Ga naar inhoud

2030 nul uitstoot


Roy Schröder

Aanbevolen berichten

Hoorde deze week hier en daar wat berichten over nieuwe auto's die na 2030 nog maar verkocht mogen worden.

Bij wat nalezen, blijkt dat Nederland hier niet alleen in staat.

Zo las ik dat België vanaf 2035 geen auto's meer wil verkopen die op fossiele brandstoffen rijden, en Frankrijk vanaf 2040.

Noowegen zelfs vanaf 2025, en zelfs geen schepen meer wil toelaten die uitstoot hebben  ( vraag me af hoe ze dit willen realiseren als je weet dat daar geen alternatief voor is ).

Zelfs landen als India streven dit soort ideeën na.

Als ik dan hardop denk.... zitten wel dus over 12 jaar in een wereld waar we niet meer de keus hebben om een nieuwe auto te kopen die wel mss wel zouden willen rijden.

Wat is next....

Waarschijnlijk vanaf 2025 flinke belasting verhogingen op alles wat rijd en de lucht van co2 uitstoot voorziet.

Waarschijnlijk ook de houderschapsbelasting dusdanig ophogen, en uiteraard de belastingen en accijnsverhogingen op fossiele brandstoffen.

Dusdanig dat het huidige auto of hobbyrijden onbetaalbaar word.

Volvo wil al vanaf 2025 geen auto's meer produceren met enige uitstoot.

Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat over een dik decennia geen heerlijk ronkende auto's meer te kopen valt.

Dat merken als Ferrari, lambo, Porsche enz straks alleen nog maar saaie electrice stofzuigers in de markt afzetten..

Wat is next.....

Dat je over pakweg 15 jaar als een crimineel word aangekeken als je met je 20 a 30 jaar oude hobby auto aan het toeren bent.

Dat omstanders beginnen te kuchen bij het voorbij rijden...Zoals dat nu gaat wanneer je een dikke sigaar opsteekt in een vol café.

Nee...niet mijn wereld waar dit naartoe gaat.

Ben niet tegen elektrische auto's, maar vind dit wel heel ambitieus en tegelijkertijd hypocriet.

Tja...blijf een petrolhead ☺

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk na 2 jaar weer eens een nieuw topic in deze groep! 8 jaar na de kitcar EV meeting..

als de aarde weigert op de warmen en de klimaatmodellen niet blijken te kloppen, dan komt al die onzin nog harder aan maar ondertussen is het een miljardenindustrie , drijvend op religie, die jij en ik gaan betalen en waar iedereen in mee moet gaan. Dus ja er komt een omwenteling, die is er al,  maar de toekomst voorspellen dat kunnen ze voorlopig nog geen week vooruit met het weer.  
https://doorbraak.be/aarde-weigert-halstarrig-gevaarlijk-op-te-warmen/

Door de niet af te stemmen vraag-aanbod match van "groene" energie, is die hele windhandel ook nog een grote farce zolang  het gesubsidieerd moet worden om "rendabel" te zijn tot ze het op kunnen slaan. Vooralsnog is een tesla rijden de eerste 8 jaar vervuilender dan een oude auto van de jaren 80 nog 8 jaar doorrijden maar men wil alleen maar deelintervallen presenteren om het groene plaatje te kunnen verkopen. Dat de enorme subsidies opgebracht worden door kolen te verbranden wordt ook vaak voor het gemak vergeten. Begin 20ste eeuw waren overigens de meeste auto's ook elektrisch en het land-snelheidsrecord was toen een elektrische auto.

Denk dat deze discussie nog wel heel lang gaat worden.  Je zou het kunnen onder gaan verdelen in technisch, maatschappelijk, economisch bijvoorbeeld. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de linkse lobby zich er ook in mengt als forumlid , en de kitcarrijders als klimaat criminelen gaat bestempelen zolang ze niet elektrisch rijden (in een Lotus Elise achtige Tesla roadster ofzo......  )

De heer Prutser kan er misschien weer eens een mooi verhaal van maken voor het clubblad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is onlangs een mooie documentaire op tv geweest.

