Jump to content
Sign in to follow this  
Jimmy de Tree

Toyo Proxes R1R

Recommended Posts

Jimmy de Tree

Goedemorgen,

Ik post dit bericht hier omdat ik niet waar ik het anders mag/moet plaatsen.
Ik ben werkzaam bij Toyo Tires, op het Benelux kantoor en ik weet dat er best wat kitcar eigenaren op de Proxes R1R rijden (waaronder ikzelf).
ivm. de EU labelwaarden waar deze band volgens de nieuwe regelgeving per 2019 niet meer aan voldoet is deze band helaas uit productie gehaald en zal er (voorlopig) geen opvolger komen. De reeds geproduceerde banden met DOT 2018 mogen nog tot 2021 verkocht worden, dus dat geeft verder geen problemen.

Dit is puur ter info.  Er is geen intentie tot verkoop vanuit mij. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
A.Boeren

Hoi Jimmy,

Leuk dat je dit deelt, Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom de banden niet meer gaan voldoen.

Te weinig grip op droog asfalt kan ik niks bij voorstellen :)

Waarom is besloten om de band niet aan te passen aan de nieuwe regelementen?

Ik heb zelfs mijn camper op Toyo's staan, niet dat ik nu sneller de bocht kan pakken, heb niet graag  de inhoud van de koelkast door heel de camper geslingerd en 25kg aardappels en 5 blokken kaas in mijn nek :)

Groet,

Arjan

Edited by A.Boeren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jimmy de Tree

Beste Arjan,

Deze banden hebben de codering S2WR1, en een DOT codering voor straat gebruik. Per september 2018 zijn er in de productie nog enkel banden toegestaan met codering S2WR2, waaraan de R1R dus niet voldoet. De R1R is in de basis een band die sinds 2010 in productie is. 
Dit heeft te maken met het aantal "streepjes" in geluid en de grip op nat wegdek.

Er is een overweging geweest om de compound van de band aan te passen naar de S2WR2 codering eisen maar hiervoor zouden teveel concessies gedaan moeten worden aan de band om hem straat legaal te houden.
De semislick, R888R is in de basis al ontwikkeld voor de S2WR2 eisen, de maten die hier nog niet aan voldeden zijn inmiddels allemaal aangepast.

Kaas in je nek lijkt mij inderdaad ook niet prettig :) zeker smeerkaas niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koen Peeters

Dag Jimmy,

Bedankt voor de nuttige info.

Ik vind het echter zeer spijtig, want ik ben zelf anderhalf jaar geleden overgestapt van de T1R naar de R1R en ben er bijzonder tevreden mee.

Een bijkomende moeilijkheid was toen (en allicht nog steeds) dat mijn achterbanden 225/50/16 in Europa niet leverbaar waren en ik ze in Amerika moest kopen, waar ze wél verkrijgbaar waren.

Hopelijk komt er snel een waardig alternatief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...