Ga naar inhoud

Staal of Messing?


Aanbevolen berichten

De voorruit van m'n VM heeft zoals bekend rondom een aluminium sponning, Het onderste deel zit geschroefd in de scuttle en de het bovenste U-vormige deel zit er aan de zijkant tegenaan geschroefd. Bij het demonteren van de ruit bleken beide (stalen) schroeven vastgeroest in de aluminium schroefdraad van de sponning. Eéntje moest ik zelfs uitboren en (helaas) overnieuw tappen...

Nu kan de boel weer in elkaar met nieuwe schroeven en verse PU-kit maar ik vraag me af of het niet beter is een ander schroeftype te gebruiken.

RVS is volgens mij uit den boze vanwege electrolyse, begint snel te oxideren, zie Spanningsreeks van Volta.

Maar is een messing schroef wel aan te bevelen en beter dan staal? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-8404-0-21545700-1446148618-1.jpg.97635aa3334182721103c9e9335424ff.jpgBij mijn VM raamframe was bij een aantal bevestigingspunten het schroefdraad dol. Ik heb toen blindklinkmoeren in het frame geplaatst. Daarna kopervet gebruikt. Er staan afbeeldingen hiervan in mijn album.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter keramisch vet gebruiken. Keramisch vet beschermt tegen elektrolytische corrosie en heeft een hoge thermische stabiliteit. Keramisch vet is bestand tegen chemicaliën, weersinvloeden, water, zout en zwakke zuren en basen.  Dit is de vervanger van kopervet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DRudie maak een nieuwe achter plaat in aluminium en lijm het raam er op. Dit is strak en sterker. Verlijm het raam in de staanders. Of maak 4 nieuwe schroefdraadjes. Hiermee klem je het nieuwe voorraam. Dit werkt echt kom maar kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zwarte tape over de rand van de ruit de dikte passend maken in de sponning en in elkaar drukken.

Met een scherp mesje de overtollige tape na het monteren wegsnijden. even uitzoeken welke breedte tape.

Geen geknoei, waterdicht en altijd los te halen.

Zit bij mijn vm al 80000 km lekvrij.

Grt Wim

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Wim Camps:

Met zwarte tape over de rand van de ruit de dikte passend maken in de sponning en in elkaar drukken.

Met een scherp mesje de overtollige tape na het monteren wegsnijden. even uitzoeken welke breedte tape.

Geen geknoei, waterdicht en altijd los te halen.

Zit bij mijn vm al 80000 km lekvrij.

Grt Wim

Een binnenband van een fiets open snijden en er omheen lukt ook aardig . Nadien het overtollige verwijderen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hartverwarmende reacties allemaal, en dat door 1 vraagje over elektrochemische reacties russen aluminium en andere metalen!

Het probleem  van zwakke  schroefdraad in aluminium raamsponning is dus algemeen bekend.

Ik ga het raam weer plaatsen zoals het hoort, dus in aluminium goot en met een paar schroeven. En twee raamsteunen.

De beide sponnigdelen verbind ik nu met twee messing schroeven en een lik Loctite 8150 of anders koperpasta.

Het glas gaat er in met PU ruitenkit.

Wat was de aanleiding van dit klusje? (Ik hoor sommigen nu al stiekem gniffelen...)

Mijn achteruitkijkspiegel zat met zuignappen op het glas. Dat trilde altijd. Beviel me niks...

Op een helder moment dacht ik, vlak voor de rit Fort Altena van 15 okt, zuignappen eraf, metalen voetje mooi vlak maken, en met secondenlijm de spiegel rechtstreeks op het glas lijmen... Dat leek heel goed te gaan, totdat een dag later de hele ruit door midden knalde, precies over de lijmdruppel! 

Velen van jullie wisten vast al dat secondenlijm absoluut ongeschikt is (en sommigen misschien ook niet), maar ik heb weer wat geleerd!

Ik ga nu gewoon een plakkertje halen bij Carglas, dat is wat veiliger...

Dank voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...