Ga naar inhoud

Clignoteur met piezo-alarm


Walther van den Biggelaar

Aanbevolen berichten

In mijn HKT-Seven zit een driepolige clignoteur met een bescheiden klikje. Aan twee ledjes kan ik zien aan welke kant de richtingaanwijzer actief is. Het klikje is nauwelijks hoorbaar. Het komt voor dat ik vergeet de richtingaanwijzer in neutraal te zetten. Dat is lastig voor medeweggebruikers.

Ik zoek een clignoteur 3 polig 12 V met een hard geluid. 

Peugeot scooters hebben zoiets maar het geluid is minimaal. 

Ik denk aan het toevoegen van piezo-alarm. 

Wie heeft de oplossing?

Groet,

Walther

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze in mijn auto gehad, geluid was best wel luid en ik vergeet zelden de richtingaanwijzer uit te zetten. Voor mij 'dus' overbodig en heb hem eruit gehaald en met opruimen weggegooid.

Weliswaar 2 polig maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het derde contact is alleen voor het indicatielichtje op het dashboard en bij mijn auto is dat op de lampen zelf aangesloten, dus op de relais aansluiting die ook de lampen stuurt. Zou deze gewoon bestellen, voor goed en wel €2,- is het een testje waard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ramon, bedankt voor je reactie. Ik was ook al bij een motorenzaak geweest maar die kenden zo'n lawaaiapparaat niet. Het blijkt dus wel te bestaan. Ik ga het proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was hier ook mee bezig. Heb deze vandaag uit China ontvangen. Heb nog niet geprobeerd. Idee is om parallel op t indicatie lampje te zetten.

2 Stk/partij 95DB Alarm Hoge decibel 3-24 V 12 V Elektronische Buzzer Beep Alarm Intermitterende Continue Pieptoon voor Arduino SFM-27
https://s.click.aliexpress.com/e/ctC5D6l7

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Roger Smolders:

geluid is al intermittent, gewoon 12V erop.

Uhhm, dan gaat het wellicht niet werken....als je een pulserend signaal erop aansluit (knipperlicht immers) en de buzzer gaat hier ook nog eens piepjes (ipv on-onderbroken piepen) van maken dan is het maar afwachten of er nog geluid uit komt.

De buzzer die jij hebt lijkt meer iets voor een achteruitrij alarm. Continue voeding via de achteruitrijlamp en de buzzer zorgt voor pulserend piepsignaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Ramon Koch:

Uhhm, dan gaat het wellicht niet werken....als je een pulserend signaal erop aansluit (knipperlicht immers) en de buzzer gaat hier ook nog eens piepjes (ipv on-onderbroken piepen) van maken dan is het maar afwachten of er nog geluid uit komt.

De buzzer die jij hebt lijkt meer iets voor een achteruitrij alarm. Continue voeding via de achteruitrijlamp en de buzzer zorgt voor pulserend piepsignaal

Aftakken op de knipper schakelaar voor het relais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2018 om 14:27 zei Roger Smolders:

Aftakken op de knipper schakelaar voor het relais.

Dat gaat hetzelfde resultaat opleveren, kijk maar eens naar het schema hieronder.

De schakelaar zit achter het relais, tenminste bij mijn Westfield is dat zo. Moest er een alternatief gekozen zijn voor de aansluiting, zoals deze bijvoorbeeld dan kun je inderdaad voor de schakelaar aftakken en dan werkt de buzzer. Maar de tweede manier van aansluiten vraagt om 2 extra relais voor keuze links/rechts, en dat wil je ivm het complexe(re) schema en de extra onderdelen liever niet.

Maar dat is allemaal theoretische wijsheid, in elke kit zit het anders. Ook in mijn auto wordt op sommige punten niet het schema van Westfield gevolgd. 

 

 

image003.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Gevonden!!! Het is een mini knipperlichtzoemer 6-12V BLE2.

Besteld bij Conrad €11,99, maar er zijn meerdere leveranciers.

Het ding is gemonteerd en geeft naar genoegen voldoende geluid.

Schema verklikker richtingaanwijzer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...