Ga naar inhoud

Lotus elise babbel


Tim Valk.

Aanbevolen berichten

ik moet Jan eerlijk gezegd wel gelijk geven.

of die nu in 5 seconde van 0 op 100 zit, of in 6, dat merk je alleen op een circuit om het eruit te halen.

tuurlijk is het leuk als die wat sneller loopt, maar om daar nu een kapitaal aan uit te geven en vervolgens bijna nooit te gebruiken gaat me te ver.

bovendien zit ik meestal met een passagier aan boort, dus die zou ik ook al achterwege moeten laten om wat sneller te zijn.

ieder z'n ding natuurlijk maar voor mij is het ook genoeg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 414
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Roy Schröder

    118

  • J. Bakker

    100

  • Tim Valk.

    78

  • Klaas van Veluw

    40

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

18 uur geleden zei Roy Schröder:

ik moet Jan eerlijk gezegd wel gelijk geven.

of die nu in 5 seconde van 0 op 100 zit, of in 6, dat merk je alleen op een circuit om het eruit te halen.

tuurlijk is het leuk als die wat sneller loopt, maar om daar nu een kapitaal aan uit te geven en vervolgens bijna nooit te gebruiken gaat me te ver.

bovendien zit ik meestal met een passagier aan boort, dus die zou ik ook al achterwege moeten laten om wat sneller te zijn.

ieder z'n ding natuurlijk maar voor mij is het ook genoeg.

 

datbedoelikdus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-8-2018 om 00:50 zei Roy Schröder:

ik moet Jan eerlijk gezegd wel gelijk geven.

of die nu in 5 seconde van 0 op 100 zit, of in 6, dat merk je alleen op een circuit om het eruit te halen.

tuurlijk is het leuk als die wat sneller loopt, maar om daar nu een kapitaal aan uit te geven en vervolgens bijna nooit te gebruiken gaat me te ver.

bovendien zit ik meestal met een passagier aan boort, dus die zou ik ook al achterwege moeten laten om wat sneller te zijn.

ieder z'n ding natuurlijk maar voor mij is het ook genoeg.

 

Hy Roy, merk je volgens mij ook wel op de weg indien de noodzaak er is

zelf op 1,5 jaar nog maar 1x echt voluit moeten gaan, aan het rode licht een nieuwe z4 en was toch blij dat ik met mijn oude KETEL er net voor bleef😬

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Tim Valk.:

Hy Roy, merk je volgens mij ook wel op de weg indien de noodzaak er is

zelf op 1,5 jaar nog maar 1x echt voluit moeten gaan, aan het rode licht een nieuwe z4 en was toch blij dat ik met mijn oude KETEL er net voor bleef😬

Hmmmm....... is dat noodzaak Tim ? ( wel leuk natuurlijk )

aangepast door J. Bakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

dan was mij dat ook wel gelukt met mijn ketel 😄

als ik het goed heb doet de mijne het in 5,8 seconde van 0 tot 100, die van jou in 5,2.

een 3.0i BMW Z4 in 6,2 😉 en de andere versie's zelfs dik over de 7 seconden. ( tenzij het een Z4 M uitvoering was, dan zou die 0.3 seconde sneller zijn als de jouwe)

officiele berichtgeving dan, schijnt in werkelijkheid moeilijk aan te komen met een launch start, maar dat geld voor alle auto's.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil misschien wel een extra waterpomp op de motor bouwen, een elektrische pomp bedoel ik dan ook, Op sommige Elise`s zitten ze standaard maar ik kan er geen tekening of schema van vinden, heeft iemand voor mij deze  ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed dat je een betere koeling wilt verkrijgen...

ik heb wel wat gelezen met dubbele fan en/of een andere thermostaat systeem dat secuurder z'n werk doet.

in mijn oude Lotus had ik een overbrugging met schakelaar om de fan ook handmatig te kunnen inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit ook op mijn XTR wel een combinatie van een fan en een pomp. Deze pomp schakelde alleen in als de motor uit was. Hierdoor voorkom je warmteophoping. Dit heeft al menige alu cilinderkop zijn leven gekost. Mijn Bosch pomp was in serie geschakeld met de originele pomp en werkte op een tijdrelais. Heel simpel maar wel heel doeltreffend. Daarnaast ging in de radiator 1 fan draaien zodat daadwerkelijk de temperatuur omlaag ging. Werkte in de XTR heel goed. Pompjes worden vaak in de cross gebruikt maar ook in de nieuwere BMW en VW zitten ze. Doen precies hetzelfde dan. Alleen de fan heeft totaal geen nut, je moet de vloeistof rond laten gaan anders koel je alleen de radiator. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Richard Aerdts:

