Ga naar inhoud

Lotus elise babbel


Tim Valk.

Aanbevolen berichten

vandaag de wagen na 3 weken van stal gehaald maar op een probleem gestoten.

toen ik de garage uit wilde rijden bleken alle 4 de remmen vast te zitten.

rempedaal knoerhard en na wat proberen hier en daar kwamen ze los.

maar na een kleine testrit bleken alle 4 de remmen toch wat aan te lopen.

iemand een idee wat hier aan de hand is ?

3 weken geleden is de remvloeistof vervangen en ben ik gewoon naar huis kunnen rijden, geen enkel probleem.

daarna heb ik hem in de garage gezet en is sindsdien er niet meer uit geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 414
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Roy Schröder

    118

  • J. Bakker

    100

  • Tim Valk.

    78

  • Klaas van Veluw

    40

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Roy  ik wil je hierbij de volgende overwegingen voor het oplossen van het probleem geven.

1. Normaal is het vastzitten van de remblokken gevolg van kontaktcorrosie van het materiaal in de remblokken en de remschijven.  Bij het wegrijden hoor je dan de blokken losknappen. daarna is de remwerking na inremmen weer normaal.

2. Een hard rempedaal kan verklaard worden als het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder niet vrijkomt, doordat de plunjer van de hoofdremcilinder niet geheel terugkomt, vervuild/verstop is of dat het ontluchtingsgaatje/ventilatiegaatje  in de dop verstopt zit.  Hierdoor bouw je overdruk op in het reservoir en komen de wielremcilinders  onvoldoende terug.
Kontroleer beide door  a.  de dop  los te draaien en b. te kijken of de hoofdremcilinder geheel terugkomt en het rempedaal (drukstift) hierbij een kleine vrije slag heeft voordat de hoofdremcilinder wordt bediend.  Kun je de plunjers in de remklauwen gemakkelijk terugdrukken?

3. Heb je het juiste soort remvloeistof gebruikt.  Bijv. DOT 5.0  mag nooit gemengd worden met DOT 4 en DOT 5.1.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag een flink stuk gereden en remmen probleem was na een paar km weg.

even een ander vraagje;

ik heb bij mijn Elise een losse sleutel en afstandsbediening om de startonderbreker of alarm te ontgrendelen.

Nu wil ik daar nog één van bestellen gezien de originele sleutel het knopje ervan kapot is.

waar en welke kan ik het beste bestellen ?

 

het instellen ervan ken ik wel, dat heb ik met de huidige al een keer moeten doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een overbrugging gemonteerd zodat ik niet steeds de startonderbreker hier in te drukken, ding kost nog geen tientje, maar die dingen die wilt bestellen kun je ook bij Alie express bestellen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roy Schröder, bij mijn daily driver zitten de remmen bij vochtig weer al na 2 dagen ‘vast’. Dit gaat gepaard met een flinke ‘klonk’ bij wegrijden. Nu rij ik met dit budget merk van een groot Duits concern ongeveer 50.000 km per jaar, overigens met ‘great value for money’. De remschijven roesten echt terwijl je er naar kijkt; pisbakkenstaal doet het beter.... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja klopt, maar dit keer zaten ze echt zo vast dat ze niet los wilde komen.

begrijp het eigenlijk ook niet...

als je de auto parkeert zitten de remblokken toch niet vast tegen de schijven normaal :huh:

ervan uitgaande dat de handrem er ook niet op zit.

verder zou ik denken dat na een ritje de schijven zijn opgewarmd, zo niet heet zijn, waarna ze in de garage afkoelen en dus krimpen.

dan zou de speling tussen blokken en schijven alleen maar groter moeten worden.

zal er wel naast zitten, maar zo zou ik denken dat het zou werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms denk je dat je weet hoe iets werkt, dan blijkt er toch een uitzondering op de regel te zijn.

Ik heb met remmen al dingen meegemaakt die natuurkundig niet mogelijk waren en toch had ik ze.

Heb nu carbonschijven op de vx220 met 6 zuigers, krijg de lucht niet uit de klauwen. Heb nu 3 liter motul 660 erdoor gejaagd en nog steeds niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Richard.

Ik vermoed dat het ontluchtingsprobleem wordt veroorzaakt door de ABS unit. Nu weet ik niet of de vx220 dezelfde ABS unit heeft als de Elise. Voor bepaalde model jaargangen moet worden aangesloten op het Lotus Techcentre.  Zie onderstaand document onder de sectie  JJ3.

http://vsic.lotuscars.com/system/files/documents/sn_jj_elise exige_brakes.pdf

Misschien heb je hier iets aan en zou een kijken of je de ontluchtingsprocedure voor de Opel Speedster kunt bemachtigen.

