Ga naar inhoud

Pinto turbo conversie


Menno Groenendaal

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Na veel wikken en wegen heb ik besloten om mijn Kitcar weer flink onder handen te nemen. Het vorige grote project was het ombouwen naar links gestuurd waarna ik 10.000 Km met veel plezier heb gereden.

Zoals de titel al zegt is het plan om een turbo te plaatsen op mijn huidige pinto motor.

Op dit moment leverd de pinto ongeveer 140 pk en 200Nm. De doelstelling is om een vermogen van rond de 200pk te realiseren met minimaal turbo gat.
Omdat ik van plan ben om met deze auto mee te blijven doen aan de slalom bij WiMeDo is vooral het laatste erg belangrijk.

Grofweg zullen de werkzaamheden bestaan uit.

  • Radiateur vervangen(huidge is lek)
  • Turbo Monteren
  • Uitlaatspruitstuk + uitlaat fabriceren
  • Inlaatspruitstuk fabriceren
  • Intercooler monteren (indien noodzakelijk)
  • Motor mechanisch in orde maken (koppakking, distributie riem, carterpan(lekt), schoonmaken, dynamo positie, vliegwiel en koppeling?)
  • Motormanagement inbouwen
  • Brandstof voorziening aanpassen
  • Kenteken aanpassen bij RDW

Kortom genoeg te doen. Ik probeer jullie op te hoogte te houden via het forum.
Vragen en suggesties zijn meer dan welkom.

Uiteraard heb ik vast wat plaatjes geschoten van de demontage.

Dit is de ruimte waar de Turbo straks moet komen.

2017-10-10 10.55.34.jpg

De beschikbare ruimte voor in de inlaat. Deze is nu nog beperkt maar als de onsteking en bobine weg is komt hier meer ruimte.

2017-10-10 10.55.24.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het huidige inlaat spruitstuk is ook niet ideaal omdat deze niet mooi aansluit op de inlaat poorten

2017-10-10 10.59.20.jpg

Ondertussen kan de radiateur vast worden gedemonteerd. Deze is lek en kan naar het oud ijzer.

2017-10-11 17.40.38.jpg59de44480c3d5_2017-10-1116_56_02.thumb.jpg.78634051792cd4daa7319df8c7867f89.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe veel werk. Is het niet makkelijker om een motor wisseling te doen. Audi 1.8 turbo. Dat is succes verzekerd. Een intercooler zeker doen. Wat doe je met de compressieverhouding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stefan, 

Ik weet niet of dat makkelijker is dan heb je andere uitdagingen. Ik wil beginnen zonder intercooler om te onderzoeken op welke inlaat temperatuur ik ga uitkomen. Aan een intercooler kleven ook nadelen. Het is meer weerstand waardoor de lucht ook warmer uit de compressor komt. Daarnaast kost het ook tijd om dit volume op druk te brengen wat nadelig is voor de response. Met deze gegevens kan ik dan een zoon klein mogelijke intercooler kiezen.

Wat betreft de compressie wil ik dit aanvankelijk origineel laten. Mocht dit niet gaan dan kan ik dit nog aanpassen. Ik ben niet van plan om met heel veel druk te gaan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Detonatie is een probleem. Een intercooler helpt daarbij. Minder tenparatuur is minder Detonatie. Mosselman leverde turbo's voor Mercedes met een overdruk van 0.25 bar. Neem zuigers van een cosworth. Maar om alles goed afgestemd te krijgen wordt no een heel probleem. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een supercharger Eaton M62 in de aanbieding, in de huidige conversie zou dit perfect zijn voor wat jij wilt. Eventueel ook nog een water To air intercooler erbij. Dan een stand alone ecu erop en je kunt gaan mappen. Ik heb zelf nu een supercharger erop en ben echt meer gecharmeerd van deze opzet als die van de turbo. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Eaton komt van Mercedes, dus heeft de magneetkoppeling erop. kun je zelfs met de ecu aansturen of hij wel of niet meedraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Harry Bouma:

Menno,  je hebt op dat vlak ook genoeg ervaring dunkt me.

Zoek maar eens op Skogenracing die hebben wel eens een pinto blok geturboed.

Zweedse vikingen met baarden

 

Harry, deze had ik gevonden erg interessant

Richard, een compressor is ook mooi. Ik heb echter veel relaties binnen de turbo branche waar ik zelf ook een tijdje in heb gewerkt. Dat maakt de keuze voor een turbo makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat de distributie riem er niet heel veel km's heeft gemaakt volgens het stikkertje is die wel erg losjes. Volgens haynes mag die maximaal 90graden kunnen draaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...