De heren van de universiteit vertelde dat er geen vervangende motor in zicht is die de enorme hoeveelheden pk die bv een vrachtauto nodig heeft te vervangen voor een electrice motor.

Al helemaal niet voor de scheepvaart.

Als je nu weet dat een gemiddeld containerschip olietanker dezelfde uitstoot Heeft als 1 kolencentrale ! Dan is het hele verhaal in één klap een grote farce.

We hebben het over het sluiten van alle kolencentrales in het land, terwijl in Rotterdam dagelijks een grote hoeveelheid containerschepen aanmeren.

Als je je eens verdiept in de hoeveelheid brandstof wat zo'n schip verstookt tijdens de vaart valt je niks meer in.

De hele transport sector is voorlopig ook nog afhankelijk van diesel, en dat zijn samen met vrachtauto's, vliegtuigen en schepen toch echt wel de grootste vervuilers, naast de fabrieken.

uitgezonderd misschien van 2takt brommers en scooters, want die horen hier ook bij.

Voor de rest zal op iedere hoek van de straat een windturbine moeten komen om op groene wijze de batterijen van de electrice auto's op te laden.

Zover zijn we ook nog lang niet, dus wat gaat die indirecte stroom opwekken !

Buiten het grote feit dat de reikwijdte onvoldoende is, de productie van de batterijen zeer milieu onvriendelijk is, dendert de politiek wereldwijd door.

Lekkere wereld leven we in, en de meeste geloven het ook nog wat de heren vertellen allemaal.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er meer mogelijk is dan je denkt. Heel veel schepen maken al gebruik van Diesel elektrische aandrijving, dus varen op een electro motor en diesel motoren die stroom opwekken.

http://www.alewijnse.com/nl/maritiem/specialismen/dieselelektrische-aandrijving

Probleem is niet de motor.. maar de accu ;)

Bij een klant van mij hebben ze voor bezorging in de stedelijke gebieden al een groot aantal electrische vrachtautootjes aangeschaft. Reikwijdte 80 km is dan meer dan genoeg en er kan veel mee.

Mischien ook wat positievere documentaires en échte verhalen beluisteren om je beeld compleet te maken?

In 2016 heeft Duitsland voor het eerst een paar uur lang meer groene energie (zonnepanelen, water en wind) opgewekt dan er verbruikt werd. Ook daar is wel wat aan het gebeuren.

Een tractor? ja hoor https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/landbouw/12129/elektrische-tractor-met-maximale-trekkracht-kost-350000

Een vrachtauto (44 tons)? http://www.transport-online.nl/site/81085/eerste-44-tons-elektrische-vrachtwagen-in-gebruik-genomen-bij-boonstra/

Het is allemaal in eerste versies al aan het rijden en varen. We geloofden Elon Musk ook niet dat Tesla een auto op de markt kon brengen die snel is, een grote reikwijdte heeft en nog comfortabel is ook. Hij wil binnenkort een electrische vrachtwagen presenteren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ronnie Wagterveld:

Ik denk dat er meer mogelijk is dan je denkt. Heel veel schepen maken al gebruik van Diesel elektrische aandrijving, dus varen op een electro motor en diesel motoren die stroom opwekken.

in 1903 voer de Russische tanker Vandal al dieselelektrisch, sterker nog, dat was het eerste dieselschip.  Niets nieuws aan en altijd al lang en breed toegepast in de scheepvaart. De winst is beperkt omdat de stroom door dieselgeneratoren wordt opgewekt. Het zit hem in de efficientie van de hoge koppel elektromotor onder bepaalde omstandigheden,   met name bij onregelmatig varen maar de stroom komt nog steeds uit diesel. Winst tot ca 30% brandstofbesparing, dan houdt het op. Dieselelektrisch is overigens geen vorm van hybride 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij kunnen dan misschien wel elektrisch rijden of varen en de accu,s worden ook snel veel beter, dit is gewoon een kwestie van tijd. Alleen onze infra structuur is helemaal niet berekent op deze vermogens !! de stroomkabels en of transformatoren of masten kunnen dit niet eens aan, men heeft nou al problemen als er veel zon is en dat er veel stroom door zonnepanelen wordt terug geleverd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@B.Klaaijsen Dat klopt toen ik zei dat de accu (of het ontbreken/lage capaciteit daarvan) het probleem op schepen is en zeker niet de motor bedoelde ik dat.

@Mischa Bauman Betekent dat dat je alleen een aandrijflijn (en accus?) uit een bestaande (sloop of schade-) auto kan halen? (denk even aan kitcar prijzen)

 

1 minuut geleden zei J. Bakker:

wij kunnen dan misschien wel elektrisch rijden of varen en de accu,s worden ook snel veel beter, dit is gewoon een kwestie van tijd. Alleen onze infra structuur is helemaal niet berekent op deze vermogens !! de stroomkabels en of transformatoren of masten kunnen dit niet eens aan, men heeft nou al problemen als er veel zon is en dat er veel stroom door zonnepanelen wordt terug geleverd. 

Binnen 10 jaar kunnen alle kabels en transformatoren vervangen zijn door grotere :). Dit is nou een probleem dat we op kunnen lossen met technologie die voorhanden is. Dit gaat over geld en prioriteit.

Netbalans en capaciteit is prio 1 bij de Alliander, Stedin en Enexis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronnie Wagterveld Nee dat gaat niet. De rdw wil dat je een cetificaat kan overleggen van de gebruikte componenten. En die ga je niet krijgen van Tesla of nissan bijvoorbeeld.  Nee je koopt een aandrijfset die getest is bij de TUV voor EMC en zo is die set dan ook gecertificeerd. 

Mischien een idee om een EV meeting te houden in Swifterbant ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@J. Bakker De toekomst wordt toch  hoog voltage laden. Zeg met 3 tot 10 kv. Nu is de techniek er nog niet klaar voor maar de ideeen zijn er al wel en stedim is hier al mee beizg weet ik. Dan kan je als de nieuwe accu,s er zijn tegen die tijd wel 75kw laden in 5 tot 10 minuten. Dus dan is een ev net zo handig als een ice.  Als tegen die tijd ook de electriciteit op een groene goede manier wordt opgwekt. Wat staat er dan nog in de weg? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat feitjes...

De 16 grootste containerschepen stoten net zoveel fijnstof en schadelijke zwavel uit als alle 800 miljoen autos op de hele wereld !

Aan CO2 stoten deze 16 net zoveel uit als 50 miljoen auto's.

Wat al eerder hier geschreven werd is dat de electrisch diesel aandrijving al jaren word toegepast en dus voor 30% brandstof besparing zorgt.

Ondanks dat zijn de bovengenoemde cijfers nog steeds belachelijk hoog.

Het gaat nergens om als je de uitstoot van schepen vergelijkt met auto's.

Die 16 grootste schepen varen continu om ze rendabel te houden.

Buiten dat varen er nog duizenden schepen de wereld rond die net iets minder uitstoten.

Overige schepen, vliegtuigen enz daargelaten.

Tuurlijk valt daar nog heel veel te halen, maar tevens word ook geschreven dat deze mega dure en complexe diesel electrice aandrijvingen van tankers en containetschepen nu al vaker onhaalbaar zijn.

Feit blijft dat de wereldwijde CO2 uitstoot van auto's in het niet valt bij alle overige boosdoeners.

Maar wat blijft er gemakkelijker dan de particuliere autobezitter op te zadelen met hogere kosten/investeringen.

Dit alles als schijnvertoning naar de allesgelovende mens die toch alles slikt.

Dat de wereld niet meer afhankelijk is van de dure olie, maar dat de overheid  via belasting de burger uitmelkt door de hunzelf opgewekte zonnepanelen.

Dat is de toekomst voor ons.

Niet dat hele klimaatverhaal, dat is slechts het verhaal erachter om dit te bewerkstelligen.

Het andere bewijs hiervoor is dat de belanghebbende overheden wereldwijd honderdduizenden mensen in dienst hebben om dit te verkondigen, en de verhalen van oliebelanghebbende tegen te spreken.

Money rules the world, nothing else...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens moet er een begin zijn. 

zelfde was met auto gordels enz...

