Ga naar inhoud

Stotteren, inhouden bij warme motor


Rudie Heikens

Aanbevolen berichten

Sinds een poosje heb ik last van een motor die regelmatig wat inhoudt. Koude motor geeft geen probleem, maar als deze door en door warm is gaat hij, altijd bij deellast, af en toe wat inhouden. Lijkt gewoon even geen vonk of brandstof te krijgen.

Gas bijgeven helpt wel, maar dat hoort natuurlijk niet. Dashboardlamp geeft geen foutmeldingen.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn, en sensor (bv Lambda-sensor)? Nokkenas- en krukas-sensor lijken het niet te zijn, deze zijn schoon en zien er normaal uit. Lambda-sensor gemeten bij warme motor, meet wel zeer verschillende waarden, maar toch ergens tussen 0,3 en 0,8V. Lijkt dus ook wel goed?

Bougies zijn niet nieuw maar zijn ook niet echt verdacht lijkt me.

Het is een Opel C20XE met rotorontsteking.

Wie herkent dit en weet raad?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou eens naar de rotor kijken. Test deze door de verdelerkap los te halen en dan de bobine kabel in het midden bij de rotor houden. Als dan iemand anders de motor rond laat draaien op de startmotor. Als er een vonk overzicht naar de rotor is deze niet goed meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of misschien verstopt benzinefilter? Ik heb sinds de winter een zelfde probleem gehad, waarbij hij bij warme motor zwaar inhield bij accelereren. Bleek dat de benzinedruk dan wegviel. Uiteindelijk benzinepomp vervangen, omdat deze al lang lawaai maakte maar dat was het niet. Na veel storing zoeken bleek dat het toch een verstopt filter was.

Ik heb alleen wel een Zetec met OMEX, dus dat is weer anders.

Nu heb ik alleen teveel benzinedruk (ongeveer 6 bar) en stotterende motor rond 3000 rpm.

@ Misha: ik denk dat ik weer eens contact met je moet opnemen☺️

gr, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandstoftoevoer lijkt me niet, maar ga ik zeker kontroleren.

En rotor, daar had ik nog niet aan gedacht, al begrijp ik je laatste zin "...vonkoverdracht..." niet helemaal. Kun je dat toelichten?

Rudie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als de rotor doorslaat. Dus niet meer goed isoleert. dan kan de vonk door de rotor naar de rotoras zo naar massa. Is vaak het probleem.En veel mensen kennen de rotortest niet dus vandaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-4-2018 om 17:10 zei Mischa Bauman:

als de rotor doorslaat. Dus niet meer goed isoleert. dan kan de vonk door de rotor naar de rotoras zo naar massa. Is vaak het probleem.En veel mensen kennen de rotortest niet dus vandaar.

 

De meesten hier weten niet eens meer wat een rotor is. (zin goed lezen voordat iemand reageert)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎29‎-‎4‎-‎2018 om 21:25 zei Harry Bouma:

De krukassensor van de c20XE kan ook deze problemen geven, vooral als je er een hebt met een kunststof behuizing.

Kun je zien als je een scoop aan de sensor hangt. 

Lastig meten met een scoop in de auto als het maar af en toe voorkomt? Hoe ga je dat aanpakken?

Of heb je het idee dat het stationair onbelast ook te zien is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

USB scoop en laptop. en gaan rijden en de logger aan. makkelijk ook om gelijk de toeren ook te loggen. 

maarja dan moet je wel een USB scoop hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Rudie Heikens:

Lastig meten met een scoop in de auto als het maar af en toe voorkomt? Hoe ga je dat aanpakken?

Of heb je het idee dat het stationair onbelast ook te zien is?

ik had hetzelfde, maar ik had de motor op de dyno staan. We kregen geen stabile deellast en vollast. Uiteindelijk maar de krukassensor vervangen ondanks dat de ecu  geen foutmelding gaf. Toen waren de problemen over. Ik gebruik overigens geen rotor ontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb geen scoop en kan er ook niet mee omgaan.

Eerst maar es de rotortest en bij twijfel gewoon een nieuwe halen....

Ik kom erop terug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lambdasensor test je niet met een voltmeter, die sensorwaardes fluctueren te snel. Aangezien hij koud (verrijkt) wel goed loopt  denk ik lambda of andere sensor.... ik heb regelmatig dat die lambdasensoren stuk zijn en dan datzelfde symptoom en meestal met rijker lopende aftermarket ecu's . Blijkbaar slopen die je lambdasensor sneller. uitlaatgassen meten kan ook al wat zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2 mei 2018 om 20:31 zei Rudie Heikens:

'k Heb geen scoop en kan er ook niet mee omgaan.

Eerst maar es de rotortest en bij twijfel gewoon een nieuwe halen....

Ik kom erop terug!

Check ook massa aansluitingen !  Zeker bij hogere temperaturen kan dat een bron van ellende zijn. Heel veel krukassensors hebben een kabel met een gevlochten mantel die aan massa moet liggen. Dit om te voorkomen dat signalen van bijv. de ontsteking het toch wat fragiele signaal van de sensor beïnvloeden. Overigens lijken eventuele afwijkingen binnen de toleranties van de ecu te liggen, anders had je een foutmelding gekregen. Maar, het is natuurlijk ook al een wat oudere ecu die mogelijk iets minder controleert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-5-2018 om 20:31 zei Rudie Heikens:

 

... Eerst maar es de rotortest en bij twijfel gewoon een nieuwe halen....

Ik kom erop terug!

Vanmiddag bij flinke temperaturen een mooi eindje gereden, rondje Gaasperland, ruim 200km.

Wat blijkt? Met een nieuw geplaatste rotor geen problemen meer.

Eerst een stuk snelweg tot afslag Grou en daarna allemaal 80 en 60 km/h wegen.

Motor was dus goed op temperatuur, en daarna provinciale- en binnenwegen. Ging probleemloos.

Lekker weertje trouwens vandaag, heb nu echt zin in de aanstaande toertocht van de Sevenclub, de Seven Days, in Zd Duitsland!

Hulde aan de man met de gouden tip.  Dat was Mischa!  (Rotortest, goed onthouden...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry jonges,wil even inhaken  op deze discussie....ben in bezit van een duratec 2 ltr met een ,,omex 600 en trotle boddy,s,,hagel nieuw..zat bij de motor,toen ik een paar jaar geleden kocht,,met de  mapping van omex zelf, loopt de motor zeer slecht, hij loopt goed als je hem rustig behandelt als je in een keer gas geeft hoest en proest hij uit uitlaat en trotles,heb proberen ...micha bauman... te berreiken maar deze is vermoedelijk op vakantie,of ik heb het foute tel nr,,,,,,wie o wie kan me helpen hiermee of heeft un map vppr de duratec,,,mvrgr pierre hawinkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...