Ga naar inhoud

APK zuid limburg


S.Muris

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Welk APK keuringsstation bevelen jullie mij aan om mijn MK indy te laten keuren.
Het betreft een MK indy met zx9r blok.

Ik heb denk ik wel een uitdaging aangaande de uitstoot, ik kwam het volgende tegen:

http://www.altmann.haan.de/L1/default.htm

Is dit het proberen waard, of gewoon op keuring gaan, zet wel een cat op, maar is natuurlijk niet geregeld...

Gr Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan waar je woont, maar er zijn mogelijkheden zát:

- Born: Broens Autoservice (keurmeester is ook KCC lid)

- Maastricht: Van Duurling autobanden 

- Voerendaal: Coza APK keuringsstation (hebben geregeld een Caterham in de etalage staan, dus vermoed dat ze wel Seven's doen)

Met Broens en van Duurling heb ik zelf prima ervaringen, sterke voorkeur voor Broens, maar van Duurling is voor mij een flink stuk dichter bij huis. Wel zijn ze bij de laatste minder goed thuis in dit soort specifieke auto's. Vorig jaar werd de zuignap ventilator voor de voorruit ontwaseming in twijfel getrokken. Uiteindelijk werd de auto wel goedgekeurd, keurmeester ontdekt een losse bout in de achtertrein. Dat werd even snel verholpen zonder extra kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik laat mijn seven bij Hellenbrand in Brunssum keuren. Reden hiervoor is dat hij ook mijn auto op de rollenbank heeft afgesteld(OMEX).

Voor de APK moet de auto natuurlijk wel voldoen aan de geldende eisen voor die auto, dus maakt het eigenlijk niet uit waar je gaat keuren.

Groeten, Ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ben Ubaghs:

Voor de APK moet de auto natuurlijk wel voldoen aan de geldende eisen voor die auto, dus maakt het eigenlijk niet uit waar je gaat keuren.

Dat klopt, maar er zijn keurmeesters die zelf niet weten waar ze het precies over hebben. Pas een discussie gehad met een keurmeester van een snelservice hier in de stad (niet de bekende K) over lichtbeeld. Hij hield bij hoog en laag vol dat er een dip omhoog moet zijn aan de rechterkant. De APK eisen geven die verplichting niet, of eerder andersom. Áls er een dip omhoog is, dan moet die rechts zitten en voorbij de helft van de bundel liggen. Een vlak beeld mag gewoon. Hij hield echter voet bij stuk, ondanks dat het best wel duidelijk in het handboek staat.

Dus als je zo'n onzekere keurmeester hebt, dan kan keuren wel eens lastig zijn in sommige gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ga ik ga al jaren voor APK keuringen naar COZA in Voerendaal (met diverse auto's), ik ben daar altijd prima geholpen. De vorige eigenaar heeft jaren geleden zelf een kitcar gebouwd gehad.

Een Caterham staat inderdaad vaak in de etalage, deze is echter niet van de eigenaar van Coza maar van een klant.

M.b.t. het lichtbeeld, de koplampen van de VM77 hebben ook een vlak lichtbeeld, hier heb ik nog nooit vragen/opmerkingen over gehad bij een APK keuring.

Grtz.
Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ok bedankt allemaal.

Heeft iemand ervaring met het volgende om de CO binnen de perken te krijgen, met carbs is hier namelijk niet veel aan te doen..
RVS katalysator zit er al op...

https://catalog.zodiac.nl/en/catalog/06-intake/intake/fuel-injection/precision-lambda-regulator-to-make-carbureted-engines-euro-3-compliant/

Kost een duit, maar als de kitcar hiermee door de keuring kan komen, dan ben is het voor mij goed en kan ik de auto ook verkopen zodat deze de volgende keer
ook wordt goedgekeurd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier een dergelijk lambdagestuurd luchtpompje voor 4 carburateurs. Met een centrale carburateur is het een stuk stabieler maar het blijft een enorm geklooi. Op een motorfietsmotor met 4 carburateurs is het na lang meten op een 4gastester mij nog niet gelukt de uitstoot stabiel op lambda 1 te krijgen. 
Probleem wat ik had met het pompje is dat de fluctuaties te extreem waren. Theoretisch moet je dan dus een ideale en gelijke mengseltoevoer hebben per inlaatkanaal.  
Je moet luchttoevoer in je inlaat maken per inlaatkanaal. (sommige motorfietscarburateurs hebben daarvoor al een aansluiting per carburateur ivm vacuum)

Het is mij niet duidelijk of het setje in die webshop op narrow of breedband werkt. 

 

moet je voldoen aan enkel max 3,5% co bij  stationair, dan heb je het lambdagereedschap helemaal niet nodig, je kunt de carburateurs dan handmatig arm afstellen en eventueel een katalysator haalt de laatste halve a 1 procent co wel weg. Een viergastest vergt echter een constante regeling van de mengseltoestroom in combinatie met een katalysator. Het luchtpompje  doet niets anders dan aan de hand van de lambdalezing de hoeveelheid valse luchttoevoer veranderen.

aangepast door B.Klaaijsen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet helemaal eerlijk, maar als je toch geld wilt uitgeven en wilt je huidige motor blijven gebruiken, dan.

Koop een ecu die je kunt programmeren en doe het meteen goed. Kost ook een beetje maar dan heb je het wel goed.

Jouw motorfietsblokje krijg je nooit door de huidige emissie.  Lambda 1 constant zal  je nooit halen, je luchtpompje is veel te traag hiervoor.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ik ben eruit.. ik ga het blok ombouwen naar injectie...

Op locostbuilders iemand gevonden die dit heeft gedaan met zx10r throttle bodies en een megasquirt 2 extra. Z1000 24-2 trigger wheel.

Leuk winter project, totale kosten zal rond de 1000 euro zijn. 3,5 bar heeft de injectie nodig, iemand een idee welke brandstofpomp te nemen?

Bosch 044, maar vind verschillende types en prijzen.

Voor de ms2 extra zie ik ook verscheidene aanbieders, als iemand een tip heeft, dan graag

aangepast door S.Muris
Update
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...