Ga naar inhoud

Snelheidsmeter op T9 bak


Niels van der Meiden

Aanbevolen berichten

Mijn Ginetta G20 heeft geen snelheidsmeter. Op de T9 bak is de aansluiting voor een snelheidsmeter niet in gebruik. Zie foto's

Het is duidelijk dat een 'rechte'  aansluiting niet gaat passen, een haakse past mogelijk wel. Maar ik ben bang dat ik te weinig ruimte heb in de middentunnel om deze er makkelijk in te zetten. De hele motor/bak eruit halen om een snelheidsmeter in te bouwen is wat veel werk... Ik moet het nog exact opmeten (en vergelijken met productspecificaties)

Hebben er leden ervaring met het achteraf inbouwen van een speedometer? Waar moet je op letten? Zijn er kits om deze direct op uitgaande as te meten (dat lijkt me bij ruimte gebrek veel eenvoudiger). En natuurlijk is er de keuze voor een analoog kabeltje of een signaal genereren dat 'direct' met de ECU en andere electronica te gebruiken is. Ohh, en je kan natuurlijk een GPS signaal gebruiken maar ik relateer het bij voorkeur aan wat de banden doen. 

Groet,

Niels.

2017-10-02 23.25.55.jpg

2017-10-02 23.18.50.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Niels, ik denk dat een elektronische snelheidsmeter die zijn pulssignaal krijgt van een induktieve sensor het makkelijkst voor je is. Je kunt dan op je cardanas een boutkop of magneetje gebruken, en je sensor met een beugel aan je chassis vastmaken. Zie bv https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?products_id=13824

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Tim Valk.:

Inderdaad, zo is het bij mijn mk nu ook, nog makkrlijker is een snelheidsmeter op een gps signaal, dacht dat bas (kitcarcollection) deze momenteel in de aanbieding had

Op basis van GPS zou ik liever doen i.c.m. een volledig digitaal dashboard. En dat is een plan voor later ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels,

Bij sommige dashboards wordt deze sensor mee geleverd.

Ik weet niet wat je precies wilt kopen maar ik zou je keuze laten afhangen van het dashboard dat je wilt. Deze bepaald ook enig sinds welk type sensor je nodig hebt. Zoals Salem al aangaf werkt het vaak met magneten er zijn ook sensoren die zonder deze magneten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tim Valk.:

Inderdaad, zo is het bij mijn mk nu ook, nog makkrlijker is een snelheidsmeter op een gps signaal, dacht dat bas (kitcarcollection) deze momenteel in de aanbieding had

Hier idem, kleine oneffenheid in de lasnaad is genoeg voor de hall sensor om het signaal op te pikken. Bij de eerste aanleg wilde ik de hoeken van de kruiskoppelingen detecteren. Echter krijg je dan 4 pulsen per omwenteling van het wiel, en dat kon de sensor of display niet bijhouden. Daarom andere plek gezocht met 1 puls per omwenteling. Werkt verder goed en bijna 1:1 met GPS.

 

....nu alleen nog even een nieuwe oneffenheid maken voor de hall sensor. Cardanassen zijn eruit geweest en onbedoeld verwisseld. Nu dus geen tacho, maar dat is eenvoudig op te lossen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Menno Groenendaal:

Niels,

Bij sommige dashboards wordt deze sensor mee geleverd.

Ik weet niet wat je precies wilt kopen maar ik zou je keuze laten afhangen van het dashboard dat je wilt. Deze bepaald ook enig sinds welk type sensor je nodig hebt. Zoals Salem al aangaf werkt het vaak met magneten er zijn ook sensoren die zonder deze magneten werken.

Ik wil de sensor output gebruiken voor de ECU. Vervolgens ga het CAN bus protocol gebruiken voor het aansturen van een dash. Eerste punt van aandacht is waar ik de snelheid ga opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Ramon Koch:

Hier idem, kleine oneffenheid in de lasnaad is genoeg voor de hall sensor om het signaal op te pikken. Bij de eerste aanleg wilde ik de hoeken van de kruiskoppelingen detecteren. Echter krijg je dan 4 pulsen per omwenteling van het wiel, en dat kon de sensor of display niet bijhouden. Daarom andere plek gezocht met 1 puls per omwenteling. Werkt verder goed en bijna 1:1 met GPS.

 

....nu alleen nog even een nieuwe oneffenheid maken voor de hall sensor. Cardanassen zijn eruit geweest en onbedoeld verwisseld. Nu dus geen tacho, maar dat is eenvoudig op te lossen....

Probleem kan inderdaad zijn dat ze de 'draad' kwijt raken. Ik heb deze sensoren ook in de heli modelbouw gebruikt om toerental van rotorbladen te meten. Wat zijn de betere merken? Op ALIexpress vind je er genoeg natuurlijk ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-10-2017 om 21:50 zei Niels van der Meiden:

Probleem kan inderdaad zijn dat ze de 'draad' kwijt raken. Ik heb deze sensoren ook in de heli modelbouw gebruikt om toerental van rotorbladen te meten. Wat zijn de betere merken? Op ALIexpress vind je er genoeg natuurlijk ;-) 

Ik dacht dat ik bij de Dash 2 van Racetech er een bij heb gekregen. Van AliX zou ik er geen nemen, op de vorige setup had ik er zo een gebruikt maar die gaf geen/slecht signaal bij buitentemperaturen boven 35graden C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...