Ga naar inhoud

Uitlaat roffel en klappen bij gas los.


Jimmy de Tree

Aanbevolen berichten

Zoals de titel zegt, roffelt mijn uitlaat nogal bij gas los.. Opzich vind ik dat niet erg, maar als ik doortrek naar de 3500-4000 toeren en dan mijn gas los laat dan komen er wat klappen uit de uitlaat waar ik minder blij van wordt. 

Situatie:
Robin Hood S3A  1998
Pinto 2.0i EFI, met lambda en katalysator.
Kop is eind 2017 gereviseerd met volledig nieuwe onderdelen incl. nieuwe nokkenas.
Nieuwe olie/filter Distributie/ waterpomp en rollen. Hierna in 2018 door de RDW op kenteken gezet en door de APK gekomen.

Hij rijdt verder prima, loopt netjes stationair en bij lage toeren ook een beschaafd geluid. Maar zodra ik dus wat meer gas geef en mijn gas los laat dan komen er naar mijn idee toch wel te zware klappen uit de uitlaat De roffeltjes zijn prima. De bougies zijn mooi lichtbruin, misschien iets aan de lichte kant. Maar mooi schoon. 

heb sinds de RDW keuring in September 2018, en de APK daarna +/- 500 km gereden.

iemand wat advies voor mij mbt. deze motor, moet ik het in de ontsteking zoeken, of mijn LMM aanpassen, Zover ik zelf kan zien is mijn uitlaat gasdicht.  Ik heb de motor niet zelf afgesteld. Maar het bedrijf dat ook de kop heeft gedaan, helaas is dit bedrijf verhuist naar een andere stad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Jimmy,

Dit komt omdat je inspuiting niet wordt onderbroken bij gas los. Als je een aftermarket ECU hebt kun je dit zelf instellen. Je stelt dan in dat er niet wordt ingepoten bij gesloten gasklep en een motortoerental van bijvoorbeeld meer dan 1800....

 

Groeten David

Link naar reactie
Delen op andere sites

@David Wijgman Dank je wel, is dit standaard bij de Pinto EFI dat hij dit wel doet, of is er iets niet correct aangesloten? 
De roffel stoort me niet, maar de klappen eigenlijk wel, al is het niet voor mij maar voor de omgeving.

aangepast door Jimmy de Tree
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een standaard motormanagement systeem zit dit normaal gesproken wel.

Misschien is je gaskleppositiemeter niet goed afgesteld is, dat deze niet aangeeft dat hij is zijn nulstand staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei David Wijgman:

Bij een standaard motormanagement systeem zit dit normaal gesproken wel.

Misschien is je gaskleppositiemeter niet goed afgesteld is, dat deze niet aangeeft dat hij is zijn nulstand staat.

Bij de meeste moderne aftermarket systemen kun je inderdaad kiezen wat het gedrag is bij gas loslaten. Maar, de kans is groot dat hier de standaard injectie van Ford is gemonteerd (staat er EFI op het grijze blok boven op de motor ? ) die vanaf 1985 op de Pinto is gemonteerd. Hier zat het Ford EEC-IV of V motormanagement op. Hoort niet te knallen bij gas loslaten. Ergens moet dan het kastje van de bijgaande afbeelding (of soortgelijk) gemonteerd zijn.

Het lijkt toch op een lek in het uitlaatsysteem, bijvoorbeeld de pakking tussen motor en uitlaatspruitstuk. Bij gas loslaten komt onverbrande benzine in de uitlaat. Dat mengt zich met lucht via het lek en de hete uitlaat doet de rest. Een lek dicht bij de motor is het meest waarschijnlijk. 

 

 

075F35D2-064B-4FAE-B827-E948FD0E67D5.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel. Ik heb inderdaad een reguliere aansturing via de EEC-IV. - EFI model. 

Ik kan geen gaatje in de uitlaat ontdekken Ik zal eerst de uitlaatpakking vernieuwen om te zien of dit het probleem oplost.
kan ik mijn gaskleppositie sensor nog afstellen? Zoja, hoe? :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...