Ga naar inhoud

ceramische remmen


Thomas Rouw

Aanbevolen berichten

hello allemaal,

ik ben op zoek gegaan naar de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van remmen, vooral in de ceramische hoek is er nogal wat ontwikkeling, nieuwe productie processen zouden de kosten moeten drukken naar 25% van wat ze eerst waren, echter ik kan er maar weinig info over vinden.

Movit heeft mooie spullen maar geen prijzen,

Brembo heeft inmiddels ook een alu/staal composiet gemaakt wat 20 tot 30% gewicht bespaart maar ook geen prijzen,

Hitco van AP maakt van alles maar alleen voor de racerij.

er zijn er vast wel meer.

Ook antwoorden op de vraag wat de eisen dan zijn aan de klauwen zijn nergens te vinden. AP heeft voor bepaalde klauwen wel en voor anderen geen carbon schijf/blok combi's te koop.

aangezien het remvermogen van ceramische systemen veel hoger ligt (??? aanname???) zou je met minder grote schijven toe kunnen ten opzichte van staal. das weer lichter en goedkoper.

wie kan hier meer over vertellen. gewoon praktische informatie. leveranciers/prijzen/soorten.

in mijn geval: de remmen voor de GD zijn toch al kneiter duur, en 5 tot 8KG besparen lijkt binnen de mogelijkheden te zitten, ik breng dan minder naar de belasting voor de CO2 tax, en houd er een betere auto aan over.

we moeten voor de toekomst met zijn allen qua techniek een stapje hoger dan oud en vertrouwd ben ik bang.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

aangezien het remvermogen van ceramische systemen veel hoger ligt (??? aanname???) zou je met minder grote schijven toe kunnen ten opzichte van staal. das weer lichter en goedkoper.

Of je meer remvermogen hebt weet ik niet maar je hebt wel een paar voordelen

- de schijven kunnen hogere temperaturen aan

- de schijven zijn lichter

- en de schijven gaan langer mee (denk niet dat je dat veel uitmaakt :) )

Morgen ga ik naar een autosport beurs in Duitsland mischien zie ik daar nog wat voor je ik hou mijn ogen open :shock:

bedoel je deze schijven bij Brembo ?

http://www.carpartsprovider.com/Remmen/Brembo-Max.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Hoi Thomas,

Er zijn wellicht wel al wat toepassingen voor straat gebruik maar om je een indicatie te geven van de toepassing van carbon remmen in de racerij en ook wat prijzen:

Wij rijden met onze formula wagens (800kg) met carbon schijven (328mm) en blokken. Voor en achter dezelfde maat.

Blokken en schijven gaan aan de voorkant max 1000km mee. Achter ongeveer 2200km (dit is uiteraard wel race gebruik)

Setje blokken kost € 524 ex en een losse schijf € 1629 ex.

De ideale temperatuur bij aanremmen (dus start temp) is tussen de 400 en 450 graden. Vandaar dat de mate van koeling nogal verschilt per circuit. Dit is dus niet haalbaar met een straatauto.

Wat de calipers betreft, is het belangrijk dat deze een goede warme afgifte hebben en dus ook geforceerde koeling want de seals mogen niet boven de 200 graden uitkomen (worden dus altijd vervangen na elke race)

In de Porsche Supercup (en ook straat modelen) rijden ze met carbon metallic, deze toepassing is beter voor op straat, ook omdat je niet zo'n hoge start temperatuur nodig hebt. Denk (maar dat weet ik niet zeker) dat het wat goedkoper is ook.

gr Daan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daniel,

Die laatste optie die je noemt dat zijn toch de blokken die dan carbon-metallic zijn, en niet de schijven.

uiteindelijke doel is gewoon zo licht mogelijk uitkomen.

330mm geventileerde schijven en 4 pots AP 5200 serie klauwen, is toch al redelijk aan de zware kant.

ik ben erg beniwud naar de prijzen van bvb de brembo CO-Cast schijven, deze zouden al 20% lichter zijn dan normaal staal. echter behalve de al genoemde link op de brembo site kan ik er helemala NIETS over vinden.

ik neem aan dat deze ook gewoon met een Bell bevestigd worden dus maakt het wat dat betreft niet gek veel uit.

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Sorry ik bedoelde carbon ceramic. Bij Porsche is dan de schijf daarvan.

Carbon metallic is (ook een merknaam) een type remblok waarbij carbon is gemengd in de remblokken om sde remblokken stabieler te houden bij hoge temperaturen.