Sukses

Jan Gijsberts

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet vanaf welk bouwjaar ABS standaard of een optie was.

die van mij heeft in ieder geval geen ABS.

Als de VX220 qua onderstel hetzelfde is als de Elise, dan zou het ontluchtingsprobleem wel eens hetzelfde kunnen zijn.

op you-tube vind je filmpjes hoe je de remmen moet ontluchten, vaak eerst demonteren van de klauwen en deze op de kop houden tijdens het ontluchten.

Ik heb nu weer, of beter gezegd nog steeds een ontluchtingsprobleem heb ik gemerkt.

verder is een ander probleem dat je dit met 2 man eigenlijk moet doen om er zeker van te zijn om het reservoir altijd vol zit.

dit omdat hij anders lucht kan pakken nog boven het minimum streepje.

de enige goede manier schijnt met een pressure-bleeder te zijn om het hydrolische systeem te ontluchten.

gezien ik zo'n ding niet heb en niemand ken met zo'n ding, heb ik maar voor zaterdagmorgen een afspraak gemaakt bij een sport en racewagen specialist in de buurt.

hoop dat ik daarna van de problemen eindelijk af ben.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Roy,

Om je een idee te geven van een pressure bleeder bekijk dan eens de volgende link.  Het is zelf te maken. Vooral het extra reservoir dat op het remreservoir wordt aangesloten voorkomt dat

het niveau te laag wordt.

http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/experience/maintenance/bleedbrakes/

Ik moet mijn 4 pistons Porsche remklauwen bij mijn kitcar ook losmaken voor het ontluchten. Als deze in de lucht hangen gebruik ik dummy platen, die de remschijven simuleren en de zuigers in dezelfde positie houden en het pedaal met max kracht kan worden bediend.

Welke type 6 pots klauwen gebruik je en hoe is de layout in gemonteerde conditie?

sukses

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de vx220 een 4 kanaals ABS systeem dat hetzelfde is als bij de nieuwere Lotus. Mijn 6 pots zijn van WP met dezelfde layout als de originele AP. Ik ga maar eens zoeken op het www of er speciale trucjes zijn om te ontluchten. Ik gebruik een easy bleed kun je voor 3 tientjes bij Brezan kopen werkt perfect en is een eenmalige investering. Heb dat ding jaren geleden aangeschaft en dubbel en dik terug verdient.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, zo moet het gaan.

nog een andere belangrijke tip is om de koppelingshulpcilinder los te koppelen van de arm en deze naar binnen te bewegen, daarna vastzetten met een t-rap.

dit omdat in die slag lucht verzameld kan worden en achter de ontluchtingsnippel zit, die lucht gaat er anders niet uit.

dat heb ik nog niet gedaan, dus dat wil ik sowieso zaterdag laten doen.

een andere tip wat ik gelezen heb is om eerst het systeem middels de pressure bleeder een 20 minuten op 1 bar druk te zetten.

daarna kijken of die niet terugloopt, om er zeker van te zijn dat er geen lek zou zijn ergens, maar ik heb geen aanwijzingen dat ergens een lek zit.

 

ik wil nu eerst weten of dit ook echt het probleem is, daarom ga ik zaterdag naar een garage.

na een hoop andere dingen te hebben uitgesloten, ga ik er wel vanuit dat dit voor 90% zeker het probleem is.

mocht dat het zijn dan koop ik zo'n ding ook, of maak idd mss zelf één.

de remmen zouden niet losgekoppeld hoeven worden met ontluchten als je zo'n pressure bleeder gebruikt heb ik overal gehoord.

wel als je het op een andere manier zou doen, is de kans groot dat het anders niet lukt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

is wel een verschil met de easy bleed en een pressure bleeder..

bij de tweede bouw je een lichte druk op waardoor je ook makkelijker de lucht eruit.

echter die dingen zijn er vanaf zo'n 100,- tot wel 600,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een easy bleed mag je maximaal 1,5 bar gebruiken, ik gebruik 0,5 bar en dat is zat.  Werkt zover ik weet hetzelfde. Is alleen van kwaliteit anders maar daar betaal je natuurlijk ook na. Zou ik iedere dag remolie moeten vervangen dan zou ik geen easy bleed gaan kopen, maar dat lijkt me duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag Tim..... je begint de Lotus Elise schade specialist te worden, hou ons op de hoogte van de reparatie, ik vindt dit super interessant, ik heb er ook volledig vertrouwen in dat dit goed komt, erg knap dat je dit aandurft, voor jezelf dit te doen zoals bij je eigen auto hebt gedaan snap ik maar dat je dit ook voor een 'vreemde" durft te doen getuigt mij van goede vakmanschap en doorzettingsvermogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in




×
×
  • Nieuwe aanmaken...