Ga naar inhoud

De remmerij van mijn VM77


ad coertjens

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo lotgenoten. Ik zit met een aantal vragen in mijn hoofd wat betreft de remmerij van mijn VM77 en wel deze. Hoe kan het dat mijn rechter voorwiel eerder blokkeert als het linker? De remschijven zijn even dik, remblokken zijn even dik, zo goed als nieuw, ook uit gewisseld van links naar rechts, de banden hebben dezelfde slijtage maar zijn nog heel goed, de remdruk kan niet anders zijn links of rechts, het komt van 1 remleiding af met een T splitsing , remschijven zijn aan beide kanten voelbaar even glad, of ik er alleen of met z'n tweeen in zit maakt niet uit. Geen, nee geen lucht in de remmen, staal gevlochten flexibele remleidingen, hoe kan het dan zijn dat hij bij flinke pedaaldruk rechts eerder blokkeert dan links. De auto remt overigens goed, alleen wil ik dat als ik vol moet remmen beide wielen blokkeren en niet 1wiel eerder dan het andere, dit is bij hoge snelheden ook link natuurlijk, maar hoe kan het ????

Achter heb ik een nieuwe Atlas as met spare laten maken in 2017  door Biesheuvel met nieuwe remschijven en 4 pots Wilwood remklauwen, met remverdeler er tussen, ook deze remmen moeten volgens mij veel harder remmen. Of ik de remverdeler helemaal open zet of bijna dicht is er geen verschil, remblokken zijn van de zachte soort, geadviseerd door Biesheuvel, remdruk is het zelfde als de voorkant.

Er zit een enkele pedaal remcilinder op van ATe 19 mm, de remolie is 1 jaar oud en is van het merk ATe racing blue. Er is 3 keer 1liter remolie door het systeem gezogen om er al de lucht uit te halen, het rempedaal is knoert hard, dus geen lucht meer in de remleidingen of remklauwen.

Waarom zit ik dan nog met deze problemen, de APK was goed maar liet op de remmen-rollenbank verschil zien tussen links en rechts,  hoe kan dit ???

weet iemand hier nog iets over te zeggen waar ik naar zou kunnen kijken.  IK HOOR HET GRAAG.

Mvg. Ad Coertjens

Geplaatst:

Als je zeker weet dat de remzuigers in je voorste klauwen goed gangbaar zijn en links en rechts de zelfde blokken geplaatst, dan ligt het waarschijnlijk niet aan je remmen.

Laat je auto eens uitwegen, je zult verrast zijn over het verschil tussen li/re!

Geplaatst:

Was ik er nog vergeten erbij te vertellen, 4 maanden terug heb ik de voor remklauwen voorzien van een rem-revisieset en de remzuigers goed gangbaar gemaaakt, daar zit absoluut geen vertraging in tegenover de andere.

 Mvg Ad C.

Geplaatst:

Hoi Ad,

Er is altijd wel een wiel dat iets minder grip heeft en als eerste blokkeert, of 1 remschijf of remblok dat iets beter aangrijpt, maar als deze binnen de marges zitten, zoals gemeten bij de apk, is er geen probleem. 

Als je de remproef doet zoals je hierboven noemde en tijdens het remmen voelt het stuur neutraal aan en auto blijft in rechte lijn, trekt niet naar links nog naar rechts, dan zit het wel snor.

Rudie heeft een goed punt, gewichts verschillen tussen links en rechts  wil je minimaal hebben, heeft ook een effect op het rijgedrag/ remgedrag.

Bij hard remmen doen de achterremmen maar vrij weinig ten opzichte van de voorremmen, impact zal ook minder zijn.

Maar heb je er last van tijdens het rijden?

Beste manier om je auto te verkennen is op het circuit, Croix en Ternois is hier super voor, kan ik je aanbevelen om hieraan mee te doen.

groet,

Arjan

Geplaatst:

Hallo Arjan

Dankje voor de reactie, ik heb er met het rijden geen last van en stuurt met krachtig remmen goed, natuurlijk als je zoveel kracht zet dat er 1 wiel gaat blokkeren merk je dat wel aan het stuur, met normaal remmen trekt het stuur niet,   mmmmmaar ik vraag mij af, als ik die achter remklauwen ( Wilwood 4 pots ) op de voorkant zou hebben, zouden ze dan ook zo weinig remkracht op bouwen, als dat zo is, heb je aan die remmen niets, dan remmen ze voor geen meter, maar remmen ze voor wel goed ! waar komt dan dat verschil in werking vandaan, het zit op hetzelfde remsysteem ?? Dat kan ik niet plaatsen !!!!????          Ik had wel verwacht om je afgelopen zondag op Breda AirPort tegen te komen, er waren wel een paar Donkervoort's

groetjes Ad C.

Geplaatst:

Uitwegen op de situatie zoals je er het meest mee rijd. Heb hetzelfde gehad met mijn Westfield toen alles nieuw was. Na uitwegen geen probleem meer gehad. 

