Niels van der Meiden Geplaatst: 30 september 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 Omdat in mijn Ginetta de accu onbeschermd achter het voorwiel staat en het tijd is om de accu te vervangen leek het me ook goed idee om een accubak te maken om deze te beschermen tegen vocht, steenslag en andere rommel. Ik dacht aan de volgende aanpak: vul een kartonnen doos met purschuim snij het blok schuim op juiste maat bekleed de vorm met vezelmatten en polyester Nou heb ik nog nooit eerder gewerkt met glasvezel maar voor een eerste project lijkt me het maken een vierkante bak niet onmogelijk. Graag hoor ik van jullie die ervaring hebben met het boetseren van vezelmatten waar ik op moet letten. Groet, Niels Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cees bakker Geplaatst: 30 september 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 wil een gladde buitenkant of binnenkant. gladde buitenkant? dus een contramodel maken van bv houten plaat. insmeren met lossingsmiddel, daarna hars met glasvezel erin plakken, na uitharding kistje manipuleren of eraf slopen, dan heb je een bak met gladde buitenkant Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 30 september 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 31 minuten geleden zei cees bakker: wil een gladde buitenkant of binnenkant. gladde buitenkant? dus een contramodel maken van bv houten plaat. insmeren met lossingsmiddel, daarna hars met glasvezel erin plakken, na uitharding kistje manipuleren of eraf slopen, dan heb je een bak met gladde buitenkant Hallo Cees, Ik had het idee om geen houten bak te maken en deze aan de binnenkant te bekleden maar om een massief blok van PU schuim te maken en deze aan de buitenkant te bekleden. Als de vorm uitgehard is kan ik daarna het PU schuim verwijderen. Zowel aan de binnen- als buitenkant is een zo glad mogelijk resultaat wenselijk. Het blok schuim moet dus zo glad mogelijk zijn en er mag geen lucht tussen gaan zitten. Zou ik het met een aantal lagen plamuur (of ander materiaal) kunnen insmeren om het vervolgens glad te schuren? Belangrijk is dat het model zonder resten van de schuimvorm te verwijderen is. Was is hiervoor het beste middel? Voor waterbestendigheid moet altijd een topcoat gebruikt worden? Hoeveel lagen vezels gebruik ik voor een sterk resultaat? Groet, Niels Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cees bakker Geplaatst: 30 september 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 met schuim werken kan maar is een hoop werk, eerst schuim kopen ( wit piepschuim wordt opgevreten door polyesterhars maar niet door epoxyhars ), dan op maat maken, dan glad maken, lossingslaag bedenken( lossingsmiddel of lossingstape) plakken met glasvezel +/- 750 gram m2 ( verschillende lagen om de dikte te bereiken), schuim eruit halen, buitenkant schuren ,plamuren, coaten. een hoop werk voor een kistje. Mijn manier is kistje van hoop maken, 2 lagen 2K coating, dan lossingsmiddel of wax, glasvezel plakken, kistje eraf halen, binnenkant schuren en 1 maal coaten kevlar dashboard uit contra model gemaakt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 30 september 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 @cees bakker : Mooi Dashboard! Inderdaad is dit veel werk voor het maken van een kistje, maar zie het ook als een vingeroefening voor meer complexe dingen later. Meest uitgebreide recept wat ik heb gelezen is: Afwerken model: Polyester Plamuur aanbrengen losmiddel: PVA Mallengelcoat aanbrengen Gelcoat aanbrengen Lamineren (Polyester lamineerhars, Glazvezel 225 gram, 450 gram, 225 gram) Mal verwijderen (PVA oplossen in warm water) Topcoat aanbrengen Zijn er stappen die je kan overslaan als je de mal maar 1 keer gaat gebruiken? (ik maak 'm stuk als ik deze verwijder) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cees bakker Geplaatst: 30 september 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 30 september 2017 Dan moet je gewoon het gaan doen op de manier zoals je het gelezen hebt en fouten maken , daar heb ik het meeste van geleerd in het verre verleden en na een miskleunen zoals de mal niet van je het gene wat je gemaakt hebt niet los kan krijgen, hars die niet goed genoeg gemengd is niet hard wil worden of hars die in de brand vliegt vanwege te veel verharder, kom je tot vaardigheden en is het begin tot idd complexere ontwerpen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thimo Jansen Geplaatst: 1 oktober 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 1 oktober 2017 Hier staan wat foto's en een beschrijving voor een bak die ik heb gemaakt voor over de inlaatkelken. Dit was met drie lagen glasvezel, maar dat levert