Ga naar inhoud

Dax met V8 3500 efi loopt niet goed


Leo van Teeffelen

Aanbevolen berichten

Wie of wie kan mij helpen.

Ik zou enorm geholpen zijn met wat hulp. Ik heb een Dax Rush met daarin een Rover v8 Efi motor.

ik ben nu op het punt aangekomen om de motor af te stellen. Ik heb de gehele auto en motor compleet opnieuw opgebouwd.

De motor start maar lijkt bij gas geven te verzuipen. de uitlaatgassen ruiken erg naar benzine.

Het volgende is er al aan gedaan

nieuwe brandstof pomp/brandfstof filter

nieuwe ontsteking met bobine kabels

nieuwe bobine

nieuwe bougies

nieuwe olie

injectoren zijn gereinigd en voorzien van nieuwe seals.

nieuwe koolwater sensor 

nieuwe thermo time switch

andere luchtmasse meter geprobeerd

andere ecu geprobeerd

ander power resistor geprobeerd.

leidingen zijn schoon gemaakt druk gemeten  vacuüm getest.

alles slangen zijn vernieuwd.

alle kabels zijn doorgemeten

gaspotentiemeter doorgemeten.

Kortom ik weet het niet meer en zou echt wat wijsheid kunnen gebruiken. wie o wie kan mij op het juiste spoor zette.

Ik woon in de buurt van Breda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de Rover niet exact, maar wel vergelijkbare oude systemen.

Er zijn  dan 2 mogelijke problemen.:     

1: Vaak hebben deze een aparte koudstart injector. Waarschijnlijk blijft deze hangen.

2: drukregelaar brandstofsysteem werkt niet. Te hoge brandstofdruk in systeem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Harry, de coldstart injector hebben we ook al buiten spel gezet door hem los te koppelen en de toevoerslang af te stoppen echter zonder resultaat.

De brandstofdrukregelaar hebben we door gemeten geeft een druk welke overeenkomt met de waardes in het  manuel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook al veel zaken vervangen, dus een draadbreuk in de motrokabelboom zou ook nog kunnen, daarvoor heb je echter wel een scoop nodig om direct bij de ecu het signaal van de sensoren af te kunnen vangen.

Controleer ook of de potmeter en lmm wel spanning krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de EFI kabelboom heeft Rover (soms?) een extra weerstand aangebracht in het motortoerental circuit. Dit circuit is de verbinding tussen het ontstekingssysteem en het brandstofinjectie systeem. Een beschadigde of verbroken weerstand kan er voor zorgen dat de ECU niet het juiste motortoerental krijgt. Hierdoor kan de ingespoten hoeveelheid brandstof dus afwijken. Ik heb geen idee of dit bij jouw motor het geval is, maar misschien kun je het controleren.  De weerstand 6.8 kOhm zit vaak ergens ingetaped in de kabelboom en is moeilijk te vinden.

weerstand.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gisteravond alle injectoren gereviseerd en gecontroleerd, alles weer terug geplaatst en lucht dicht gemaakt , de balast resistor door gemeten, geen fouten gevonden.

Toch loopt de motor niet lekker en lijkt te verzuipen bij gas geven.

Iemand nog een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Leo van Teeffelen:

Gisteravond alle injectoren gereviseerd en gecontroleerd, alles weer terug geplaatst en lucht dicht gemaakt , de balast resistor door gemeten, geen fouten gevonden.

Toch loopt de motor niet lekker en lijkt te verzuipen bij gas geven.

Iemand nog een idee?

Eens een filmpje maken en deze hier plaatsen? 4 gassen meting uitvoeren bij een APK keurstation? Motor al op bedrijfstemperatuur gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb dit te rijk lopen een keer gehad met defecte maf sensor, temperatuur sensor (leek goed was het niet) en een defect in de ecu. Met al die dingen stap voor stap uitwisselen los je het wel op als je lijstje hierboven goed is afgewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zie wat je allemaal vervangen hebt, begin ik toch te denken aan ontsteking die 90 graden uit het lood staat of dat de ontstekingsvolgorde niet klopt. Kijk ook naar de draairichting van de rotor in relatie tot de cilinders. Ben ff kwijt hoe dat bij deze Rover motor zit maar bij mijn crossflow draait de rotor tegen de klok in. In tegenstelling tot veel andere motoren.  En laat dat ding nou ook gewoon starten als je andersom aansluit !

omdat het een 8 cilinder is loopt het waarschijnlijk altijd wel, hoe verkeerd je de bougiekabels ook aansluit. Maar goed zal ie dan niet lopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een link ingevoegd van youtube waar ik een filmpje heb geplaatst.

