ad coertjens Geplaatst: 18 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 januari 2019 Hallo Manne en Vrouwe, Ik weer, met de vraag: moet een benzinepomp altijd lager liggen dan de brandstoftank ? En moet hij altijd horizontaal gemonteerd worden. Ik kan me voorstellen dat i.v.m. Lucht de pomp onder het brandstoftank nivou moet liggen. Bij mijn VM staat de tank op de achter constructie, op die zelfde construct zit ook de brandstofpomp gemonteerd, iets hoger zelfs omdat hij op een beugel is gemonteers die zo'n 3 cm hoger ligt als de onderkant van de tank. Als ik het contact aan zet zonder te starten hoor je de pomp goed, volgens mij zit er lucht in, of kan dat niet ? Ik hoor het geluid van de pomp net of er speling op het anker zit, ik hoor het geluid niet altijd maar meestal wel. Zou dit lucht kunnen zijn of toch het anker van de benzinepomp wat speling heeft gekregen in zijn lagers zodat hij een beetje naar voor en achter loopt. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn, graag hoor ik het van jullie. Met vriendelijke groet, Ad C. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul van der Knijff Geplaatst: 18 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 januari 2019 Heb je carburateur(s) of injectie? Lucht in een injectiesysteem merk je direct. Mijn hogedrukpomp maakt bij lage snelheid meer herrie als de motor... en als het warm is na een lange rit nog erger . Ik heb al een nieuwe pomp gemonteerd maar het resultaat blijft het zelfde. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 18 januari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 18 januari 2019 Dank je voor je antwoord. Het is een injectiesysteem, Cosworth motor, maar moet de pomp onder bodemniveau van de brandstoftank gemonteerd zijn, of meest het niet uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 18 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 18 januari 2019 Een pomp mag hoger dan het brandstof niveau zitten. De fabrikant schrijft wel vaak een maximum voor. De oriëntatie van de pomp maakt volgens mij niet uit. Zowel injectie als carburateur brandstof pompen kunnen behoorlijk wat geluid produceren terwijl ze niet kapot zijn. Misschien kun je een filmpje plaatsen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 18 januari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 18 januari 2019 Dank voor je antwoord. Ik zal komende week een filmpje maken en er op zetten Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roger Smolders Geplaatst: 19 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Hangt de pomp in rubbers, zodat de vibratie wordt gedempt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul van der Knijff Geplaatst: 19 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Hoogte weet ik niet. Maar zorg dat hij in bochten geen lucht aan kan zuigen, als je dat nu niet hebt is dat prima. Ik heb een swirlpot gemonteerd want dat was nodig. Ik ben pas nog aan het zoeken geweest en herrie schijnt vaak veroorzaakt worden door weerstand in het aanzuigtraject, dat moet ik bij mij nog controleren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 19 januari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Dank je voor het mee denken, hij staat horizontaal op rubber dempers gemonteerd, als je bij een moderne auto de benzinepomp hoort lopen, na het uitzetten van het contact, dan is dat een hoge zoemtoon, bij de VM is het net of er speling is op het anker van de pomp, alsof hij heen en weer loopt in de lagers, soms is dat geluid er niet en is het een normaal geluid van een elektromotertje wat je hoort draaien, ik wil ook graag weten of het onder het brandstoftank niveau gemonteerd mag worden, als dat mag, ga ik hem verplaatsen. mvg. Ad C. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.van den Heuvel Geplaatst: 19 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Bij mij zit de brandstofpomp onder de tank (Bosch 044) horizontaal gemonteerd met rubberbussen tussen chassis en pomp. Functioneert al jaren zonder probleem. Geluid van de pomp is alleen te horen als auto niet draait. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Richard Aerdts Geplaatst: 19 januari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Onder de tank is altijd beter, dit soort pompen willen graag weinig weerstand hebben bij de aanzuigzijde dus onder de tank is alleen maar beter. De betere pompen zijn Walbro of Bosch. In de tank is voor de koeling van de pomp het beste. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 19 januari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 19 januari 2019 Dank je jongens, ik ga voor dat het betere weer aan breekt er mee aan de slag om hem op een andere plaats te krijgen, zodat hij ook beter bereikbaar is. mvg. Ad C. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 8 februari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 8 februari 2019 Hallo, ik zou nog 'n filmpje er op zetten van het geluid dat de brandstofpomp maakt, het is een donker filmpje maar het gaat om het geluid, als ik het zo hoor is het net of er lucht in zit, of dat het anker van het pompje door de hagers schuift. De pomp geeft wel een goede constante druk, kan iemand hier iets over vertellen. Hoor het geluid. Ik wil ook een schakelaar tussen de de stroomdraad zetten zodat ik de pomp kan af schakelen zonder het contact af te zetten, 'n soort van veiligheids schakelaar, nu mijn vraag, wat voor dikte stroomkabel kan ik het best gebruiken voor de draad die ik er tussen zet. graag van jullie een antwoord en alvast bedankt. Mvg Ad C. 57132438340__E4FBCA4D-0E92-422B-B9A3-7C8C3BA0559F.MOV Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
B.van den Heuvel Geplaatst: 9 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 9 februari 2019 Als je een slang aan de uitgang koppelt die je in een emmer legt kun je direct zien of het over lucht of ankers gaat. Moet je wel voldoende jus in je tank hebben om te testen. Vergeet niet te ventileren en rokers buiten te houden. Mvg Ben Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 9 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 9 februari 2019 Geluid klinkt als normaal. Voor draaddikte neem je het zelfde als wat er nu op zit. (0,75?) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul van der Knijff Geplaatst: 9 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 9 februari 2019 Klinkt vrij normaal inderdaad. Wat voor motormanagement heb je? Het beste is je pomp daar door aan te laten sturen, dan gaat hij alleen draaien bij starten en als de motor loopt. Wanneer de motor uit staat en het contact aan loopt de pomp niet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Gijsberts Geplaatst: 10 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 februari 2019 Een Bosch brandstofpomp (044) trekt 13 Ampere en zijn voor 20 A gezekerd. Dan heb minimaal een 1.5 mm2 kabel nodig. Ik zou persoonlijk dan kiezen voor 2.5 mm2. Rudi stelt 0.75 mm2. Ik heb geen idee welke brandstofpomp hij dan gebruikt. Voor de aansturing is het beter om dit te schakelen middels een relais. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 11 februari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2019 Dank voor jullie berichten. Paul, dat is ook 'n manier maar ik heb de schakelaar al in gebouwd , dus ga ik verder waar ik mee bezig was, maar wat jij zegt is ook een goede manier om veiligheid in te bouwen, de motor valt bijna altijd uit na 'n ongeval. J(an ? ) Gijsberts, ook bedankt voor de goeie tips en uitleg, vanaf de stroom aanvoer kant naar de pomp zit al een relais, zou ik er dan nog een moeten plaatsen na de schakelaar ? Mvg. Ad C. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Gijsberts Geplaatst: 11 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2019 Het is beter om de schakelaar in het circuit van het spoeltje van het relais te plaatsen (ingang 85 of uitgang 86 van het relais). Het relais wordt dan ook spanningsloos en je schakelt met de schakelaar een kleine stroom. De bedrading naar de schakelaar kan dan ook slechts 0.75 mm2 zijn. Je hoeft dan ook geen ander relais te plaatsen. Sukses Jan G. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 11 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2019 15 uur geleden zei J. Gijsberts: Een Bosch brandstofpomp (044) trekt 13 Ampere en zijn voor 20 A gezekerd. Dan heb minimaal een 1.5 mm2 kabel nodig. Ik zou persoonlijk dan kiezen voor 2.5 mm2. Rudi stelt 0.75 mm2. Ik heb geen idee welke brandstofpomp hij dan gebruikt. Voor de aansturing is het beter om dit te schakelen middels een relais. Toch maar even reageren. In mijn VM heb ik 12 zekeringen, de brandstofpomp heb ik apart gezekerd met een 13e zekering. Voor waardebepaling van de zekeringen heb ik alle groepen stuk voor stuk gemeten en de waarde met ongeveer 25-30% verhoogd voor de keuze van de zekering. In het geval van de (Bosch-)brandstofpomp ben ik op 7,5A uitgekomen en daarmee rijdt ik nu al jaren probleemloos. Als bedrading gebruik ik (natuurlijk) de standaard bedrading, daarvan weet ik niet precies de doorsnede... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Gijsberts Geplaatst: 11 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2019 Ik heb de specificatie van de 044 Bosch brandstof pomp (0580 254 44) bijgevoegd, die gebruikt wordt voor injectie-systemen. Bij 5 bar wordt door Bosch 14 Ampere opgegeven. Andere type pompen kunnen altijd een andere waarden geven en vermoed dat de VM geen 044 pomp heeft. Fuel_Pump_FP_200_Datasheet_51_en_2776426379pdf.pdf Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Menno Groenendaal Geplaatst: 11 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 11 februari 2019 Misschien even offtopic. Maar wat is nu leidend in het bepalen de zekering sterkte. Verbruik of draaddikte/capaciteit? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rudie Heikens Geplaatst: 12 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 12 februari 2019 Je moet de draaddikte aanpassen aan het te verwachten verbruik. En officieel hoort bij de gekozen draaddikte een bepaalde zekeringwaarde. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 16 februari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 16 februari 2019 Is het nadelig als je een dikke draad pakt ? Geen kabel natuurlijk maar 'n draad met een koperkern van 'n mm of 2 ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J. Gijsberts Geplaatst: 17 februari 2019 Rapporteer Delen Geplaatst: 17 februari 2019 Ad met onderstaande uitleg kun je berekenen welke kabel doorsnede in mm2 je nodig hebt en waarom. Kom je er nog niet uit dan hoor ik het wel. Een te dunne electriciteitskabel geeft vooral bij gelijkstroom onnodig spanningsverlies en is door warmteontwikkeling gevaarlijk. Een zeker verlies is niet te vermijden, elke stroomdraad heeft weerstand. De toe te passen dikte van electriciteitskabels is te berekenen. Het meest gebruikelijke is maximaal een verlies van 5 % toe te staan. Ook kan te dunne bedrading heet worden en zo brand veroorzaken. SPANNINGSVAL: Met een Voltmeter kunnen we de spanning meten die over de accu staat.Ook kunnen we de spanning meten die over de verbruiker (in ons geval de brandstofpomp) staat. Het verschil in spanning tussen de accu en de verbruiker noemen we de spanningsval. Bij een dunne bedrading zal er veel spanning verloren gaan in de bedrading. Normaal is ca 4 – 5 % acceptabel. Bij de nominale spanning van 12V zal dat 0,5-0,6 volt zijn. Het vermogen van de verbruiker wordt in Watt uitgedrukt. Hieruit is stroomsterkte te berekenen. Soms wordt de max stroomsterkte ook op de verbruiker aangegeven. Bijvoorbeeld: Het vermogen (P) is 120W. Dan is de stroomsterkte I=P/V=120/12=10 A Het draadopervlakte is dan als volgt te berekenen. Draadoppervlak in mm2 = totale draadafstand (in meters) x stroomsterkte (I) x soortelijke weerstand koper per mm2 (0,0175) / toegestane spanningsverlies in Volt. Bijvoorbeeld : kabel lengte naar brandstofpomp is 3 meter, stroom = 10 A en toegestane spanningsval =0,5V. Daar er een plus en min kabel naar de pomp loopt wordt de lengte vaak 2x genomen en moeten beide draden, die doorsnede hebben. Draadoppervlakte= 2 x 3 (m) x 10(A) x 0,0175 / 0,5(V) = 2,1 mm2. Dus kabel 2,5 mm2 nemen. Bij een draadlengte van 1 meter dus 2x1 x10 x 0,0175 /0,5 = 0,7 mm2 en zou 0,75 mm2 kabel voldoende zijn. Zoals je uit bovenstaande ziet is de lengte van de draad van (-) en naar pomp (+) zeer bepalend voor de keuze van de draad doorsnede in mm2. Hetzelfde geldt ook voor het vermogen van de brandstofpomp. Monteer je een andere pomp (zwaardere) dan is het wenselijk te kontroleren of de bedrading hiervoor geschikt is en moet zonodig aangepast worden. Vaak hebben ook de massaverbindingen een slecht kontakt en een te grote overgangsweerstand en dus een te grote spanningsval. Bij problemen altijd de spanningsval meten. De zekeringswaarde is ongeveer 1,5 de stroomsterkte van de verbruiker. Dus bij een verbruik van 10 A wordt dat 15 A. Zitten er meerdere verbruikers op dezelfde zekering dan moet de som van die vermogens genomen worden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ad coertjens Geplaatst: 18 februari 2019 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 18 februari 2019 Heer Gijsbert, Dank je voor je uitleg, ik sta ervan te kijken dar er mensen zijn die er zoveel vanaf weten, het heeft misschien raakvlakken met u beroep. Dit gaat boven mijn petje, wat ik uit u verhaal lees, zou de koperkern 2 mm voldoende moeten zijn, ik ga ook kijken wat er nu in zit. Ik weet wel dat het een vrij stugge draad is die naar de pomp loopt. Met vriendelijke groet. Ad C. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.