een erg flexibele bak op. Voor een accubak zou ik misschien wel voor 6 of 8 lagen gaan (of aluminiumplaat, maar dat was niet je vraag). Dit was ook zonder gel- of topcoat. Inderdaad erg veel werk, maar wel leuk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 1 oktober 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 1 oktober 2017 1 uur geleden zei Thimo Jansen: Hier staan wat foto's en een beschrijving voor een bak die ik heb gemaakt voor over de inlaatkelken. Dit was met drie lagen glasvezel, maar dat levert een erg flexibele bak op. Voor een accubak zou ik misschien wel voor 6 of 8 lagen gaan (of aluminiumplaat, maar dat was niet je vraag). Dit was ook zonder gel- of topcoat. Inderdaad erg veel werk, maar wel leuk. Bedankt voor de tip wat het aantal lagen betreft. Ik heb in een artikel gelezen dat 4 x 450 gram een dikte van ongeveer 8mm oplevert en behoorlijk sterk is. Probleem is natuurlijk wel dat je 4 lagen maar net in de droogtijd van de lamineerhars kan aanbrengen. Kan ik een dag later zonder problemen extra lagen aanbrengen of is dat minder sterk? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joey van den Bogaert Geplaatst: 2 oktober 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 2 oktober 2017 Ik zou zeggen neem even contact op met een van de adverteerderd Petiet VVK. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mischa Bauman Geplaatst: 2 oktober 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 2 oktober 2017 https://www.polyservice.nl/lijmen/451-praktijkhandboek-kunststoffen-9001.html?search_query=boek&results=1 goed begin en dit bedrijf is ook het adres voor kleine orders Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 2 oktober 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 2 oktober 2017 9 uur geleden zei Mischa Bauman: https://www.polyservice.nl/lijmen/451-praktijkhandboek-kunststoffen-9001.html?search_query=boek&results=1 goed begin en dit bedrijf is ook het adres voor kleine orders Bedankt voor de tip! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lambert Smit Geplaatst: 3 oktober 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 3 oktober 2017 Duursma in Wolvega heeft ook veel materialen en goed advies. Heb er ten tijde van de restauratie van een houten jacht veel gekocht... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 9 december 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 9 december 2017 Het is een tijd geleden maar afgelopen week eindelijk begonnen aan de accubak van polyester. Een behoorlijk arbeidsintensief karwei. Begonnen met een blok PU schuim waaruit ik de accubak mal heb geboetseerd. Veel vulling (met gipsvuller) en schuren vereist voor een glad resultaat. Dat heb ik vervolgens in witte latex gezet zodat de PVA er niet intrekt juist een goed laagje tussen de mal en polyester zal vormen. Gisteren de mal in de polyester met 4 lagen vezelmatten (450gr) gezet. Omdat het koud was had ik 40 minuten om te kunnen werken voordat de polyester begon te harden. Zondag de mal er uit halen en kijken wat het werk heeft opgeleverd (in 1 keer goed na enige schuurwerkzaamheden? ik hoop het). Daarna nog een passende deksel maken volgens hetzelfde procedé en het geheel in zwarte DD lak zetten... Ik verwacht eind december klaar te zijn... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tim Valk. Geplaatst: 10 december 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 december 2017 Ziet er al goed uit, zeker voldoende dikte geven Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stefan Ottenhof Geplaatst: 10 december 2017 Rapporteer Delen Geplaatst: 10 december 2017 Maak ook gelijk bevestiging punten om je accu vast te zetten. Kan je gelijk mee lamineren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niels van der Meiden Geplaatst: 17 december 2017 Auteur Rapporteer Delen Geplaatst: 17 december 2017 Na het verwijderen van het schuim en het gebruik van een plamuurmes en schuurpapier lijkt al heel behoorlijk (het geheel moet nog een mooie afwerking krijgen). Wat me direct opviel was het gewicht (1,5 kilogram) en de hardheid. Dit moet heel veel mishandeling kunnen hebben. De accu past op de millimeter precies en dat is maar goed ook want het zou nog een hele klus worden om de bak aan te passen. De accu en bak worden met een beugel in de auto vastgezet. Dat was voor de Ginetta al zo gemaakt. In de bodem van de bak komen links en rechts 2 gaten waar de beugel door heen steekt. De beugel valt dus over de accu maar zit wel in de bak en wordt aan de onderkant van een staalplaat waar de bak op staat vastgeschroefd. Nu een deksel gaan maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.