Ik heb inmiddels ook een andere ECU en Luchtmassameter geprobeerd om die zaken uit te sluiten. Beiden leveren geen verbetering op.

De eerste tiental seconden reageert hij goed op het gas om vervolgens bij gasteven te verzuipen.

De ontsteking draait rechts om en de bougiekabels zijn in de juiste volgorde aangesloten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je andere post had ik nog gevraagd of je het ontstekingstijdstip hebt gecontroleerd, ook bij 3500 toeren. Om daarmee niet goed werken van de mechanische vervroeging  uit te sluiten. Je geeft nu vrij abrupt gas. Lukt het wel om het toerental langzaam op te voeren ?

Bij stationair 10 graden en bij 3500 toeren iets van 33/34 graden vervroeging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dirk,

Allereerst dank voor het meedenken.

Ik heb de ontsteking als volgt afgesteld.

Bovenste dode punt bepaald door de eerste bougie eruit te draaien en aan de krukas poelie te draaien tot het BDP gevonden is dit punt heb ik gemarkeerd op de krukas poelie.

Toen met een stroboscoop de ontsteking op 8 graden gezet met de vacuüm vervroeging uitgeschakeld( afgedopt).

Ik heb hem nog niet gecontroleerd bij 3500 toeren.

Wat wel opvalt is dat ie de eerste 20-30 seconden heel netjes loopt en daarna begint te roken en stinken( onverbrande benzinelucht)

Als ik  het gas heel langzaam opentrek( het de hand ) pakt hij wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rare vraag maar doe je dit alles (gasgeven in filmpje) met een koude motor of eentje die lekker opgewarmd is? (mijn westfield met zetec hoef ik koud ook geen volgas te geven zoals je doet dan verzuipt deze ook)

Is er niet in de buurt een rover monteur/specialist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen!! We hebben het gevonden!!!

Jullie zullen het wellicht niet geloven. in de nieuwe verdeelkap ontbrak het centrale contact, er zat alleen een veertje!.

Maanden zoeken nameten en vervangen hebben uiteindelijk resultaat opgeleverd.

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor het meedenken.

In de bijlage een foto van de nieuwe verdeelkap , zonder centraal contact. Blauwe is diegene met en de zwarte met ontbrekende centrale contact.

 

fa16b9e3-7613-474d-8fad-ac7e640a7a9e.jpg

dc436472-f62b-4151-a582-e985cdeff7c8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Leo van Teeffelen:

Mannen!! We hebben het gevonden!!!

Jullie zullen het wellicht niet geloven. in de nieuwe verdeelkap ontbrak het centrale contact, er zat alleen een veertje!.

Maanden zoeken nameten en vervangen hebben uiteindelijk resultaat opgeleverd.

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor het meedenken.

In de bijlage een foto van de nieuwe verdeelkap , zonder centraal contact. Blauwe is diegene met en de zwarte met ontbrekende centrale contact.

 

fa16b9e3-7613-474d-8fad-ac7e640a7a9e.jpg

dc436472-f62b-4151-a582-e985cdeff7c8.jpg

Dan nu een filmpje met een mooi lopende V8?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shakedown Dax Rush,

Een jaar werk, allerlei problemen overwonnen.

Vandaag eerste proefrit met goed reagerende motor.

Eindigde uiteindelijk in tranen.

Het enige niet gereviseerde onderdeel liep in de soep, de versnellingsbak LT 77.

Ik wil jullie het filmpje toch niet onthouden.

Wordt vervolgd

8OjNV5eWTFWSxmqKjq4Hvw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...