Spring naar bijdragen
Lambert Smit

sensor kilometerteller testen

Recommended Posts

Lambert Smit

dag, in mijn driewieler heb ik een chronometric replica kilometerteller gezet met een magneetbout in het (achter)wiel. Na een akkefietje met een losgelopen bout van de handremklauw doet ie het niet meer. Maar ik ben er niet zeker van of het wel in de sensor zit, danwel in de kabel. Nu vraag ik me af hoe je de werking van de sensor test. Hij geeft een signaal, maar waarmee meet je dat?

groeten Lambert

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lambert Smit

heb alle kabels doorgemeten op weerstand, bleek een los stekkertje te zijn :smile: gelukkig maar! nog steeds niet echt een idee over hoe zo'n sensor te testen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ad Huijgens

Aansluiten, metalen tandwieltje in de boormachine voor de sensor houden en laten draaien. Moet je uitlezing op je teller krijgen. Kan je ook mooi de maximale afstand testen tussen tandjes en sensor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ramon Koch
Op 4-10-2017 om 21:24 zei Lambert Smit:

heb alle kabels doorgemeten op weerstand, bleek een los stekkertje te zijn :smile: gelukkig maar! nog steeds niet echt een idee over hoe zo'n sensor te testen.

Installeren in de auto, 1 wiel van de grond. Starten en beetje gas geven?

Maar je wil ws een test"opstelling" maken op de werkbank, dan zou ik de sensor gewoon op 12V aansluiten. De uitgang aan de V/Ohm aansluiting hangen van een multimeter met Hz meting. COM van de meter aan massa/-12V. En dan een tandwieltje in de boormachine zetten. Elke "nok"van het tandwiel is dan 1 puls. Dus 100RPM op de boormachine x 12 nokken (aannames) = 1200Hz op de meter

Kleine toevoeging: Ik heb gisteren dezelfde test moeten uitvoeren. Als pulsgever heb ik een M6 moertje met tape tegen de kop van een accuboormachine geplakt. Dus 1 puls per omwenteling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden