Ga naar inhoud

Ode aan de K1C - Verborgen parel van Ford en Yamaha


Ferry van Haastert

Aanbevolen berichten

Leuk verhaal Ferry!

Puma is inderdaad een onderschat autootje. Heb er jaren in gereden met verbazingwekkend veel plezier voor een voorwielaandrijver. Het is allemaal niet extreem maar het klopt gewoon. Met name de voortrein en bakverhoudingen. Helaas moest het lasapparaat er ook vaak aan te pas komen en na een hardnekkig waterlek en bijkomende schimmel heb ik hem een paar jaar geleden gesloopt. De motor, kabelboom en ecu staan nu in de garage met de gedachte om hem misschien in mijn kitcar te bouwen.

Gangbaar is om een Sigma-T9 bellhouse te gebruiken. Ik heb echter de bellhouse van een MX5 bak aangepast naar een Sigma. Dit was een monsterklus, maar het lijkt gelukt. Deze bak is iets lichter dan een T9, maar heeft vooral verhoudingen die goed bij een (licht getunede) Sigma passen. Dit scheelt een duur tandwielsetje voor een T9.

Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen tussen de K1C of een gewone 1600 Sigma. Ik heb 1600cc op kenteken staan en een rechttoe-rechtaan blokje zonder VVT spreekt me ergens ook wel aan. Daarnaast heeft de K1C al 190.000km gelopen. Nog even over nadenken dus...

Blokken zijn overigens erg licht, komen aardig in de buurt van een K-series. Nadeeltje voor alle Sigma blokken is dat het wegwerpblokken zijn. Mate name qua lagers is er niet heel veel te krijgen. Verder is er veel voor te krijgen, dry-sump, vliegwielen, nokkenassen, etc.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi stuk !  Ik ken in ieder geval 1 clublid die deze motor aan het inbouwen is. Ik zelf stond op het punt een roestige Puma 1.7 aan te schaffen om de motor in mijn Striker te bouwen, toen ik een mooie aanbieding kreeg voor een ... 4A-GE 20V Silvertop. Deze loopt op een Omex 600 en haalt zonder verdere aanpassingen 160 pk op de rollenbank. Heb er helaas nog niet heel veel mee gereden, maar de keren dat ik de boel even op een circuit kon loslaten, stond niet alleen de gordel strak ;) 

Overigens heeft een ander clublid met een Striker een standaard 20V Blacktop met Omex 600 die recent 180 pk op de rollenbank liet zien.

Maar, vraag me wel af hoe betrouwbaar die rollenbanken zijn. Er zijn er vast bij die van de afdeling positivo zijn.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim van je Jan, om het blok te bewaren na de sloop van je Puma. 190.000 is inderdaad niet weinig, maar het is bewezen (binnen de Pumadrivers.nl club) dat ze met goed onderhoud de 450.000 km kunnen halen, en nog eens 260.000 km (!!!!) rijden zul je waarschijnlijk niet doen met de betreffende kitcar haha.

Ik citeer van hun website:
6 juni 2009 bereikte de Puma van Paresh (nikea2000) deze stand. Puma van april 1999. Dus in iets meer dan 10 jaar !
6-juni-2009-Paresh-Puma-300x225.jpg

9 maart 2015 heeft de Puma deze stand bereikt (geen eigendom meer van Paresh)

KM-stand-oude-Puma-Paresh-300x225.jpg
Volgens mij worden het kruisjes, maar het is een foto van de teller met respectievelijk 400.000 en 453.515 km.

Dirk, in die discussies op internet SIlver Top vs Black Top etc kom je inderdaad allerlei getallen tegen. Sommigen beweren 130 krukas pk voor beide, of 5 wiel pk's meer voor de Black Top. Andere beweren dat de Black Top toch echt 160 of 170 krukas pk kan halen. Tja, en of het dan een optimistische rollenbank was, we zullen het nooit weten. Tenzij we met z'n drieën op dezelfde dag op dezelfde rollenbank gaan staan :smile: 180 pk uit een standaard Black Top met Omex, ik wil het graag geloven als 4A-GE-fan, maar ik vind het niet heel waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed verhaal!

In mijn Ginetta ligt voorin een SE 1.4 met een T9 bak. Ik heb aardig wat info over dit blokje gevonden. Het kietelen van de 1.4 is de moeite niet echt waard (in mijn auto zijn het inlaat- en uitlaattraject verbetert maar de motor is standaard). Maakt wel 9000 toeren. Voor de 1.6 zijn enkele kits beschikbaar maar in verhouding tot de waarde van de motor een grote investering. De beste optie is om een 1.7 te nemen. Enige nadeel is dat voor het benutten van het volledig potentieel je het complete Ford motormanagement moet overnemen (ik wist dat enkele ECU's de mogelijkheid voor aansturen van variable timing voor dit blok gedeeltelijk beheersen maar mijn DTA bijvoorbeeld niet). Van de 1.7 Racing Puma zijn een kleine 100 exemplaren gemaakt.  Weinig kans dat je die racemotor met minstens 155 PK gaat vinden :smile: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf, een Ginetta. Die Brit heeft dus met een Omex en uitlaat 155 bhp uit z'n 1.7 gehaald. Maar daar moet je net je geld aan uit willen geven.

Meer over de Ford Racing Puma kun je hier lezen als je het interessant vindt http://www.pumadrivers.nl/de-ford-puma/de-ford-racing-puma/

Ik speelde met de gedachte om een FRP te importeren uit Engeland, maar ze kosten meer dan 10.000 pond en voor dat geld heb ik liever iets nóg sportievers, een Striker dus :)

De VVT op de 4A-GE 20V is zover ik kan achterhalen een simpeler systeem met twee posities (aan of uit), dus dat is makkelijk zat voor de Omex. Ik kon in de 'documentenmap' die bij de auto zat niks terugvinden daarover, maar ik neem aan dat de mapping daar wel op aangepast is. Voor wie het interesseert, meer over de 20V VVT: http://www.sq-engineering.com/tech-articles/working-with-vvt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd is het aan/uit bij dit type VVT. Dus geen PWM waarbij je eens gezellig een halve nokkenas bijschakeld ofzo. Nog geen tijd gehad om mijn mapping te checken, maar wat ik gezien heb staat - onafhankelijk van belasting of stand van gaspedaal - de boel vanaf 2000 toeren gewoon aan. Dat vind ik relatief vroeg. Een Honda K20 motor haalt ergens dik in de 6000 toeren, nog ff een 'paar' pk's uit de kofferbak door nokken te wisselen. Damn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 4age20v haalde nooit in standaard setting het door Toyota afgegeven vermogen.

Voor de striker is de vtti nokkenas ver stelling niet nodig aangezien de auto erg licht is. En door bij 2000rpm al te schakelen pakt de motor veel mooier door en heb je een veel mooiere opbouwende koppel kromme. 

Bij de blacktop zetten we de nokkenas weer terug boven 6500rpm. Hier komt er meer top eind vermogen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...