Ga naar inhoud

Lengte schokbrekers DAX Rush


Aanbevolen berichten

Hoe lang zijn bij jullie de schokbrekers/veren?  (Dax Rush, de dion)

Bij mij h.o.h. 33,5 cm onbelast.  Dit lijkt mij 5 a 10 cm te lang omdat ik, in de korste stand, maar 1 1/2 cm speling heb tussen het frame en de achteras. De rijhoogte is verstelbaar, als ik hem 1 1/2 cm omhoog draai (=veer langer maak) dan zit het chassis tegen de dion as aan.

Bedankt alsvast voor je moeite om kijken en te antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schokdemper is niet te lang, de lengte van de demper wordt door de constructie van het chassis bepaald. 

De slag is daarmee ook grotendeels bepaald, afhankelijk van het type demper, naar ik aanneem een monotube.

De slag wordt vervolgens beperkt met packers. Deze zitten in  de body om de uitgaande slag te beperken en buite de body om de ingaande slag te beperken.

Vervolgens moet er nog een bumprubber om de zuigerstang ziten. Die zijn er ook weer in verschillende hardheden te krijgen wat ook weer van invloed is op het maximale  inzakken van de demper.

Als je de auto omhoog draait zoals je het noemt word de veer niet korter of langer. je maakt alleen de 'sag' (inzakking) minder. De veer wordt alleen korter (= meer voorspanning op het geheel) als de demperstang al maximaal uit is. Dit is niet iets wat je wilt. Daarmee wordt de achterkant van de auto erg springerig en link om mee te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Hoi Harry, 

bedankt voor je antwoorden maar ik begrijp het niet. Bijgesloten de foto van mijn verstelbare veer/schokbreken. Bovenaan zit de scholbreker/veer vast aan het chassis. Onderaan zit de schokbreker vast aan de achteras. Daar zit een ring waar de veer op rust. Die ring kan ik omhoog draaien. Volgens mij ga ik dan niet de veer korter maken maar duw ik de veer omhoog. de schokbreker is een scholbreker en zal een verplaatsing toelaten. Ik kan de ring ongeveer 1 dm omhoog draaien. daarmee gaat het chassis dus ook 1 dm omhoog. 

eens?

iOS upload - Wed 8 Aug 2018 213415.JPG.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

In je eerste opmerking schrijf je dat je de veer langer maakt als je hem 1 1/2 cm omhoog draait.  Daar antwoord ik op.

Die veer blijft even lang, de demperstang gaat meer uit.

Op een gegeven moment is de demper op maximale lengte, daarna komt de wagen niet verder omhoog, maar verhoog je de voorspanning doordat dan de veer  wordt gecomprimeerd  ("korter" wordt)

In die fase wil je echter niet zitten qua wegligging. Het betekent dat de suspensie steeds minder "sag" krijgt en deze is vooral op de achteras nogal belangrijk voor een goede wegliging, met name bij aanremmen en hobbels.

Voor een goede balans moet je ca 2-4 cm sag hebben als de auto op de wielen staat.
De veer wordt dan door de belasting gecomprimeerd ("korter") en de demperstang gaat iets in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hoi Harry, 

Sorry, Mijn tekst is inderdaad helemaal fout. 

De tekst ...  (=veer langer maak) ....

Had moeten zijn: Als ik de zetel waar de veer onder op rust, omhoog draai ....

De veer wordt niet gecomprimeerd, (krijgt geen voorspanning). Dit heeft uitsluitend tot gevolg dat de ophanging van de schokbreker boven en onder verder uit elkaar komt. Ik zit nog lang niet op het punt dat de schokbreker aan het einde van zijn bewegingsruimte is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei CeesDoets:

Hoi Harry, 

Sorry, Mijn tekst is inderdaad helemaal fout. 

De tekst ...  (=veer langer maak) ....

Had moeten zijn: Als ik de zetel waar de veer onder op rust, omhoog draai ....

De veer wordt niet gecomprimeerd, (krijgt geen voorspanning). Dit heeft uitsluitend tot gevolg dat de ophanging van de schokbreker boven en onder verder uit elkaar komt. Ik zit nog lang niet op het punt dat de schokbreker aan het einde van zijn bewegingsruimte is. 

In dat geval moet je de auto eens omhoog krikken. Als de as dan het chassis raakt is de demper idd te lang.

Dit kan alleen opgelost worden met een packer in de demper, als je deze kunt demonteren, of andere dempers monteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...