suggesties hebt hoor ik het graag. Mvg. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heren zijn al sinds jaar en dag bezig met de cosworth, als je iemand met kennis zoekt moet je hier zijn.

http://www.bollenracing.nl

En zoals ik lees ben je (nog steeds) toe aan een garagist met kennis van je auto, ook hier in de club is zo iemand wel te vinden. 

Maar waarom een apk als de auto toch geschorst is, ga je je inschrijven voor Lelystad of Croix :). Hier kijken ze niet naar een beetje meer uitstoot..

groetjes,

Arjan

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè Arian. Hij is geschorst omdat hij is af gekeurd op CO2  en gezien ik er gewoon mee op de openbarenweg mee wil rijden moet hij toch een APK ondergaan, ken jij mensen in onze omgeving die van Cosworth co2 afstellen verstand hebben ? Als je iemand weet hoor ik het graag van je.Mvg Ad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei ad coertjens:

Hallo Ben. Is dat ook een Cosworth yb-N5 motor met origineel rood kleppendeksel ?

Mvg Ad C. 

Hoi Ad, nee ik heb een Zetec Blacktop erin.

Gr, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb ervaring met Ford escord RS turbo, zit in dezelfde leeftijd als de cosworth, maar aan de ecu zit geen stelschroef om co te regelen, wel loopt er een slangetje welke de turbodruk regelt.

Stelschroef CO zit bij rs turbo naast het luchtfilter, geel omcirkeld, met imbussleutel kun je erbij. Hiemee kun je de co dusdanig terugschroeven dat het blok echt niet meer lekker loopt, dus flinke aanpassing. Zoiets moet er ook bij de cosworth zitten.

Ik ken niemand met ervaring in omgeving Breda, deze motoren zijn geen dagelijkse kost meer, dus je komt meestal uit bij specialisten.

groeten,

Arjan

lucht rs.JPG

aangepast door A.Boeren
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de brandstofdruk van het systeem? Die mag max 3,0 bar zijn.

Ook kun je de computer resetten door de co schroef 5x links om te draaien en vervolgens 5x rechtsom, met lopende motor. Dan kun je opnieuw te CO afstellen.

@Arjan: dat zit bij de Cosworth op de computer middels een popmeter. Maar dat schreef Ad al in zijn eerste bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Stefano, wel goed om te weten hoe te resetten, in de garage waar ik de APK heb laten uitvoeren dachten ze dat het kapot was, dus geen kennis van zaken, maar Cosworth blijkt toch iets aparts te zijn, begrijp het eigenlijk niet, want het is tot een vrij simpele motor, maar het moet natuurlijk wel goed op elkaar zijn af gestemd om er het goede rendement uit te halen.

Mvg. Ad C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is techniek eind jaren 80, zonder lambda, geen OBD. Ik heb dezelfde motor in mijn vorige VM gehad. Ben daar tegen dezelfde problemen op gelopen. Feit is wel dat ie op 2,5 - 3,0 % Co het mooiste loopt. Het vraagt wat geduld en voorzichtigheid. Dat pop metertje is uiterst gevoelig. 

Suc6 ermee!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Francesco, dank voor je bericht en goed te horen van iemand die ook ervaring heeft met Cosworth en dat je ook aan geeft dat het in ieder geval wel haalbaar is  .

Mvg Ad

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo. Nee ik ben net terug van 7 en halve week vakantie en dat is nog tekort, komende week breng ik hem weg naar een garage die zegt er wel uit te komen, komt die er niet uit dan gaat hij naar Hans ( HB Motorsport ) , dus af wachten. Ik hou jullie op de hoogte als het voor elkaar is. Mvg. Ad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo lotgenoten. De bromvlieg mag weer de weg op, hij is weer voorzien van een nieuwe APK. De garage waar ik VM na de vakantie naartoe gebracht heb was er zo mee klaar, ik had hem verteld hoe de Co. op de ECU te resetten,  daar heeft hij gebruik van gemaakt en is tot een goed resultaat gekomen. Het is in Breda uit gevoerd, dus volgend jaar er weer naar toe, dus he he.

Met vriendelijke groet Ad C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...