Simon Marks Geplaatst: 25 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 april 2018 Beste jongens, Momenteel de wishbones aan het vervangen van mijn Westfield Se. Ik heb een tijdje terug een mooi setje gevonden met nog goeie bushes erin. Nu vraag ik me af wanneer ik de boel vast moet draaien, wagentje staat momenteel op bokken om de klus uit te voeren. Aangezien je toch een pre-load krijgt met die rubbere bussen lijkt mij het moment van vastdraaien wel belangrijk. Tips zijn welkom! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ramon Koch Geplaatst: 25 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 april 2018 Moeren gebruiken met nylon lockringen erin. Dan de bout licht aandraaien en zeker niet aanspannen! De bus zit geperst in de draagarm en moet over de bout scharnieren. Sluit je de bus op tussen de U van de ophanging dan zal de draagarm bewegen met veel wrijving. Dus, de moeren/bouten spelingsvrij door de bevestiging van de draagarm zetten (volledig aandraaien dus) maar niet op spanning zetten. Bout moet in de lengterichting spelingsvrij zijn en de arm moet soepel bewegen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 25 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 april 2018 bouten vastdraaien als de wagen beladen is. Dan staat er het minste spanning op het rubber. Wat Ramon zegt klopt niet voor rubber bussen. Die moeten wel degelijk vast zitten. Het rubber dient naast de demping ook als scharnier in deze Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ramon Koch Geplaatst: 25 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 april 2018 1 uur geleden zei Harry Bouma: Wat Ramon zegt klopt niet voor rubber bussen. Die moeten wel degelijk vast zitten. Ik heb vorig jaar de bussen ook vervangen, maar nylon bussen geplaatst. Was ik even vergeten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harry Bouma Geplaatst: 25 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 25 april 2018 ook bij nylon bussen moet de binnenste stalen bus goed opgespannen zitten tussen de lippen aan het chassis anders gaat het spul vreten en is binnen no time de bevestigingslip aan het chassis onherstelbaar beschadigd. De binnenste bus is ook net iets langer dan de bus die aan het bewegend deel zit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 26 april 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 26 april 2018 13 uur geleden zei Harry Bouma: ook bij nylon bussen moet de binnenste stalen bus goed opgespannen zitten tussen de lippen aan het chassis anders gaat het spul vreten en is binnen no time de bevestigingslip aan het chassis onherstelbaar beschadigd. De binnenste bus is ook net iets langer dan de bus die aan het bewegend deel zit. Zoals harry beschrijft klopt het. Ik heb pu bussen geplaatst. Deze bestonden bij mij uit 2 delen met een rvs/stalen incert. Deze was langer dan de pu delen. U beugel op chassis strak aangedraait tegen incert aan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simon Marks Geplaatst: 27 april 2018 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 27 april 2018 Bedankt voor de tips jongens! Op 25-4-2018 om 17:09 zei Harry Bouma: bouten vastdraaien als de wagen beladen is. Dan staat er het minste spanning op het rubber. Wat Ramon zegt klopt niet voor rubber bussen. Die moeten wel degelijk vast zitten. Het rubber dient naast de demping ook als scharnier in deze Het viel me inderdaad op dat deze rubberen bussen een scharnier-functie hebben aangezien er geen rotatie mogelijk is tussen de binnenste en buitenste bus. Wanneer ik de boel vast zou draaien met het wagentje in de lucht (op bokken) zou je er dus een verkeerde voorspanning op krijgen wanneer je de wagen beladen wordt. Bedankt Harry! Ga ermee aan de slag Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simon Marks Geplaatst: 27 april 2018 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 27 april 2018 23 uur geleden zei Joey van den Bogaert: Zoals harry beschrijft klopt het. Ik heb pu bussen geplaatst. Deze bestonden bij mij uit 2 delen met een rvs/stalen incert. Deze was langer dan de pu delen. U beugel op chassis strak aangedraait tegen incert aan. Voel je veel verschil qua rijgedrag met die PU-bussen Joey? Zoja wil ik het in de toekomst wellicht ook een keer gaan doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 3 mei 2018 Rapporteer Delen Geplaatst: 3 mei 2018 Op 27-4-2018 om 08:01 zei Simon Marks: Voel je veel verschil qua rijgedrag met die PU-bussen Joey? Zoja wil ik het in de toekomst wellicht ook een keer gaan doen. Er zit een heel groot verschil in. Het is allemaal wat harder. Ik kon na de ombouw zeker wel verschil voelen. Het is wel zo dat er meerdere bussen de binnenbus redelijk los zat. Eentje waar ik zo de binnenbus met de hand eruit kon halen. Bij deze bussen moet je wel vet gebruiken om piepen tegen te gaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simon Marks Geplaatst: 6 mei 2018 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 6 mei 2018 Op 3-5-2018 om 18:51 zei Joey van den Bogaert: Er zit een heel groot verschil in. Het is allemaal wat harder. Ik kon na de ombouw zeker wel verschil voelen. Het is wel zo dat er meerdere bussen de binnenbus redelijk los zat. Eentje waar ik zo de binnenbus met de hand eruit kon halen. Bij deze bussen moet je wel vet gebruiken om piepen tegen te gaan. Oké interessant. Dat wordt een upgrade voor in de toekomst Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.