Hier tekst en uitleg:

Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) use a cross-drilled, carbon fiber reinforced ceramic disc with special composite pads. During manufacture, the basic disc molding (made from a carbon-fiber and polymer mix) is silicated in a special high-vacuum process at 3,092oF (1,700oC). Like Porsche's conventional discs, the PCCB parts are cross-drilled and directionally vented. A PCCB brake disc weighs 50% less than its cast-iron counterpart despite considerably larger dimensions. Like a competition-bred conventional system, the ceramic outer disc is mated to a steel inner "hat." PCCB brakes use specially developed six-piston calipers on the front and four-piston calipers on the rear.

Brembo CO-cast is als ik me niet vergis gewoon een stalen schijf met een aluminium bell die vast zit aan de schijf.

Dan kan je net zo goed losse schijven kopen (bv van Wilwood) en de daarbij horende bell (Bell is prima zelf te maken ook trouwens).

Kies dan voor een maximale diameter schijf in een "lage" uitvoering en dan een hele grote bell draaien.

gr Daan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

bij 5th gear hebben ze eens 2 911's over een ringbaan gereden

en om de 200 meter vol in de remmen tot stilstand en weer volgas optrekken..

pas na een paar keer goed remmen ging je verschil zien tussen de

911 met normale remmen en met keramische..

bij bijvoorbeeld de Lotus Elise zijn een speciale combinatie van remblokken

en schijven gebruikt, die bij normaal gebruik de levensduur van de auto

moeten overschrijden.

zelfs bij gebruik in de bergen;

Fluelapas.jpg

kwamen de remmen niet over een paar honderd graden,

waardoor ze dus niet overmatig insleten.

heb je dus een erg zware auto, heeft het zin, dan zou je te hete remmen kunnen krijgen,

je probeert je eigen onkunde te camoufleren en gooi je er een hoop geld tegenaan,

zoals veel rijkelui-zoontjes dat door de jaren heen hebben gedaan;

niet nadenken als je de berg af rijdt, gewoon km's lang bijremmen

en ineens vreemd opkijken als je doorschiet,

de remmen de schuld geven en een nog duurdere auto kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

heb je dus een erg zware auto, heeft het zin, dan zou je te hete remmen kunnen krijgen,

je probeert je eigen onkunde te camoufleren en gooi je er een hoop geld tegenaan,

zoals veel rijkelui-zoontjes dat door de jaren heen hebben gedaan;

niet nadenken als je de berg af rijdt, gewoon km's lang bijremmen

en ineens vreemd opkijken als je doorschiet,

de remmen de schuld geven en een nog duurdere auto kopen...

wat probeer je te zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

nou, vanaf het begin waren er altijd al 'snelle zware' rijke lui's auto's

met 3+ liter motor inhoud en meer..

zonder stuurbekrachteging gingen ze de bocht niet door,

terwijl de normale Jan met de Pet geen stuurbekrachtiging nodig had

in zijn Mini, Alto of Corsa in te parkeren.

Dat is altijd al het spelletje geweest, de auto's worden te zwaar om

normaal te besturen;

je hebt ASR, omdat je anders niet van zijn plek komt,

ESP omdat je anders omdondert bij een overstekende bejaarde,

rembekrachtiging omdat je auto te zwaar is voor je voet,

BAS omdat je gewoon te hard en te zwaar door de bocht gaat,

EDS omdat je gewoon het verschil tussen ijzel en droog niet weet,

ceramische remmen omdat je auto anders na 2 keer remmen niet

meer stopt, die 2.500 kg aan bewegings energie moet ergens heen..

en 7 speed automaat, omdat je daar ook te oud voor bent geworden...

noem het actieve rijondersteuning, ik noem het dikke lui met soepbrillen

auto's, die gewoon een te grote auto voor hun vrouw hebben aangeschaft.

nu nog PBA, ACC en Lane Assist en we zijn nog 20 cm verwijderd van een

electronische chauffeur..

en auto's met chauffeur zijn er al jaren, die heten taxi's of Vervoer op Maat.

ik kan me in de racerij wel bedenken waarom iemand het zou willen,

maar op straat in een auto rond de 1000kg lijkt het mij een beetje

het doel voorbij te schieten, zeker in de file en in de regen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

noem het actieve rijondersteuning, ik noem het dikke lui met soepbrillen

auto's, die gewoon een te grote auto voor hun vrouw hebben aangeschaft.

nu nog PBA, ACC en Lane Assist en we zijn nog 20 cm verwijderd van een

electronische chauffeur..

.

@Bernard:

Wat zegt dit over ceramische remmen (de originele vraag van Thomas)?

Dat je een hekel hebt aan grote auto's met 'nieuwigheden' is wel duidelijk.

Als ik de porsche beschrijving lees, dan lijkt het er op dat deze continu de temperatuur van de ceramische schijven meet en ze met lichte frictie met de remblokken op temperatuur houdt.

