Ga naar inhoud

Brandstof leiding; welk materiaal, hoe dik


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Tijd om de brandstofleiding erin te leggen. Ik heb een Zetec blacktop 16V DOHC, 2,0L en een koperen 6 mm benzine leiding. Deze wilde ik voor de feed gebruiken.

De return leiding moet natuurlijk groter zijn dan de feed. Is 8 mm voldoende?

Wat is het voor-nadeel om aluminium leidingen te gebruiken tov koper?

Kennen jullie een adres van iemand in het midden van het land die dit op vooorrad heeft?

alvast bedankt voor jullie antwoord.

Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik 10 mm aluminium buizen voor aanvoer en retour. Per 2 meter te koop bij de praxis. En snijring aan het einde daarna de wartel afzagen. Dan kan je benzineslang er ook niet afschieten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees monteer wel de leidingen als allereerst.als ze door de middentunnel moeten. Ik heb ze precies  het zelfde gemaakt en daarna stukken krimpkous er over getrokken. Wordt super strak 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een berekening over de dikte van bezineleidingen.

 

Uitgaande van: 

  1. Zetex blacktop 2.0 injectoren van 200 cc p.min 
  2. Maximale power = injector staat 100% open (optimistische aanname)
  3. Geen weerstand in de bezine leiding (pessimistische aanname)

 

Dan is de maximale flow 200*4=800 cc p.min. Er is dus een benzine pomp nodig met een debiet van minimaal 1 l per minuut.

 

Bij een binnendiameter van 6 8 en 10 mm. Is de piek snelheid van de bezine:

 

6 mm  (800/(pi/4*0,6^2)/60 = 47 cm/s

8 mm   26 cm/s

10 mm  17 cm /s

 

Dit getal is veel groter dan ik had verwacht. Doe ik iets verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, 

Interessant dat je de leiding diameter wilt bepalen aan de hand van het benodigde debiet.

De calculatie van het benzine verbruik klopt. Echter moet je er ook vanuit gaan dat een een gemiddelde injector 3bar druk nodig heeft om goed te functioneren. Het is dus een combinatie van druk en flow die nodig is.

De dikste leiding die ik ooit ben tegen gekomen is 10mm. Ik denk dat op de meeste auto's 6 of 8mm leiding zit. Ik zou de uitgaande diameter van je brandstof pomp aan houden dan zit je doorgaans goed.

Wat betreft de stroom snelheid in de leiding zou ik mij niet al te druk maken. Tenzij je wilt dat de benzine laminair stroomt in je leidingen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8mm feed is groot genoeg, return gebruik ik zelfs kleiner 4mm. Teflon leidingen met staal of carbonflex, hangt af van je budget.

Bij een injectiesysteem liefst met een opvoerpomp die  een klein tussenreservoir van 1 liter (dicht bij de motor) vult waar de hogedrukpomp uit gevoed wordt.

Overschot vanaf de drukregelaar terug in het tussenreservoir  ook met 8mm leiding.

4 mm leiding vanaf het reservoir terug naar de tank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht dat de return gelijk of groter is dan feed. Waarom? In eerste instantie denk je dat er benzine verbruikt wordt en dat de return dus kleiner kan zijn. 

In een mijn situatie is er: tank, filter, pomp, lange leiding, injectoren , overdruk regilator, leiding terug, tank. (De situatie van Harry is heel anders  )

De druk zit op de feed. De return staat bijna niet onder druk omdat de tank zonder druk is. 

Waarom de return dik houden? Omdat je wilt voorkomen dat overdruk niet weg kan op de feed. 

Of zie ik dat verkeerd. 

@Menno,

Volgens mij heb je het bij het juiste eind. bij de specs van een benzinepomp moet zeggen dat hij druk X kan creëren bij een debiet van Y. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Harry Bouma:

8mm feed is groot genoeg, return gebruik ik zelfs kleiner 4mm. Teflon leidingen met staal of carbonflex, hangt af van je budget.

Bij een injectiesysteem liefst met een opvoerpomp die  een klein tussenreservoir van 1 liter (dicht bij de motor) vult waar de hogedrukpomp uit gevoed wordt.

Overschot vanaf de drukregelaar terug in het tussenreservoir  ook met 8mm leiding.

4 mm leiding vanaf het reservoir terug naar de tank.

 

Harry,

Mag ik vragen wat het idee is achter de surge tank dicht bij de motor? 

Persoonlijk had ik het idee dat het beter was om de retour direct in de brandstof tank terug te storten ivm het opwarmen van de brandstof in een klein systeem in de motorruimte.

