Ga naar inhoud

Inbouw Lambda sensor


Niels van der Meiden

Aanbevolen berichten

Mijn Ginetta heeft geen lambda sensor. De Ford Zetec SE wordt aangestuurd door een DTA ECU met een 'vaste' map. De DTA ECU biedt zeer uitgebreide mogelijkheden voor de toepassing van een lambda sensor. Ik zie geen reden om geen correcties op basis van Lambda waardes uit te voeren. Met een goede sensor zal de verbranding efficienter verlopen en je kan schade vanwege een te arm (of rijk) mengsel voorkomen  (ik doe het niet perse' om de uitstoot te reguleren vanwege bepaalde normen). Ik weet welke sensoren door DTAfast aangeraden worden. Op een rollerbank vervolgens nog wel de boel opnieuw meten en de regeling afstellen.

Maar eerst de fysieke inbouw regelen. Graag jullie tips. De motor heeft een 4-2-1 uitlaattraject. Inbouw van de sensor vanaf 20 a 30 cm op de uiteindelijke pijp (na de laatste vertakking) wordt aangeraden meen ik ooit gelezen te hebben. Dat is in mijn geval ook goed bereikbaar onder de motorkap  (zie foto). Belangrijkste is dat sensor veel hete gassen kan meten en dat deze ook een goede massa krijgt. De sensor in de bovenkant van de pijp schroeven is voor mijn auto de makkelijkste oplossing.  Om de sensor in de pijp  te schroeven moet er altijd een adapter in/op de pijp gelast worden of bestaan er andere mogelijkheden?

Groet,

Niels.

  

2017-10-09 23.34.28.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Niels, Ja inderdaad is het monteren van een lasmoer/lambda"boss" van M18x1.5 de manier, en de locatie die je omschrijft lijkt me prima. Ik ken eigenlijk geen alternatieve manieren voor de lambdamontage.

En zoals je ook al zelf schrijft, lambda 1 laten regelen is een mooi begin, maar echt een rollenbanksessie erbij is wel nodig. Niet alleen zaken als vollastverijking, deellastverarming, acceleratiecalibratie maar ook ontstekingstijdstip optimaliseren. Als je wilt kun je zelfs overwegen koude start, switcheable maps, knockdetectie toe te passen etc. Hou ons op de hoogte wat je conclusies zijn qua driveability, performance en verbruik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een niet gelaste montage heb je ook kans op lekkage. Dit maakt at je sensor niet de juiste waarde geeft. 

Ik denk dat dit zoals salem al aangeeft verklaard waarom er geen alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een nieuwe universele Bosch lambda sensor (type LSH 25C) die ook wordt toepast in diverse sportieve auto's (als dat een maatstaf voor een 'goede' sensor is). Het is een gebruikelijke met 4 draden: zwart, grijs, wit, wit.  

Een korte check (om te voorkomen dat ik de ECU sloop)

  • zwart = lambda signaal  (tussen 0 en 1 volt) :  aansluiten op ECU
  • grijs = massa van lambda signaal : aansluiten op 5v massa van ECU
  • wit en wit = zijn 12 Volt plus en min voor opwarmen van Sensor

Is bovenstaande correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het opwarmen van de sensor. Lang verhaal. Zojuist het één en ander opgezocht. Het is blijkbaar niet de bedoeling dat je 12v direct schakelt met het omdraaien van je contactsleutel. De reden waarom de meeste lambdasensoren er voortijdig mee ophoud is verkeerd opwarmen. Advies van Bosch:

  • nooit je sensor verwarmen als de motor niet draait
  • bij een draaiende motor geleidelijk opwarmen om condensvorming te voorkomen

Condens op en in de sensor is slecht. Als de uitlaat koud is (en de lambdasensor het warmste onderdeel) slaat vocht op sensor en dat is niet goed voor de levensduur. Het vocht dat in de gaten kruipt kan er voor kan zorgen dat het meetelement 'breekt' bij oplopende temperaturen (thermal shock). Bij alle 'massaproductie' auto's zijn de diverse eigenschappen van het uitlaattraject bekend en wordt dit alles gemeten en bewaakt door de ECU.

Enige vorm van aansturing en controle is dus gewenst. Mijn vraag:  hoe hebben jullie dit aangepakt?

Bij de meeste ECU's in kitcars (en de autosport) heb je minder mogelijkheden. Voor de DTA ECU in de Ginetta zit ik aan het volgende te denken.. Er zijn een aantal vrije analoge uitgangen van 12 volt voor 'aux' toepassingen. Deze kunnen adv bepaalde logica gestuurd worden (bijvoorbeeld water temp minder dan 50 graden). Het opwarmelement van een lambdasensor trekt maximaal 2 Ampere. De betreffende uitgangen kunnen gezamenlijk max 20A van de ECU krijgen. Ik zou de 12 volt voor het opwarmen dus via deze weg kunnen leveren en controleren. Belangrijk om te weten is dat deze 12 volt (en max 20 A) op hetzelfde 'circuit' zitten waarmee de injectoren worden aangestuurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Omex configuraties wordt de verwarming van de lambda sensor meestal via het relais geschakeld waarmee ook de voedingsspanning van de injectoren en coilpacks wordt geschakeld. Bij een niet lopende motor staat er dus geen spanning op.

Heeft de DTA ook pwm uitgangen ? Daarmee zou je het langzaam opwarmen kunnen realiseren door de dutycycle van de uitgang te laten oplopen bijvoorbeeld in relatie tot de koelvloeistof temperatuur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Dirk Strikwerda:

Bij Omex configuraties wordt de verwarming van de lambda sensor meestal via het relais geschakeld waarmee ook de voedingsspanning van de injectoren en coilpacks wordt geschakeld. Bij een niet lopende motor staat er dus geen spanning op.

Heeft de DTA ook pwm uitgangen ? Daarmee zou je het langzaam opwarmen kunnen realiseren door de dutycycle van de uitgang te laten oplopen bijvoorbeeld in relatie tot de koelvloeistof temperatuur.

 

Goede tip. Ja er is 1 PWM uitgang die vrij in gebruik is. kan duty cycle t.o.v. een andere waarde (zoals temperatuur) in een tabel mappen.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij slaat condens neer op koude oppervlakken en niet de warmere. Heeft iets te maken met dauwpunt?

verwarming gaat gewoon geschakeld via een relais welke via de ecu gestuurd is.

Nog nooit problemen mee gehad.

lambda sensor moet natuurlijk niet ondersteboven hangen zoals je wel eens ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...