Ga naar inhoud

Accubak maken: tips voor werken met glasvezel


Niels van der Meiden

Aanbevolen berichten

Omdat in mijn Ginetta de accu onbeschermd achter het voorwiel staat en het tijd is om de accu te vervangen leek het me ook goed idee om een accubak te maken om deze te beschermen tegen vocht, steenslag en andere rommel.

Ik dacht aan de volgende aanpak:

  • vul een kartonnen doos met purschuim
  • snij het blok schuim op juiste maat
  • bekleed de vorm met vezelmatten en polyester

Nou heb ik nog nooit eerder gewerkt met glasvezel maar voor een eerste project lijkt me het maken een vierkante bak niet onmogelijk.

Graag hoor ik van jullie die ervaring hebben met het boetseren van vezelmatten waar ik op  moet letten.

Groet, Niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

 wil een gladde buitenkant of binnenkant. gladde buitenkant? dus een contramodel maken van bv houten plaat. insmeren met lossingsmiddel,  daarna hars met glasvezel erin plakken, na uitharding kistje manipuleren of eraf slopen, dan heb je een bak met gladde buitenkant

20160212_130803.jpg

20160211_143606.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei cees bakker:

 wil een gladde buitenkant of binnenkant. gladde buitenkant? dus een contramodel maken van bv houten plaat. insmeren met lossingsmiddel,  daarna hars met glasvezel erin plakken, na uitharding kistje manipuleren of eraf slopen, dan heb je een bak met gladde buitenkant

20160212_130803.jpg

20160211_143606.jpg

 

Hallo Cees,

Ik had het idee om geen houten bak te maken en deze aan de binnenkant te bekleden maar om een massief blok van PU schuim te maken en deze aan de buitenkant te bekleden. Als de vorm uitgehard is kan ik daarna het PU schuim verwijderen. Zowel aan de binnen- als buitenkant is een zo glad mogelijk resultaat wenselijk.  

Het blok schuim moet dus zo glad mogelijk zijn en er mag geen lucht tussen gaan zitten. Zou ik het met een aantal lagen plamuur (of ander materiaal)  kunnen insmeren om het vervolgens glad te schuren?  Belangrijk is dat het model zonder resten van de schuimvorm te verwijderen is. Was is hiervoor het beste middel?

Voor waterbestendigheid moet altijd een topcoat gebruikt worden?

Hoeveel lagen vezels gebruik ik voor een sterk resultaat?

Groet, Niels     

Link naar reactie
Delen op andere sites

met schuim werken kan maar is een hoop werk, eerst schuim kopen ( wit piepschuim wordt opgevreten door polyesterhars maar niet door epoxyhars ), dan op maat maken, dan glad maken, lossingslaag bedenken( lossingsmiddel of lossingstape)

plakken met glasvezel +/- 750 gram m2 ( verschillende lagen om de dikte te bereiken), schuim eruit halen, buitenkant schuren ,plamuren, coaten.

een hoop werk voor een kistje. Mijn manier is kistje van hoop maken, 2 lagen 2K coating, dan lossingsmiddel of wax, glasvezel plakken, kistje eraf halen, binnenkant schuren en 1 maal coaten

 

kevlar dashboard uit contra model gemaakt

10.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cees bakker : Mooi Dashboard!

Inderdaad is dit veel werk voor het maken van een kistje, maar zie het ook als een vingeroefening voor meer complexe dingen later.

Meest uitgebreide recept wat ik heb gelezen is:

  • Afwerken model: Polyester Plamuur
  • aanbrengen losmiddel: PVA
  • Mallengelcoat aanbrengen
  • Gelcoat aanbrengen
  • Lamineren (Polyester lamineerhars, Glazvezel 225 gram,  450 gram, 225 gram)
  • Mal verwijderen (PVA oplossen in warm water)
  • Topcoat aanbrengen

Zijn er stappen die je kan overslaan als je de mal maar 1 keer gaat gebruiken? (ik maak 'm stuk als ik deze verwijder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. Dan moet je gewoon het gaan doen op de manier zoals je het gelezen hebt en fouten maken , daar heb ik het meeste van geleerd in het verre verleden

en na een miskleunen zoals de mal niet van je het gene wat je gemaakt hebt niet los kan krijgen, hars die niet goed genoeg gemengd is niet hard wil worden of hars die in de brand vliegt vanwege te veel verharder, kom je tot vaardigheden en is het begin tot idd complexere ontwerpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan wat foto's en een beschrijving voor een bak die ik heb gemaakt voor over de inlaatkelken. Dit was met drie lagen glasvezel, maar dat levert een erg flexibele bak op. Voor een accubak zou ik misschien wel voor 6 of 8 lagen gaan (of aluminiumplaat, maar dat was niet je vraag). Dit was ook zonder gel- of topcoat. Inderdaad erg veel werk, maar wel leuk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Thimo Jansen:

Hier staan wat foto's en een beschrijving voor een bak die ik heb gemaakt voor over de inlaatkelken. Dit was met drie lagen glasvezel, maar dat levert een erg flexibele bak op. Voor een accubak zou ik misschien wel voor 6 of 8 lagen gaan (of aluminiumplaat, maar dat was niet je vraag). Dit was ook zonder gel- of topcoat. Inderdaad erg veel werk, maar wel leuk.

 

Bedankt voor de tip wat het aantal lagen betreft. Ik heb in een artikel gelezen dat 4 x 450 gram een dikte van ongeveer 8mm oplevert en behoorlijk sterk is. Probleem is natuurlijk wel dat je 4 lagen maar net in de droogtijd van de lamineerhars kan aanbrengen. Kan ik een dag later zonder problemen extra lagen aanbrengen of is dat minder sterk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het is een tijd geleden maar afgelopen week eindelijk begonnen aan de accubak van polyester. Een behoorlijk arbeidsintensief karwei. Begonnen met een blok PU schuim waaruit ik de accubak mal heb geboetseerd. Veel vulling (met gipsvuller) en schuren vereist voor een glad resultaat. Dat heb ik vervolgens in witte latex gezet zodat de PVA er niet intrekt juist een goed laagje tussen de mal en polyester zal vormen. Gisteren de mal in de polyester met 4 lagen vezelmatten (450gr) gezet. Omdat het koud was had ik 40 minuten om te kunnen werken voordat de polyester begon te harden. Zondag de mal er uit halen en kijken wat het werk heeft opgeleverd (in 1 keer goed na enige schuurwerkzaamheden? ik hoop het). Daarna nog een passende deksel maken volgens hetzelfde procedé en het geheel in zwarte DD lak zetten... Ik verwacht eind december klaar te zijn...

collage1.jpg

collage2.jpg

collage3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het verwijderen van het schuim en het gebruik van een plamuurmes en schuurpapier lijkt al heel behoorlijk (het geheel moet nog een mooie afwerking krijgen). Wat me direct opviel was het gewicht (1,5 kilogram) en de hardheid. Dit moet heel veel mishandeling kunnen hebben. De accu past op de millimeter precies en dat is maar goed ook want het zou nog een hele klus worden om de bak aan te passen. De accu en bak worden met een beugel in de auto vastgezet. Dat was voor de Ginetta al zo gemaakt. In de bodem van de bak komen links en rechts 2 gaten waar de beugel door heen steekt. De beugel valt dus over de accu maar zit wel in de bak en wordt aan de onderkant van een staalplaat waar de bak op staat vastgeschroefd. Nu een deksel gaan maken. 

2017-12-15 15.17.25.jpg

2017-12-14 00.31.59.jpg

2017-12-15 15.22.57.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...