Geplaatst:

Oké, Dankje voor het reageren, ik ga het 'n keer doen, even zoeken of ze dat ergens in Breda kunnen uitvoeren.

Mvg. Ad C.

  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Hallo manne, ik heb de VM77 laten uitwegen, daar zit wel iets verschil in maar dat is te verwaarlozen, aan de rechts voor kant is er 13 KG verschil tegenover links voor, achter is er recht 4 KG meer druk dan links achter, dus dat zijn geen indrukwekkende verschillen. De remblokken links en rechts voor, is de dikte van de remblokken minimaal, een verschil van 2 tiende mm, dus dat zijn ook geen aanduidingen die eventueel het verschil verklaren, de schijven links en rechts voor heeft een verschil van 3 honderdste mm, dus dat zijn allemaal goede waardes.  Ik ga er 4 nieuwe banden op leggen misschien dat dat iets op lost, deze banden die er nu op liggen ( de oude ) zijn van week 2  2005 , dik 13 jaar, dat is oud voor 'n band. Er is met de auto ook maar vanaf 1993  20 350 km gereden, de banden zien er nog prima uit maar ga toch proberen met 4 nieuwe banden.

mvg Ad C.

Geplaatst:

Hallo Ad,
Even een remtechnische uitleg van mijn zijde als rijvaardigheidsinstructeur:
In de Kit4all nr 3 van 2013 heb ik hier een artikel over geschreven.

Als je hard remt duikt de auto enigszins naar voren. Door dit duiken verplaats het gewicht van achter naar voren en neemt dus het gewicht van het voertuig aan de voorzijde ook toe. Dit duiken wordt "dynamische aslastverplaatsing" genoemd.(zie mijn "professionele tekening") :-)  
Hierdoor zitten als norm de "beste" (grootste/ geventileerde) schijven ook aan de voorkant.
Mochten jouw beste schijven aan de achterzijde zitten, dan heeft dit minder zin, of je moet heel achteruit rijdend willen remmen... ;-)
Vandaar ook dat normaal gesproken een remdrukregelaar aan de achterzijde de druk van de achterremmen moet regelen, om het blokkeren van de achterwielen te voorkomen.

Blokeren is nooit goed tijdens het remmen, of het moet zijn ter voorkoming van het over de kop slaan van het voertuig.
Probeer voor de optimale remming om eens te remmen met ongeveer 2/3 van je remkracht op het rempedaal. Je maakt dan gebruik van het duikeffect van de auto.
Hierna rem je tijdens de remming in één beweging dieper door naar de meest maximale remdruk, dus juist voor het blokkeren! 
Je hebt dan zo de meest optimale en kortste remming uitgevoerd die mogelijk is.

Nieuwe banden zullen zeker een verbetering opleveren van het remvermogen van de auto.
Deze verbeteren namelijk het band-weg contact. Ook de soort kan verschil maak, zoals bijvoorbeeld  een profiel band of een slick. Denk hierbij zeker aan de bandenspanning!!
Ik neem aan dat je dit laatste zeker gecontroleerd hebt, want daar kan ook je verschil in zitten!

In het grensgebied is het niet vreemd dat rechts voor blokkeert bijvoorbeeld bij een bocht naar rechts. Door het begin van insturen is er meer druk op het linkerwiel dan op het rechterwiel effect zie je ook regelmatig terug in de F1.

Probeer een een aantal remming achter elkaar om te kijken wanneer de temperatuur oploopt van de remmen, deze toch constant blijft en/of verbeterd of verslechterd.
Mocht het remverschil heel groot zijn in de rechte lijn tussen links en rechts voor, doe dan eens eventueel de zelfde remming met een passagier in de auto.

Is er dan nog steeds een heel groot verschil en dan bedoel ik niet de laatste meter(s), dan is het toch nuttig om nog eens extra goed naar de remmerij voor te kijken.

Succes. 
Vrgr. Peter van Oosterhout
 

remmen 2 kopie.jpg

Geplaatst:
4 minuten geleden zei Peter van Oosterhout:

Hallo Ad,
Even een remtechnische uitleg van mijn zijde als rijvaardigheidsinstructeur:
In de Kit4all nr 3 van 2013 heb ik hier een artikel over geschreven.

Als je hard remt duikt de auto enigszins naar voren. Door dit duiken verplaats het gewicht van achter naar voren en neemt dus het gewicht van het voertuig aan de voorzijde ook toe. Dit duiken wordt "dynamische aslastverplaatsing" genoemd.(zie mijn "professionele tekening") :-)  
Hierdoor zitten als norm de "beste" (grootste/ geventileerde) schijven ook aan de voorkant.
Mochten jouw beste schijven aan de achterzijde zitten, dan heeft dit minder zin, of je moet heel achteruit rijdend willen remmen... ;-)
Vandaar ook dat normaal gesproken een remdrukregelaar aan de achterzijde de druk van de achterremmen moet regelen, om het blokkeren van de achterwielen te voorkomen.

Blokeren is nooit goed tijdens het remmen, of het moet zijn ter voorkoming van het over de kop slaan van het voertuig.
Probeer voor de optimale remming om eens te remmen met ongeveer 2/3 van je remkracht op het rempedaal. Je maakt dan gebruik van het duikeffect van de auto.
Hierna rem je tijdens de remming in één beweging dieper door naar de meest maximale remdruk, dus juist voor het blokkeren! 
Je hebt dan zo de meest optimale en kortste remming uitgevoerd die mogelijk is.

Nieuwe banden zullen zeker een verbetering opleveren van het remvermogen van de auto.
Deze verbeteren namelijk het band-weg contact. Ook de soort kan verschil maak, zoals bijvoorbeeld  een profiel band of een slick. Denk hierbij zeker aan de bandenspanning!!
Ik neem aan dat je dit laatste zeker gecontroleerd hebt, want daar kan ook je verschil in zitten!

In het grensgebied is het niet vreemd dat rechts voor blokkeert bijvoorbeeld bij een bocht naar rechts. Door het begin van insturen is er meer druk op het linkerwiel dan op het rechterwiel effect zie je ook regelmatig terug in de F1.

Probeer een een aantal remming achter elkaar om te kijken wanneer de temperatuur oploopt van de remmen, deze toch constant blijft en/of verbeterd of verslechterd.
Mocht het remverschil heel groot zijn in de rechte lijn tussen links en rechts voor, doe dan eens eventueel de zelfde remming met een passagier in de auto.

Is er dan nog steeds een heel groot verschil en dan bedoel ik niet de laatste meter(s), dan is het toch nuttig om nog eens extra goed naar de remmerij voor te kijken.

Succes. 
Vrgr. Peter van Oosterhout
 

remmen 2 kopie.jpg

mooie uitleg, alleen gewicht verplaatst zich niet, of komt de tank voor op de motorkap oid tijdens het remmen.

Geplaatst:

Hallo Peter, heel erg bedankt dat je er zoveel tijd aan besteed hebt om het mij proberen duidelijk te maken, ik ga hier zeker mee aan de gang om te kijken of daar iets uit komt, nogmaals bedankt. 

Mvg. Ad C.

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Hallo techneuten. Ik heb de VM 77 laten uitwegen, laten we beginnen met de voorkant, gezien vanaf achter het stuur met een bestuurder in de auto ( stuur links ). Rechts voor waar het wiel bij vol remmen het eerst blokkeerd, is 13 kilo meer wieldruk, terwijl links op de remmentestbank aanheeft dat links harder remt dan rechts,  ?? toch blokkeerd rechts eerder bij vol remmen.

Achter, daar zit op het linker wiel 6 kilo meer wieldruk op, dus dat is, zowel voor als achter helemaal niet slecht.

Als ik bij lage snelheid hard rem trekt het niet hand aan het stuur, maar bij hoge snelheid, 130 km trekt hij flink naar rechts ??

Er zit een remcilinder op waar twee  remleidingen op aan gesloten zijn 1 voor rechts voor en 1 voor links voor, en een aansluiting voor achter, dus in totaal 3 aansluitingen, 

Ik heb ook 4 nieuwe banden gemonteerd, maar geeft geen duidelijke verandering, wat ik nog ga doen is de remblokken vervangen, er zitten Ford Escort remklauwen op , welke remblokken zouden jullie mij adviseren ? ( geen harde remblokken )

Ik hoor het graag van jullie. Met vriendelijke groet Ad C.

Geplaatst:

is het uitwegen gebeurt wanneer je in de auto zat of niet? Dit maakt ook een groot verschil.

Geplaatst:

Hallo Ad,

Zonder goede gegevens is het onmogelijk een goed advies te geven. Verder kun je stellen dat de condities op de remmenbank geen rekening houden met de gewichtstransfer tijdens het remmen.

Geeft exact de gewichten onder ieder wiel als de auto op de remmenbank staat (Dus inclusief de bestuurder die remt).

Plot de grafieken van de remkrachten (in relatie tot de pedaalkracht)  door het rempedaal langszaam tot blokkeren in te trappen (voor en achter).  De grafiek laat keurig het verschil zien.

Deze test zowel uitvoeren met koude en warme remmen.  Handig om ook de temperatuur van de schijven te vergelijken door met een infradrood thermometer op dezelfde plaats te meten.

Helaas simuleer je gewichtstransfer bij hard remmen op de weg niet. Verder is het belangrijk om de sporing en speling op de wielophanging onder belasting te kontroleren. Slijtage aan een zijde kan de sporing bij hardremmen beïnvloeden, hetgeen je niet op de remmenbank ziet.

Het blijven hangen van een zuiger in de remklauw kan de blokken licht laten aanlopen waardoor temperatuurverschil  van schijven en remblokken tussen links en rechts kan optreden.

Als je meetgegevens hebt wil ik die wel een voor je beoordelen.

Om je een inzicht te geven over de krachten tijdens het remmen, heb ik één van de berekeningen van mijn middenmotor kitcar bijgevoegd.Berekening remkrachten cilinders.pdf

Sukses

Jan Gijsberts

.

 

Berekening remkrachten cilinders.pdf

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...