Jij hebt hier vast een duidelijke visie op die ik graag verneem.

@CeesDoets sorry als ik je topic vervuil maar we zijn nu toch bezig met het brandstof systeem.

als je leiding van de DHZ winkel gebruikt dan kun je zoals @Stefan Ottenhof al aangaf 10mm knelkoppelingen gebruiken.

Als je gaat voor leiding van een autosportzaak dan kom je op zoiets uit https://www.qspproducts.nl/slangen-en-nippels/brandstof-olie/aluminium-leiding.html 
Er zijn diverse merken op de markt Goodridge, QSP, Ltec, Earls, etc, etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Menno Groenendaal

geen probleem.

Bedankt voor je tip van qsp.

Ik ben heftig aan het twijfelen. Dat komt mede door Jaap, met die briljante bescherming, zie foto boven. Met zo'n bescherming kan ik ze ook aan de passagierskant laten lopen tegen de zijkant aan. Dat is de kortste weg, en ver weg van draaiende delen en moeilijke bochten. Nadeel is dat het wel passagiersruimte wegneemt.

leuk heh, al die keuzes;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 meter moet genoeg zijn vanaf cardan tot motor ruimte. Is bij westfield genoeg. De rest zijn bij mij slangen. Ik ga van tank naar groffilter daarna naar hoge druk pomp daarna naar fijnfilter dan door de aanvoerpijp naar de motorruimte (door de druk krijg je geen gasvorming) hierna gaat hij via het overdrukventiel terug naar de ruimte onder de tank. Dit voorkomt stilstaan in de bocht 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geen koper? Bij de caravanhandel te koop in 6 en 8 mm. Wordt als gasleiding in caravans gebruikt. Is dezelfde als bij de autospeciaalzaak maar veel goedkoper. Zit op rol dus in een stuk te monteren. Buigijzertje erbij van € 10,00 en je kan het zo netjes maken als je zelf wilt.

Succes,

Gr. Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een surge tank bij de motor is altijd gevuld met 1 liter brandstof, en deze warmt niet echt op want er gaat ook brandstof terug via de overflow leiding.

In bochten komt de motor nooit zonder brandstof of luchtbellen vooral als de tank leger raakt.

Zelfs als je een trapdoor aanzuiging in de tank hebt krijg je luchtbellen in de brandstof.

Veiligheid doordat er een  lowpressure leiding van achter naar voor gaat en alleen high pressure bij de motor.

Ik ken eigenlijk niet anders.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit houdt wel in 2 pompen een lage druk tot motorruimte een hoge druk in de motorruimte. Ik denk meer gewicht, meer aansluiting dus kans op lekkages , meer kans op fading, en vooral meer kans op storing. Als een slang van de lage druk los gaat heb je ineens ook een hoop brandstof. Al is de kans door de lage druk minder. Maar helaas heb je dan meer aansluitingen. En een pomp in een warme omgeving. Alles is mogelijk 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou cunifer leidingen gebruiken, legering die sterker en beter is dan koper of staal.

Zeker voor de plekken waar je niet gauw meer bijkomt zoals de tunnel zou ik het gebruiken.

Gaat levenslang mee.

Word ook veel gebruikt voor remleidingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischa dat is de mooiste oplossing. Ik doe nooit een slang op een gladde buis. Vandaar dat ik zeg monteer eerst een knelkoppeling met snijring. Aandraaien zodat de ring snijd. Daarna alles losdraaien. Nu zit je nog met een ongebruikte wartel. Deze knip of slijp je er af. Wat overblijft is een bolle snijring. Slang er over en klemmen. Nu kan er nooit meer afschieten. Kosten 2euro60 per leiding gr stefan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 14-12-2017 om 16:12 zei Stefan Ottenhof:

Mischa dat is de mooiste oplossing. Ik doe nooit een slang op een gladde buis. Vandaar dat ik zeg monteer eerst een knelkoppeling met snijring. Aandraaien zodat de ring snijd. Daarna alles losdraaien. Nu zit je nog met een ongebruikte wartel. Deze knip of slijp je er af. Wat overblijft is een bolle snijring. Slang er over en klemmen. Nu kan er nooit meer afschieten. Kosten 2euro60 per leiding gr stefan 

top tip. ga ik doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Is het APK technisch eigenlijk toegestaan om flexibele leidingen via de tunnel van tank naar motor te laten lopen? Onderkant van de tunnel is dicht en de cardanas zit "veilig" in twee propcatchers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...