Ga naar inhoud

aansturing tankmeter


S.Postma

Aanbevolen berichten

hallo

In mijn auto heb ik RMD meters geplaats. heel leuk, maar nu het volgende:

mijn meter werkt net andersom als de bedoeling is. Tank vol -> meter leeg. Dus hoe mminder de weerstands waarde van de meet unit in de tank wordt hoe meer de tankmeter aangeeft

Ik gebruik de orginele unit van de donor en dat kan ook niet anders.

heeft iemand een eletronische idee om te zoren dat je de weerstandswaarde kunt omdraaien (omdraaien op de meter kan niet)

groeten sjoerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi sjoerd,

Heb je de meter wel goed aangesloten? Een lage weerstand van de sensor, dus lege tank, geeft een hoge stroom door de meter. Deze hoge stroom zorgt ervoor dat de wijzer terug naar de 0 stand gedrukt wordt. Althans zo is dat bij mijn VDO meters. Een lage stroom, dus volle tank geeft minder tegenwerking aan de wijzer. De wijzer geeft dan "vol" aan als gevolg van de 12 Volt voeding. De stand van de wijzer wordt bepaald door de 12 Volt voeding die ervoor zorgt dat de wijzer vol aangeeft en de grootte van de tegenwerkende stroom door de sensor die afhankelijk is van de weerstand, dus van het benzineniveau. Hopelijk heb je hier wat aan maar nogmaals mijn VDO meters hebben drie aansluitpunten (massa, signaal, 12 Volt) en ik weet niet hoe dat bij jou meters is.

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sjoerd,

zoals ik het nu begrijp heeft je tankmeter 3 aansluitingen.

Ik vermoed +, - en sensor.

Je kunt de meter dan waarschijnlijk op 2 manieren aansluiten.

Zie de 2 onderstaande schema's.

schema 1:

---------------------------------- +12V

|. . . . . . . . . . . . . . . |

|. . . . . . . . . . . . . . . |

meter-----sensor----

|

|

---------------------------------massa

schema 2:

---------------------------------- +12V

|

|

meter-----sensor----

|. . . . . . . . . . . . . . . |

|. . . . . . . . . . . . . . . |

---------------------------------massa

(punten in bovenstaande schema's zijn regelvulling)

Zoals je ziet moet je niet je meter anders aansluiten,

maar de sensor (of naar + of naar massa) anders aansluiten.

Groeten,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

't ding werk gewoon als een potentiometer jongens, dus zijn er altijd 2 mogelijkheden,

andere optie is gewoon de vlotter verbuigen zodat ie weer goed aangeeft...

llekker low tec werkt altijd! :shock:

Grtz Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bernard Verdoorn

op de tank zelf zit meestal maar 1 aansluiting,

de aarde loopt via de tank zelf en wat je aansluit is de weerstand

die oploopt bij meer benzine.

hang je dus deze aan de +12 en rij je de tank leeg,

kan je een warme kont verwachten...

voorzichtig dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

he hallo,

over het wisselen van draden en de werking is mij geheel duidelijk. maar dat zijn oplossingen welke niet werken. Ik heb inmiddel de unit uit de tank gehaald en heb daar de sensor omgebouwd. Nu werkt ie. dus conclusie

probleem weer opgelost

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

het omwisselen van de draden kan wel werken.

Een tank sonde heeft als het goed is namelijk 3 contacten of 2 contacten (+ massa).

Wat er dus gebeurd is inderdaad dat de weerstand net zoals in een potmetertje verschuift tussen de 3 punten. + en aftakking en aftakking en min.

indien dus de sonde anders om werkt, is het dus kwestie van + en - omdraaien. Om er achter te komen wat wat is bij 3 pinnen moet je meten.

Dit doe je door eerst de 2 pinnetjes te zoeken welke de grootse weerstand geven terwijl de vlotter op half vol staat (iig niet leeg of compleet vol).

Die 2 pinnetjes zijn de + en de - (wie wie is is dan nog niet te zeggen). Daarna meet je van het derde pootje tot 1 van de andere 2.

Als het goed is krijg je dan dat de waarde die je eerst vond (totale weerstand) een optelsom is van de 2 waarden die je vind als je het derde pootje meet tegen de pinnen 1 en 2. Afhankelijk van of je spanning moet oplopen af afnemen bij een leeg lopende tank kies je op welke pin je de + zet en op welke de min.

Een toenemende spanning (op je signaal pootje) krijg je als je weerstand naar - groter word.

Het kan natuurlijk zo zijn dat er tank sondes zijn die wel 3 pinnen hebben maar als nog voor ons een 2 pinnige zijn. De derde pin zou dan tank is leeg lampje kunnen zijn o.i.d.

Indien je een 2 pinnig exemplaar hebt is het kwestie van meten tussen een pin en 0volt (frame / behuizing) om te kijken of het ding niet intern aan de 0 zit (de derde pin). In het laatste geval is een mechanische aanpassing onontkoombaar.

Om een 2pinnig exemplaar werkend te krijgen zul je een extra weerstand moeten opnemen in je circuit.

Maar dat laat ik nu buiten beschouwing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...