Zo'n systeem wil je toch niet in je GD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

@Bernard:

Wat zegt dit over ceramische remmen (de originele vraag van Thomas)?

Dat je een hekel hebt aan grote auto's met 'nieuwigheden' is wel duidelijk.

dat niet.. maar wel aan grote Landrovers met blonde mutsen die 1 kind

ermee naar school brengen..

zoals met veel dingen, zoals 2x zoveel snelheid is 4x zoveel weerstand,

is het groter maken van dingen vragen om noodgrepen om simpele

dingen nog in stand te houden.

bij mijn Triumph van 750 kg zonder rembekrachtiging kan ik bij 120km/uur

nog steeds alle 4 de wielen blokkeren op droog wegdek.

sterkere remmen hebben dus geen zin, de banden kunnen dit niet overbrengen

op het asfalt;

racebanden en een perfect onderstel, zou een hogere kracht tussen

band en asfalt op kunnen leveren, samen met betere dosering (goede

rembekrachtiging) en ten gevolge van betere/constante remmen daarmee

beter ronde tijden.

maar zolang mijn remmen sterker zijn dan mijn banden, mijn remmen

niet te heet worden omdat ze een halve zee-tanker tot stand hoeven

brengen, is er geen noodzaak om sterkere remmen te monteren,

of remmen die beter remmen onder hogere temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bert Janssen
@ Bernard

Voor zover ik het begrepen heb, is de insteek van Thomas ook niet om betere remmen te krijgen. Hij wil lichter. En dat is iets wat ieder se7en liefhebber wel MOET begrijpen.

welk dieet is dan het beste :?::?::D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bernard:

Wat zegt dit over ceramische remmen (de originele vraag van Thomas)?

Dat je een hekel hebt aan grote auto's met 'nieuwigheden' is wel duidelijk.

dat niet.. maar wel aan grote Landrovers met blonde mutsen die 1 kind

ermee naar school brengen..

zoals met veel dingen, zoals 2x zoveel snelheid is 4x zoveel weerstand,

is het groter maken van dingen vragen om noodgrepen om simpele

dingen nog in stand te houden.

....

maar zolang mijn remmen sterker zijn dan mijn banden, mijn remmen

niet te heet worden omdat ze een halve zee-tanker tot stand hoeven

brengen, is er geen noodzaak om sterkere remmen te monteren,

of remmen die beter remmen onder hogere temperaturen.

Volgens mij rijden er geen mutsen in sevens of andere kitcars.. Waarschijnlijk reageer je op het verkeerde forum :D just a joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Daniel Cramer

Bernard,

Buiten het feit dat het topic inderdaad gaat over het vinden van lichtere remmen lijkt het me veel zinvoller om construtieve tips en ideeen te plaatsten dan meerdere malen je uitgebreide mening over wat jij zinvol vindt.

Tips en ideeen hebben we allemaal wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Volgens mij is Thomas dus het meeste geholpen

door het monteren van remkoelslangen.

Als je je remsysteem koeler houdt heb je:

1. Minder snel / geen last van fading

2. Vergroot je de levensduur van je blokken.

Kun je vervolgens kleinere remschijven en klauwen monteren.

Is ook lichter.

Verder denk ik dat het verstandig is om eens wat uit te rekenen hoeveel het verminderen van onafgeveerde gewicht nu bijdraagt in:

- rondetijden op een circuit,

- acceleratie,

- remvermogen,

- comfort,

- etc.

Overigens ben ik ook tegen alle nieuwigheden, welke niet bijdragen tot het verbeteren van behaalde resultaten uit het verleden.

En hoppa, nog een mening erbij .....

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Thomas,

misschien is dit iets voor je.

ik ben enkele jaren geleden in contact gekomen met een kerel die aluminium kon behandelen.

door deze behandeling werd het aluminium dus danig hard dat het harder en dus slijt vaster werd dan staal.

ik heb met deze man een deal gedaan en in ruil daarvoor heeft hij voor mij aluminium remschijven gemaakt en behandeld.

ik heb ze nog niet geprobeerd dus ik kan je nog geen ervaring mee delen maar ik theorie moet het werken.

het grote probleem bij deze schijven was volgend de man de koeling.

het aluminium kan minder warmte opslaan dan staal dus je krijgt eerder vervorming.

voor een auto met open wielen is er voldoende koeling maar voor productie auto's was dit het grote probleem, dat is ook de rede dat het nooit in massa productie gegaan is. hij heeft inmiddels wel een goede reputatie opgebouwd met behandeling van andere componenten.

kijk maar eens op zijn site, misschien kan hij wat voor je betekenen.

gr peter.

succes met je zoek tocht

http://www.ceradure.com/nederlands/koudecycli.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...