Ga naar inhoud

Brandstofleidingen waar?


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben een Dax rush aan het bouwen met een 2.0 liter Zetec injectie. Mijn vraag is waar ik de benzine leidingen laat lopen?

Normaliter zou je ze door de midden tunnel laten lopen. Er is zo weinig ruimte dat de leidingen 2 cm van de aandrijfas lopen.  Dat is op het smalste punt van de tunnel, vlak na de versnellingsbak. Niet prettig omdat de versnellingsbak ook maar op een rubber steunt en niet prettig omdat bij een breuk in de aandrijfas, de boel direct in de fik vliegt. In enkele minuten is de auto weg.

Bij de Dax Rush zie ik geen mogelijkheid de leiding onder de auto door te laten lopen omdat er geen balk of zoiets is waar hij tegenaan zu kunnen lopen zonder het laagste punt van de auto te zijn. 

Alternatief is om de leiding door de passagiersruimte te leiden. Bij de rechter arm/knie van de passagier. Helaas kan ik de leiding niet in de hoek bodem/zijkant leggen omdat de stoel in de weg zit. Daarom denk ik zo’n 15 cm hoger.

Het voordeel is dat dit de kortste weg is. De benzine aan en afvoer bij de zetec zit aan de passagiers kant. De tank af en aanvoer zit ook aan de passagierskant. 

Nadeel is de veiligheid bij een kleine botsing van de passagiers zijkant. De leiding gaat dan ook meteen kapot. Oplossing zou kunnen zijn om rubberen leidingen te nemen met staal omvlochten en er omheen nog een aluminium profiel. Zie bijgesloten schets.

Een ander probleem is dat ik dat nog nergens anders gezien heb.

Graag jullie mening. 

 

48779DFC-D2A2-484B-8A6C-D93391C1C3C2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joey, 

Ik snap je constructie maar vind dat niet prettig. Kan een hoge drempel of een steen of stok waar je overheen rijdt en die omhoog springt, je brandstofleiding kapot slaan?

@Ben,

ik ben meteen gaan kijken. Helaas wordt dat ingewikkeld om dat er precies op dat punt, geen bovenkant is. zie foto. 

IMG_1648b.jpg

IMG_1647a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot op heden niks geen problemen mee gehad. Westfield heeft thv de versnellingsbak nog een fijne beugel zitten. Die slijt door de drempels. De verlaagde bodem beschermt ook de leidingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ben en @ Joey 

Bij de DAX is de tunnelafdekking niet gemaakt van alu platen gepopd op het buizen frame maar van 2 stukken glasfiber; de voorkant en de achterkant. Daar kan/wil ik ze niet aan vastzetten. Het lassen van extra buizen is zeker een optie maar... ik heb geen lasapparaat. Het maakt de tunnel wel veel sterker omdat je van een 2D naar een 3D constructie gaat.

Een andere optie is om een bodemplaat over de gehele breedte te maken. De bodemplaat van de stoeltjes is namelijk niet vlak maar gekromd en ongeveer 5 cm diep in het middden. Dit om de stoeltjes omlaag te krijgen. Het laatste punt in het midden is dus toch al niet het frame.

opties opties, leuke puzzeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

brandstofleidingen door de tunnel laten lopen en netjes vastzetten aan staal van je frame volgens IVA keuringseisen zoals Mischa zegt

Nooit langs de zijkant van je chassis laat staan onder de auto door als laagste punt.

Wat ik nog belangrijker vind is ook eens beginnen een opvanggeleiding voor de aandrijfas in de tunnel te maken. Als die breekt op zn koppeling slaat zo'n as echt alles weg uit de tunnel alsmede de heup of been uit je lijf al dan niet in combinatie met een 3 bar benzine douche met vonkenregen......  Ik heb dat gevaar eens opgelost in mn racewagen door een deelbare U constructie waardoor de as nooit weg kan als hij een eigen leven gaat leiden. Bij veel kitcars is daar totaal niet over nagedacht en raad iedereen aan daar eens goed naar te kijken.  Onlangs het resultaat nog gezien in een Rush wat het doet,  zo'n op holgeslagen  as ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je wel een punt. Die driveshaft spat alle kanten op. Ik heb wel eens matjes gezien die je in een koppelingshuis kan plakken, met als doel het koppelingshuis te beschermen bij een uit elkaar spattende koppeling.  Ik weet niet of je ook zoiets hebt voor driveshafts. Alternatief is een lasapparaat gaan kopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb aan het RDW gevraagd wat de regels zijn voor rem- en benzineleidingen. hierbij hun antwoord:

Over de exacte plaatsing staat niet zo heel veel in de APK regelgeving. De remleiding dient "deugdelijk" bevestigd te worden. 
Als u dit in uw achterhoofd houdt, en gezond verstand gebruikt dan gaat u de remleiding bijvoorbeeld niet om een aandrijfas monteren, aan bewegende delen,  of te dicht bij hete delen zoals de uitlaat. 
Als de remleiding kan gaan 'schuren' dan spreken we ook niet van een deugdelijke bevestiging. 
Verder is het niet de bedoeling dat de remleiding beschadigd kan raken bij het diep inveren van het voertuig, bijvoorbeeld als u over een drempel rijdt. 
De remleiding mag dus nooit het 'laagste punt' onder het voertuig zijn. 

Normaalgesproken wordt bij het vervangen van de remleiding de originele plaatsing aangehouden. Meestal is dat ook gewoon het makkelijkst en het mooist. 

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...