En de technische uitdagingen zijn zeer interessant en zeker nog lang niet allemaal opgelost. 

De brandstof motor loopt nu ook tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Zie Mazda's laatse motor. 

ik bekijk het van uit de technische ontwikkeling en zo gaan we een erg mooie tijd in. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Mischa Bauman:

Ergens moet er een begin zijn. 

zelfde was met auto gordels enz...

En de technische uitdagingen zijn zeer interessant en zeker nog lang niet allemaal opgelost. 

De brandstof motor loopt nu ook tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Zie Mazda's laatse motor. 

ik bekijk het van uit de technische ontwikkeling en zo gaan we een erg mooie tijd in. 

 

 

 

Dat klopt, er zal zeker iets moeten gebeuren. En er zal ook iets gebeuren, ook als de overheden zich er niet mee bemoeien. Zo is het altijd al gegaan. De "deadline" van 2030 met alle consequenties is gewoon erg onrealistisch. Daarbij is de reden van de doelstelling een lulverhaal waarin iedereen Word meegezogen.

Ik zie het zo...

Straks over wat jaartjes kun je met je benzineauto/oldtimer alleen nog maar rijden op een paar vastgestelde dagen per jaar.

Het eerste de beste tankstation ligt in een straal van 100 km.

Daarbij kom je geen stad of natuurgebied natuurlijk meer in, en word je als crimineel aangekeken als je voorbij rijd.

Tegen die tijd is de wereld zo geïndoctrineerd dat er nog maar 1 manier is van autorijden, en dat is electrisch en zelfrijdend.

Niet zelfrijdend is de volgende stap. Zelf rijden word als levensgevaarlijk beschouwd en onverantwoord. 

De verzekeringspremie word vervolgens voor zelfrijdende auto's onbetaalbaar gemaakt enz enz.

Moraal van het verhaal...

Middels een wereldwijde leugen word het autorijden nog verder uitgemolken en uiteindelijk is onze hobby straks history, tenzij je alleen nog hobby heb aan het bouwen van je kitcar met automatische besturing.

Maar diegene die denkt dat je tegen die tijd nog zelf een auto mag bouwen en daarna zelfs kunt rijden, leven al helemaal in een droom.

Levensgevaarlijk!! Zullen ze zeggen.

De gegevens uit eerdere post, laten duidelijk zien dat de gewone auto niet de boosdoener is van de vervuiling.

Deze massaverandering om alleen straks nog electrisch te rijden heeft puur te maken met economische redenen en werkgelegenheid. Maar totaal niks met milieu aspecten !

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo wordt het een politieke inhoudelijke discussie. Daarvoor zijn er partijen hier kunnen wij zelf binnen deze club toch geen invloed op hebben. 

Daarom lekker over de technische kant praten. Daar is deze club welvoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is leuk de discussie van techniek apart te voeren , daar gebeurt heel veel en is interessant met name die  batterij en laad- ontwikkeling van Storedot geeft toch weer nieuwe inzichten.

Wat wel opvalt is de tendens die je door hoort klinken om het autobezit te ontmoedigen om de burger straks in een elektrisch zelfrijdend treintje te vervoeren. een soort stemveetransport zeg maar.  Wat daarbij vergeten wordt is dat de auto voor veel mensen een stuk persoonlijkheid is. Dat ben je kwijt als hij zelf rijdt. Het karakter is weg en ruimte voor eigen invulling is er niet meer. Maar dat schijnt bij de meeste mensen er niet toe te doen, zo lees je.  De economische discussie van Roy verdient een apart topic want er zijn speelt meer dan de co2 kerk laat geloven. 

Binnen de kitcar wereld wordt het lastig, zelf bouwen, ookal is het bpm vrij , is enkel voor mensen die er veel geld voor over hebben en straks wellicht helemaal onmogelijk....  of juist niet in het kader van hergebruik  Aparte discussie waard om over te brainstormen..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@B.Klaaijsen Op dit forum mag niet over Lotus Elises gesproken worden.... Laten we dan helemaal niet over het klimaat beginnen.