Ik had dit ook op mijn XTR wel een combinatie van een fan en een pomp. Deze pomp schakelde alleen in als de motor uit was. Hierdoor voorkom je warmteophoping. Dit heeft al menige alu cilinderkop zijn leven gekost. Mijn Bosch pomp was in serie geschakeld met de originele pomp en werkte op een tijdrelais. Heel simpel maar wel heel doeltreffend. Daarnaast ging in de radiator 1 fan draaien zodat daadwerkelijk de temperatuur omlaag ging. Werkte in de XTR heel goed. Pompjes worden vaak in de cross gebruikt maar ook in de nieuwere BMW en VW zitten ze. Doen precies hetzelfde dan. Alleen de fan heeft totaal geen nut, je moet de vloeistof rond laten gaan anders koel je alleen de radiator. 

correct dit is de bedoeling, maar heeft de elektropomp dan niet heel veel weerstand ? want als de normale pomp draait hoeft de elektro niet te draaien deze zal dan stil staan en voor weerstand zorgen.........toch.... ?

aangepast door J. Bakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

De weerstand die de pomp heeft is te verwaarlozen. Je moet eens weten hoeveel weerstand de waterkanalen van je blok/cilinderkop hebben. In mijn jonge jaren hebben we hier veel tijd met de slijptol aan blokken en koppen gewerkt om de vloeistof flow optimaal te krijgen waardoor je als gevolg hiervan weer een lagere temperatuur kreeg. Veelal rijden racers zonder mechanische pomp en alleen met een thermostatisch schakelende elektrowaterpomp.  Mijn watergekoelde supercharger heeft ook een zulk circuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tja, is inderdaad een leuk project echter gaat dit nooit op een NL kenteken komen. De RDW heeft echt zijn uiterste best gedaan om kit cars te verdoemen.

Voordat ik ga bouwen moet ik eerst de VX verkopen want er staat genoeg in de garage dat alleen maar stil staat. (volgens mijn vrouw)

Dus......... Als er nog iemand een supercar wil hebben die betrouwbaar snel en met vast dak en als cabrio kan worden gereden zoekt. Dit is je kans.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ik wil nog even terug komen op een extra koelwaterpomp in de elise, de meeste zetten hem direct na de radiateur, ik heb een PRRT geplaatst en als deze dicht is heeft de nieuw te plaatsen extra pomp volgens mij geen enkele zin want dan staat de thermostaat dicht, en staat hij tegen de thermostaat aan te drukken, wel even en opmerking ik wil graag dat als ik langezaam rij dat de motor meer water krijgt want de originele pomp begint pas bij 2000 á 3000 t/min pas iets te doen, maar nog belangrijker is dat ik de pomp als de motor heet is en deze uitschakel dat de elektrische pomp nog even een poosje blijft pompen om de ophoping/restwarmte af te voeren. hieronder het schema van de PRRT en het koelwatercircuit, en mijn vraag is waar zullen jullie de elektrische pomp monteren ?

 

20180928113410349.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste plek is om hem vlak voor de instroom van de koelvloeistof in je cilinderkop. Je wilt namelijk cilinderkoppen het meeste koelen i.v.m. "hitzestau" . Warmte stijgt op en verzamelt zich op je hoogste punt in je motorblok. Inblazen voor je kop bied dan ook de beste resultaten. Dit soort pompen neigen in de zuigkant tot cavitatie, en dat komt je motor/pomp niet ten goede. Ik heb zelfs bij 1 auto een elektrische bypass klep gemonteerd die samen met de pomp en de fan op een timer liep zodat als de auto uit was toch koeling van de motor gegarandeerd was.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Richard Aerdts:

De beste plek is om hem vlak voor de instroom van de koelvloeistof in je cilinderkop. Je wilt namelijk cilinderkoppen het meeste koelen i.v.m. "hitzestau" . Warmte stijgt op en verzamelt zich op je hoogste punt in je motorblok. Inblazen voor je kop bied dan ook de beste resultaten. Dit soort pompen neigen in de zuigkant tot cavitatie, en dat komt je motor/pomp niet ten goede. Ik heb zelfs bij 1 auto een elektrische bypass klep gemonteerd die samen met de pomp en de fan op een timer liep zodat als de auto uit was toch koeling van de motor gegarandeerd was.  

ja dat zet ik er ook op en dan bedoel ik een timer want een klep is dan niet nodig, dus het alternatief wat ik er in heb gezet op tekening is volgens jou ook de beste plek

aangepast door J. Bakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo als ik kan beoordelen zit die goed, cruciaal is de plek van je nieuwe elektrische waterpomp. Als je 0,3 bar overdruk pomp kiest is dat ruim voldoende. Die zitten heden ten dage bijna in alle VW gerelateerde auto's en worden door Bosch gemaakt. Ik heb nu een borstel loze erin zitten maar dat is met jou draaiuren overkill.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Richard Aerdts:

Zo als ik kan beoordelen zit die goed, cruciaal is de plek van je nieuwe elektrische waterpomp. Als je 0,3 bar overdruk pomp kiest is dat ruim voldoende. Die zitten heden ten dage bijna in alle VW gerelateerde auto's en worden door Bosch gemaakt. Ik heb nu een borstel loze erin zitten maar dat is met jou draaiuren overkill.

Ik wil er de Davies Craig EWP 80 inzetten, dat lijkt me wel een goede pomp. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...