Jump to content
Menno Groenendaal

Pinto turbo conversie

Recommended Posts

Menno Groenendaal

Zou kunnen maar ik weet niet of het effect groot zal zijn met drukvulling?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma

drukvulling of n.a.  maakt niet uit gasflow blijft hetzelfde. Zonder kelken zal je effectieve diameter bij de huidige uitvoering af kunnen nemen to 40% van de theoretische diameter, afhankelijk van de flowsnelheid.

Zoals ik het kan beoordelen zal het ook aardig in die richting gaan met het ontwerp zoals het nu staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menno Groenendaal

Na passen en meten is duidelijk geworden dat de dynamo naar de andere zijde van de motor moet om ruimte voor de turbo te maken.

2017-11-11 12.48.35.jpg

Ik ben begonnen met het uitlaatspruitstuk. Omdat ik een twin scroll turbo wil toepassen dienen cilinder 2-3 en 1-4 samengevoegd te worden op 1 helft van de turbine inlaat.

2017-11-18 19.06.44.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stefan Ottenhof

Menno waarom zijn die inlaatbuisen zo lang? En kunnen ze niet in de aanzuig richting geplaatst worden? Dan wordt de flow ook beter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menno Groenendaal

Ruimte technisch komt dit het beste uit. Ze zijn altijd nog een stuk korter dan het originele EFI spruitstuk. Met een turbo word er meer geblazen dan gezogen dat maakt het minder kritisch. 

Over uit en inlaat trajecten hebben veel auto liefhebbers altijd zeer uitgesproken meningen. Je kunt er pas echt wat van zeggen als je het back to back op een motorproefstand test. Ik kijk vooral naar wat praktisch is om in mijn kitcar goed kwijt te kunnen. Als ik bijvoorbeeld de inlaat 5 a 10cm korter op de kop maak dan staan en mijn injectoren onder een hele rare hoek en heb ik weer 2 extra bochten vanaf de intercooler nodig. Het zal altijd een compromis blijven zoals bij ieder project.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stefan Ottenhof

Zeker denk eraan dat aluminium veel warmte opneemt. Dit doet je turbo te kort. (warme lucht heeft weinig zuurstof) dus zoiezo het spruitstuk isoleren. Als het je lukt met de standaard compverhouding ga ik je vanalles vragen dan komt het op mijn zetec ook succes 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harry Bouma

Menno, je kunt de dynamo eventueel ook aan de achterzijde van het blok hangen en een poelie achte rop de nokkenas zetten, of anders achter bij het diff zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Menno Groenendaal

Beste kitcar vrienden,

Ik heb dit topic niet echt bij gehouden het laatste jaar. zoals in het clubblad te zien heb ik niet helemal stil gezeten.

ik heb nu ook een openbare facebook pagina aangemaakt  waar alle foto's zijn terug te vinden. veel kijk plezier.

https://m.facebook.com/pintoturbo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...