Ik ben er helemaal voor om uit te zoeken welke positieve elementen er zijn in de nieuwe regels. En een ik zou het helemaal niet erg vinden in een zelfrijdende auto naar het werk te gaan én in mijn vrije uren lekker te rijden. Beide kan samen bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch denk ik dat wij de autoliefhebbers een uitstervende soort is, ik weet niet hoe het met jullie is maar veel jongere hebben meer belangstelling voor de nieuwste telefoon dan voor een mooie auto, ik zie dit om me heen gebeuren, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Men wordt natuurlijk ook ontmoedigd door onze roverheid, welke geld nodig heeft voor hun spelletjes en het pompen van geld in zinloze landen, wij mogen dat alleen betalen natuurlijk. onder het mom van de milieu en dit gesteund door de geitenwollen sokken figuren ook wel de milieu maffia genoemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaaijsens en Bakker hebben wel degelijk een punt.

Denk dat grofweg 90% van de autobezitters wegloopt met de nieuwste modellen of snufjes.

Die vinden het allemaal geweldig die nieuwe technieken en mogelijkheden, maar voor de hobbiest is er waarschijnlijk straks geen plaats meer.

Het past misschien niet hier om erover te discussiëren, maar aan de andere kant hebben wel wel ermee te maken vroeg of laat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, ik vind een nieuwe auto gaaf.
En een super seven.
En een klassieker.
En een carbagerun 850 T5

Ik heb het allemaal omdat ik het één mooi vind en het ander ook.

Er is niets dat je in de weg staat om een klassieke seven te onderhouden en mee te hobbyen.
Dus eigenlijk heb ik geen idee waar je naar toe wil. Dat de regels veranderen is een gegeven, in 1900 gold dat, 30 jaar later ook en nu nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Ronnie Wagterveld:

Sterker nog, ik vind een nieuwe auto gaaf.
En een super seven.
En een klassieker.
En een carbagerun 850 T5

Ik heb het allemaal omdat ik het één mooi vind en het ander ook.

Er is niets dat je in de weg staat om een klassieke seven te onderhouden en mee te hobbyen.
Dus eigenlijk heb ik geen idee waar je naar toe wil. Dat de regels veranderen is een gegeven, in 1900 gold dat, 30 jaar later ook en nu nog steeds.

Geweldig voor jou Ronnie, ik hoop dat de regering jou er ook over een tijdje in laat rijden, dat is de discussie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dan even wat in het regeerakkoord staat

https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/regeerakkoord20172021.pdf

Hoofdstuk 3:

171016_Screen_Shot_at_07.55_AM.jpg

Van de 56 Mton verlaging van de uitstoot wordt er 3.5 Mton bij Transport gezocht. Het zal zo'n vaart niet lopen. En 3 van mijn 4 auto's zullen 2030 niet halen schat ik zo in :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 49% is volgens de geleerden een utopie, thans voor 2030.

Zoals altijd zal ergens tegen 2025 de tabellen wel worden bijgedraaid, en niet om die 49% niet te halen.

Ik durf er om te wedden dat het dan niet bij die 3 % blijft, en dat de gewone rijder op fossiele brandstoffen de klos is.

Het is en blijft gissen op dit moment, maar gezien Nederland altijd het beste jongetje uit de klas wilt zijn zou het me niets verbazen.

Ik ben daar daarom erg sceptisch over.

Ben benieuwd hoe overigens onze buren dit gaan oppakken, half België en ook Frankrijk stookt hun huis op mazout.

In tegenstelling tot het aardgas wat wij gebruiken, een heel stuk milieu onvriendelijker en vervuilender.

In Frankrijk zullen ze het wel oplossen Door hun kernreactoren uit te breiden van dik 60 naar Nog meer.

Maar in België hebben ze geen geld voor de dure windmolenparken, en hebben ze al genoeg problemen met Doel en Thihange.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat de prijs van benzine zo hoog wordt dat je niet veel kilometers met een brandstofmotor wil rijden. Dan gaan de kilometervreters naar 0 co2 auto's en ach onze hobby wordt wat duurder per kilometer ;). Ik denk dat ik meer vertrouwen heb in de toekomst. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...